تبیان، دستیار زندگی
ما هر سال یك انتخابات داریم راه مى‏اندازیم؛ مگر غیر از این است؟ مگر مردم در انتخابات شركت نمیكنند؟ مگر در جاهاى دیگر دنیا كه ادعاى دموكراسى دارند،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دشمن را مایوس کنید!

انتخابات

احساس مسئولیتی بیشتر از قبل

در آینده‏ى نزدیك، باز مسئله‏ى انتخابات مطرح است. حضور مردم در انتخابات یكى از همان نمایش هاى عزم راسخ و قدرت و تصمیم ملت ایران است. همیشه سعى كرده‏اند انتخابات هاى ما را كم‏فروغ كنند تا مردم اطراف عرصه‏ى انتخابات را خالى بگذارند، به صندوق هاى رأى اعتنائى نكنند. دشمن همیشه این را خواسته است و مردم عزیز ما، آن طورى كه من نگاه میكنم به تاریخ مجلس شوراى اسلامى و انتخاباتها، مى‏بینم درست نقطه‏ى مقابل آنچه كه دشمن میخواسته است، عمل كرده‏اند.

اجتماع مردم، توجه مردم، احساس مسئولیت مردم در هر انتخاباتى از انتخابات گذشته بهتر و بیشتر بوده است. این را تقریباً در همه‏ى انتخابات هاى ما می شود نمونه و نشانش را یافت. و امیدواریم در همین انتخابات آینده هم همینجور باشد. همه‏ى مردم از همه‏ى قشرها در این مسئولیت بزرگ شركت كنند و در این میدان رقابت كه یك عرصه‏ى رقابت مثبت است - رقابت انتخاباتى، جزو رقابت هاى مثبت و داراى فایده و نفع است براى مردم؛ میدان رقابت انتخاباتى است - همانطور كه من در یزد هم توصیه كردم، الان هم تكرار می كنم، از بداخلاقی هاى انتخاباتى باید به شدت پرهیز كنند؛ بدگویى كردن، اهانت كردن، تهمت زدن، براى عزیز كردن خود و یا نامزد مورد نظر خود، دیگران را و رقبا را در چشم مردم خوار كردن، اینها راه ها و روش هاى صحیح و اسلامى نیست. رقابت باید باشد؛ رقابت مثبت و پرشور، اما با رعایت موازین اخلاقى.

امیدواریم كه خداوند متعال در این انتخابات هم به ملت ایران این توفیق را عطا كند كه بتوانند آن وظیفه‏ى بزرگ خود را انجام بدهند و امیدوارم خداوند متعال روزبه‏روز بر عزت ملت ایران بیفزاید و شما مردم عزیز را از موهبت خود و از تفضلات خود برخوردار كند.

مهمترین مسئله، مسئله‏ى انتخابات است

آنچه مربوط به مسائل كشور است، مهمترین مسئله، مسئله‏ى انتخابات است. انتخابات یكى از آن عرصه‏هاى بسیار حساس و تعیین‏كننده است. اگر هر دوره‏اى از این دوره‏هاى انتخابات را شما ملاحظه كنید، تحلیل كنید، خواهید دید در هر كدام از انتخابات هاى ما - چه انتخابات مجلس، چه انتخابات ریاست جمهورى و بعضى انتخابات هاى دیگر - در هر برهه‏اى سعى گردانندگان تبلیغات خصمانه‏ى استكبار جهانى بر این بوده است كه حضور مردم را كمرنگ كنند؛ انگیزه‏ى مردم را كم كنند؛ همت آنها را، امید آنها را نسبت به انتخابات از بین ببرند یا كمرنگ كنند. البته به توفیق الهى نتوانسته‏اند. این نشاندهنده‏ى اهمیت انتخابات است. آن كسانى كه دم از دمكراسى و مردم‏سالارى و حقوق مردم و نظامهاى مردمى میزنند و با این بهانه كشورگشائى میكنند، كشتار می كنند، فاجعه‏آفرینى میكنند، آنها در مقابل مردم‏سالارى ملت ایران درمانده‏اند. این براى آنها یك مشكل حل‏ناشدنى است. نمی دانند چه بكنند با این حادثه، چه بگویند. از رژیم كودتائى حمایت میكنند، از رژیمهاى موروثى حمایت میكنند، از كشورهائى كه هیچ وقت در آنها آراء مردم مرجع نبوده است براى تشكیل حكومت، پشتیبانى میكنند، آن وقت در مقابل ملت ایران كه اینجور آزادانه وارد میدان میشود و قانونگذار را، مجرى را و مسئولیت هاى اساسى را انتخاب می كند، چه می توانند بگویند؟ در مقابل چشم مردم دنیا چه كار می توانند بكنند؟ ناچارند یا بگویند آزادى نیست یا بگویند مردم شركت نكردند، یا اگر بتوانند انتخابات را تعطیل كنند؛ كمااینكه در یك برهه‏اى همت آنها به وسیله‏ى بعضى از عناصر فریب‏خورده این بود كه انتخابات را بكلى تعطیل كنند، كه اصلاً انتخابات انجام نگیرد؛ ولى به فضل خدا نتوانستند این كار را بكنند؛ اما همتشان این بود. این اهمیت انتخابات را نشان می دهد.

آنچه در انتخابات بسیار مهم است، حضور عمومى مردم است؛ همه باید در انتخابات شركت كنند؛ این یك وظیفه‏ى ملى است؛ این چیزى نیست كه با بودن دولت دولتهاى مختلف، روى كار بودن جریان هاى مختلف، جناح هاى مختلف، تغییر بپذیرد. انتخابات یك فریضه است؛ همه باید شركت كنند؛ همه باید خود را موظف بدانند براى اینكه در انتخابات شركت كنند. بهانه‏جوئى نباید بشود. بعضى از حرفها بهانه‏جوئى است. گاهى بهانه‏جوئى حقیقى است، گاهى بهانه‏جوئى براى این است كه مردم دلسرد بشوند. انتخابات در كشور ما در مقایسه‏ى با انتخابات هائى كه ما مى‏بینیم در دنیا دارد انجام می گیرد و خبرش را داریم، جزو سالمترین هاست؛ انتخاباتِ خوبى است.

البته من به مجریان انتخابات توصیه كرده‏ام، الان هم توصیه میكنم: باید بشدت قانون را رعایت كنند. حد و مرز، قانون است. همه باید الزامات قانونى را بپذیرند و تسلیم الزامات قانونى بشوند. قانون حد فاصل حق و باطل است در حركت و مشى ملت و مسئولین. قانون را نباید دور زد. این باید رعایت بشود؛ بحمداللَّه رعایت هم میشود. ما هم توصیه داریم می كنیم كه با مراقبت و دقت بیشتر قانون را رعایت كنند؛ به كسى ظلم نشود، حق كسى تضییع نشود؛ حق مردم در طرف مقابل، تضییع نشود، كه آدم هاى ناباب و ناصالح، صالح معرفى نشوند؛ آدم هاى صالح هم از حق خودشان محروم نمانند، ناصالح معرفى نشوند. این رعایتهائى است كه باید همه بكنند. اما آنچه كه اصل است، حضور در انتخابات است؛ باید همه در انتخابات شركت كنند؛ این یك وظیفه‏ى عمومى است.

البته فرصت هست تا روز انتخابات و من تا آن وقت باز هم عرائضى به ملت عزیزمان خواهم داشت. این را عرض كردیم تا كسانى كه در زمینه‏ى انتخابات فكر میكنند، حرف میزنند، سیاستگذارى میكنند، اجرا میكنند، اقدام میكنند، با توجه به اهمیت این مسئله كار خودشان را دنبال كنند.

انتخابات

انتخابات، مظهر بارز دموکراسی

ما هر سال یك انتخابات داریم راه مى‏اندازیم؛ مگر غیر از این است؟ مگر مردم در انتخابات شركت نمیكنند؟ مگر در جاهاى دیگر دنیا كه ادعاى دموكراسى دارند، بیش از این كارى انجام میگیرد؟ با این شور و شوق، مردم در انتخاباتهاى گوناگون شركت میكنند؛ با رقابتهائى كه وجود دارد؛ رقابت كامل بین جناحهاى مختلف، باز - حالا آن‏كه می گوید، دشمن است - در داخل چرا یك عده‏اى همین‏طور یا صریحاً می گویند دموكراسى و مردمسالارى نیست، یا صریحاً نمی گویند؛ جورى می گویند كه معنایش همان «نیست» است؟ می گویند آقا ما باید براى ایجاد مردم‏سالارى در كشور تلاش كنیم! چیزى كه هست. می خواهید براى ایجاد آن چیزى كه هست، تلاش كنید؟! اینها آن چیزهائى است كه نقطه‏ى مقابل اعتماد به نفسى است كه ملت ما به آن احتیاج دارد و باید آن را داشته باشد.

اهمیت و ارزش و عظمت انتخابات محفوظ بماند

انتخابات در پیش است، این انتخابات خیلى مهم است. نه خصوصِ این انتخابات، همه‏ى انتخابات ها مهم است، این هم از جمله مهم است. مردم وظائفى دارند؛ مسؤولین، نخبگان وظائفى دارند. اولاً سعى شود اهمیت و ارزش و عظمت انتخابات محفوظ بماند؛ معلوم باشد. مردم با امید و اعتماد به پاى صندوقها بروند. من مى‏بینم متأسفانه در اظهارات بعضیها - حالا ان‏شاءاللَّه كه از روى غرض‏ورزى نیست - مرتب تكیه میكنند: آقا ! تقلب نشود، آقا ! تقلب نشود؛ آقا ! دستبرد نشوند. چه تقلبى؟! قریب به سى سال است كه دستگاه هاى مجرى این مملكت دارند انتخابات را انجام می دهند با سلامت كامل. بعضیها حتى شرم نكردند، گفتند ناظرین بین‏المللى بیایند نظارت كنند بر این انتخابات؛ بیگانه‏ها، دشمن ها كه با اصل انتخابات و با اصل ملت ایران مخالفند؛ با هر چیزى كه به نفع ایران است مخالفند، اینها بیایند بشوند قاضى! این، بزرگترین جسارت به ملت ایران است. نه، بیخود مبالغه نكنند.ما البته سفارش كرده‏ایم؛ مكرر سفارش كرده‏ایم؛ مكرر هم سفارش خواهیم كرد به همه‏ى دست‏اندركاران؛ هم به وزارت كشور، هم به شوراى محترم نگهبان، به نظار و مجریان: مراقب باشند، مسؤولیتشان را، وظیفه‏شان را درست انجام بدهند، خوب انجام بدهند، آراء مردم دست اینها امانت است؛ نگذارند كسى دخالت بكند؛ نفوذ بكند. این سفارش را همیشه كرده‏ایم. مراعات هم كرده‏اند؛ باز هم مراعات خواهند كرد به فضل الهى. این مطلب اول. حیثیت انتخابات عظیم مردم و این كار بزرگ مردم را مرتب با اینكه شبهه‏اندازى كنند كه آره، بناست تقلب بشود، بناست فلان بشود، نشكنند.

دوم، همان مطلبى كه من مكرر در یزد - چند روز قبل از این - تكرار كردم، باز هم تكرار میكنم: در انتخابات با كرامت رفتار كنند همه؛ چه آنهائى كه نامزد میشوند، چه آنهائى كه طرفدار آنهایند، چه آنهائى كه مخالف با بعضى از نامزدها هستند. جناحهاى مختلف كشور، بداخلاقى و بدگوئى و اهانت وتهمت و این حرفها را مطلقاً راه ندهند. این از آن چیزهائى است كه اگر پیش بیاید، دشمن از او خوشحال میشود.

نكته‏ى سوم اینكه مراقب فعالیت هاى دشمن باشند. حالا پریروز - دو روز قبل از این - بوش، رئیس جمهور امریكا گفت ما از فلان دسته در ایران حمایت می كنیم. این ننگ است براى هر كسى كه امریكا بخواهد او را تحت‏الحمایه‏ى خود بگیرد.اول، خود آن كسانى كه آن دشمن وحشى می خواهد از آنها حمایت كند، بعد هم مردم فكر كنند، ببینند چرا می خواهد حمایت كند. كدام نقص در اینها هست كه موجب شده است دشمن بخواهد از او حمایت كند. در داخل یك خانواده ممكن است دو تا برادر، یك برادر و خواهر با هم اختلاف داشته باشند. اگر دشمن، دزد، خائنى كه بیرونِ خانه است، با یكى از اینها ارتباط برقرار كرد و گفت من طرف تو هستم، آن بایستى به خود بیاید، بگوید من چه غلطى كردم، چه اشتباهى كردم كه این دشمن خانوادگى میخواهد از من حمایت كند. مردم هم باید حواسشان جمع باشد؛ نگذارید انتخابات بشود ملعبه‏ى دست بیگانگان.

برگرفته از بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب