تبیان، دستیار زندگی
رییس پیشین فدراسیون فوتبال هشدار داد كه اگر مسوولان فدراسیون جدید نسبت به شرایط لیگ ایران هوشیار نباشند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هشدار فراهانی به فدراسیون فوتبال

رییس پیشین فدراسیون فوتبال هشدار داد كه اگر مسوولان فدراسیون جدید نسبت به شرایط لیگ ایران هوشیار نباشند، سهمیه ایران در لیگ قهرمانان آسیا به كمترین حد ممكن خود تنزل پیدا خواهد كرد.

محسن صفایی فراهانی كه پس از شركت در كمیته فنی كنفدراسیون فوتبال آسیا به تهران بازگشته است، در گفتگو با ایسنا،‌ اظهار كرد: در این نشست درمورد شرایط باشگاه‌های كشورها برای حضور در لیگ قهرمانان بحث شد و جمع‌بندی امتیازات كشورها در دور اول بازرسی نمایندگان AFC مورد بررسی قرار گرفت كه ایران مكان ششم آسیا را به دست آورد.

وی افزود: در مجموع امتیازات ارایه شده ژاپن از پانصد امتیاز در نظر گرفته شده 90 درصد امتیاز را كسب كرد، این در حالی بود كه ایران پس از ژاپن، كره، چین، عربستان و استرالیا در مكان ششم و با كمتر از 60 درصد امتیاز قرار گرفته است.

صفایی فراهانی تاكید كرد: این یك هشدار برای شرایط حرفه‌ای فوتبال ایران است. باشگاه‌ها و فدراسیون فوتبال باید هوشیار عمل كنند و شرایط را برای دومین بازرسی نمایندگان AFC در اول آوریل فراهم كنند. اگر دقت لازم صورت نگیرد سهمیه ایران در لیگ قهرمانان آسیا به كمترین حد ممكن خواهد رسید.

رییس پیشین كمیته انتقالی فدراسیون افزود: شخصا حاضرم تمام اطلاعات لازم و هر همكاری را كه صلاح باشد با مجموعه فدراسیون برای ارتقای سطح كمی و كیفی باشگاه‌های ایران جهت كسب سهمیه مناسب در لیگ قهرمانان آسیا انجام دهم. مسوولان باید با برنامه‌ریزی مناسب شرایط را برای كسب سهمیه بیشتر در لیگ قهرمانان فراهم كنند.

وی به ایرادات اساسی حاكم بر لیگ فوتبال ایران اشاره كرد و به ایسنا گفت: زمانی كه در كمیته انتقالی بودم بارها نسبت به ثبت رسمی سازمان لیگ حرفه‌ای ایران به عنوان یك NGO هشدار دادم اما توجه خاصی نشد. متاسفانه هنوز پس از گذشت هفت سال لیگ حرفه‌ای هنوز سازمان لیگ حرفه‌ای ایران به عنوان یك موسسه به ثبت نرسیده و زیرمجموعه فدراسیون عمل می‌كند كه این موارد از نگاه AFC و فیفا دارای امتیازات منفی است.

صفایی فراهانی تاكید كرد: در حال حاضر فاصله ایران با سایر كشورهای آسیایی برای كسب سهمیه لیگ قهرمانان بسیار زیاد است، باید این فاصله را به حداقل رساند، می‌توان در دو ماه آینده شرایط لازم را برای كسب وضعیت مناسب تغییر داد. فقط باید مسوولان فدراسیون با درایت و هوشیاری بیشتری عمل كنند.

وی همچنین درمورد بحث حضور دایی به عنوان كاندیدای نایب رییس كمیته جوانان فیفا گفت: براساس اساسنامه و مقررات فیفا تمام روسا و نواب رییس كمیته‌های زیرمجموعه فیفا باید عضو هیات رییسه باشند. بحث مطرح شده درمورد حضور دایی به عنوان نامزد نایب رییس در كمیته جوانان فیفا نیز مشمول این قانون خواهد بود، شخصا از ایجاد این شرایط استقبال می‌كنم و اگر نیاز به همیاری و همفكری باشد قطعا برای سربلندی ایران تمام تلاش خود را انجام خواهم داد.

عضو كمیته فنی فیفا افزود: در حال حاضر علی دایی و عبدالله مجید از عربستان و هونگ میونگ از كره‌جنوبی عضو كمیته فوتبال فیفا هستند كه این كمیته نیز مطرح‌ترین بازیكنان فوتبال جهان را به عضویت می‌پذیرد كه حضور علی دایی به عنوان یكی از سه بازیكن مطرح آسیایی نیز افتخار بزرگی برای فوتبال ایران محسوب می‌شود.

وی درمورد شرایط حال حاضر فوتبال و تاخیرهای انجام شده در انتخاب سرمربی گفت: در جریان ریز اتفاقات كنونی فوتبال نیستم اما آنچه كه از طریق رسانه‌ها پیگیری می‌كنم ظاهرا بحث انتخاب سرمربی دچار مشكلاتی شده است.

وی افزود: براساس اساسنامه فدراسیون فوتبال انتخاب سرمربی تیم ملی وظیفه كمیته تیم‌های ملی است و این كمیته نیز راسا زیر نظر رییس فدراسیون فوتبال فعالیت می‌كند و تنها به رییس پاسخگو است و هر تصمیمی مبنی بر انتخاب سرمربی كه در این كمیته گرفته شود با نظر نهایی رییس لازم الاجرا است.

عضو هیات اجرایی كنفدراسیون فوتبال آسیا تاكید كرد: هرگونه دخالت در تصمیم كمیته فنی یا تاخیر در اجرای این تصمیم كه به تایید رییس فدراسیون فوتبال رسیده باشد مخالف اساسنامه است و فیفا نیز نسبت به این دخالت‌ها حساس خواهد بود. اگر شرایط كنونی فوتبال ایران به سمتی رفته باشد كه تصمیمات این كمیته نادیده گرفته شود یا دخالت‌های خارج از مجموعه فدراسیون بر انتخاب سرمربی تیم ملی تاثیرگذار باشد قطعا فیفا واكنش نشان خواهد داد.

محسن صفایی فراهانی در پایان گفت: در حال حاضر كه اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال به تصویب رسیده است باید همه تلاش كنیم تا شرایط فوتبال متناسب با این اساسنامه پیش برود. هرگونه دخالت یا تاثیرگذاری خارج از چارچوب‌های تعیین شده در صورت گزارش به فیفا می‌تواند مشكلات یك سال گذشته را بار دیگر برای فوتبال ایران ایجاد كند.