تبیان، دستیار زندگی
عثمان مقدارى خرما براى پیامبرصلى الله علیه وآله وسلم آورد. همزمان نیازمندى خدمت پیامبر رسید و درخواست كمك كرد. پیامبر همان مقدار خرما را به نیازمند داد. عثمان خرما را از فقیر خرید و آن را به پیامبر بازگرداند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برخورد پیامبرصلى الله علیه وآله وسلم با سائل

مدینه

روزی عثمان مقدارى خرما براى پیامبرصلى الله علیه وآله وسلم آورد. همزمان نیازمندى خدمت پیامبر رسید و درخواست كمك كرد. پیامبر همان مقدار خرما را به نیازمند داد. عثمان خرما را از فقیر خرید و آن را به پیامبر بازگرداند.

فقیر تا سه بار درخواست خود را تكرار كرد و هر بار خرما را دوباره به عثمان فروخت. وقتى براى بار چهارم فقیر درخواست خود را تكرار كرد، پیامبر فرمود: تو نیازمندى یا فروشنده؟!

در این هنگام آیه شریفه «و اما السائل فلاتنهر" (ضحى /10) فرود آمد.

از این فراز داستان، سراینده مثنوى در تبیین مقام نیازمندان بهره مى‏گیرد. او در قصه «در بیان این كه چنان كه گدا عاشق كرم است...» از جود و كرم مى‏گوید و این دو را نیازمند وجود گدایان مى‏خواند. چنان كه روى زیبا رویان از آینه زیبا مى‏شود. روى احسان و كرم نیز از گدایان نمایان مى‏گردد.

بنابر این گدایان چون آینه هستند و نباید با برخورد نادرست با ایشان آینه را تیره و تار ساخت و از شفافیت انداخت.

به همین جهت در سوره «الضحى» پیامبرصلى الله علیه وآله وسلم از برخورد ناروا با گدا منع مى‏شود:

مولانا جلال الدین محمد بلخی در این باب چنین سروده است:

بانگ مى‏آمد كه اى طالب بیا

جود، محتاج گدایان، چون گدا

جود مى‏جوید گدایان و ضعاف

همچو خوبان، كآینه جویند صاف

روى خوبان ز آینه زیبا شود

روى احسان از گدا پیدا شود

پس از این فرمود حق در والضحى

بانگ كم زن اى محمد بر گدا

چون گدا آیینه جود است، هان

دم بود بر روى آیینه زیان *


پی‌نوشت:

*جلال الدین محمد بلخی، مثنوى 2448-2444/1.

منبع:

نشریه پژوهش های قرآنی، بهره‏هاى مولانا از داستان پیامبر (ص)در قرآن، محمد بهرامی، شماره 46

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.