تبیان، دستیار زندگی
خالق دار و دسته سیسیلی ها درگذشت «ژوزه جیووانی» كارگردان و نویسنده فرانسوی درگذشت. به گزارش خبرگزاری «مهر» این فیلمساز كه شهرتش را وام دار استفاده از هنرپیشگان مطرحی چون «ژان پل بلموندو» و «آلن دلون» در فیلمهای جنایی بود در...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی وهنری 8 اردیبهشت 1382

خالق دار و دسته سیسیلی ها درگذشت

«ژوزه جیووانی» كارگردان و نویسنده فرانسوی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری «مهر» این فیلمساز كه شهرتش را وام دار استفاده از هنرپیشگان مطرحی چون «ژان پل بلموندو» و «آلن دلون» در فیلمهای جنایی بود در سن ۸۰ سالگی چشم از جهان فروبست.

«جیووانی» در روز ۲۲ ماه ژوئن سال ۱۹۲۳ در جزیره كورسیكا واقع در مدیترانه به دنیا آمد و ورودش را به عرصه هنر در اواخر دهه ۱۹۵۰ با نگارش فیلمنامه «دختران ریف راف» اعلام كرد.از دیگر فعالیتهای وی در این دوران نگارش فیلمنامه برای آثاری چون «گودال» و«دارودسته سیسیلی ها» بود.

این چهره هنری نگارش فیلمنامه سینمایی را تا سال ۲۰۰۱ ادامه داد. این در شرایطی بود كه ساخت فیلمهای سینمایی را از دهه ۱۹۷۰ آغاز كرده بود.

او در سال ۱۹۷۲ فیلم «آدمكش حرفه ای» را به اقتباس از كتابی با همین نام جلو دوربین برد و یك سال بعد فیلم «دو مرد در شهر» را روانه سالنهای سینما كرد. این اثر داستان سارقی را دنبال می كند كه پس از آزادی از زندان باید با گذشته اش مواجه شود.