تبیان، دستیار زندگی
رنیا: مدیریت قریب موفقیت آمیز بوده است علی تاجرنیا نماینده مردم مشهددرمجلس شورای اسلامی و عضوموثر وجوان هیات مدیره باشگاه استقلال به سوالات وابهامات موجود درباره اتفاقات ومسایل مختلف این باشگاه پاسخ داد. تاجرنیا علیرغم مشغله ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عضو هیات مدیره باشگاه استقلال:

علی تاجرنیا: مدیریت قریب موفقیت آمیز بوده است

علی تاجرنیا نماینده مردم مشهددرمجلس شورای اسلامی و عضوموثر وجوان هیات مدیره باشگاه استقلال به سوالات وابهامات موجود درباره اتفاقات ومسایل مختلف این باشگاه پاسخ داد. تاجرنیا علیرغم مشغله های كاری فراوان با حوصله پاسخگوی سوالات ما بود. البته سوالات فراوانی نیزناگفته ماند وقرارشد درفرصتی دیگرمطرح شود.

وی درابتدا درمورد حضورش درهیات مدیره باشگاه استقلال گفت: ازاواسط فصل پیش بود كه با دعوت آقای فتح الله زاده به هیات مدیره باشگاه استقلال آمدم. در ابتدا احساسم این بود با علاقه ای كه به باشگاه دارم می توانم در حد توان به آن كمك كنم. بعداز اینكه وارد سیستم باشگاه شدم احساس كردم آنطوركه باید وشاید موقعیت استقلال آنگونه كه من از بیرون تصور می كردم نیست و هیات مدیره به طور كامل در مسایل ریزمربوط به باشگاه دخالت ندارد و جلسات هیات مدیره بیشترمانند جلسات هیات امناء نهادها انجام می شد. بحثی جدی كه من در آن زمان داشتم این بود كه به هیات مدیره نقش فعالتری بدهیم. ضمن اینكه عزیزانی در آن هیات مدیره حضور داشتند در مقاطع مختلف موقعیت های مهمی در نظام جمهوری اسلامی داشتند ودرحال حاضر هم دارند و مدیران خوبی بودند كه حضور من در كنار آنها می توانست تجربه خوبی برایم باشد.

وی افزود : بحث اول من دراین جمع این بود كه پرسشگری را بیشترمطرح كنم. برخی عدم شفافیت ها به خاطر اینست كه به خوبی به آنها پرداخته نشده است. به طور مثال ابهاماتی كه در خصوص میزان بودجه سال گذشته باشگاه یا قیمت كخ و یا بدهی شالروا چگونه بوده بیشتر به خاطر این است كه به این مسایل به خوبی پرداخته نشده ودرلفافه قرار گرفته وگذرا از آن رد می شده و هروقت این موارد مساله ساز می شده به آن می پرداختند. البته اعضاء هیات مدیره در آن زمان نیزحساسیت هایی روی اینگونه قضایا داشتند اما به شكل امروز نبود. بعدازعدم نتیجه گیریهایی كه در فصل گذشته صورت گرفت آقای فتح الله زاده استعفاء دادند. منهم احساسم این بود كه به هر حال یك عدم توفیقی كه پیش آمده بهتر است برای رضایت حال هواداران و احترام به خواست آنها به طور تاكتیكی تغییراتی صورت بگیرد كه منهم مخالف نبودم گرچه فتح الله زاده دوست خوب من بود ومن هیچوقت نمی خواستم ایشان از باشگاه برود. ضمن اینكه به عقیده من با رفتن ایشان ما یكی از پتانسیل های خوب باشگاه را از دست دادیم. ولی به هر حال این تغییر اقتضاء آن زمان بود. ایشان یك درك مشتركی با تمام اعضاء هیات مدیره داشتند و به همین خاطر بحث استعفاء را مطرح كردند كه با همین نگاه استعفاء مورد تایید قرار گرفت. تاجرنیا ادامه داد : بعد از آن چون احساس كردم این تغییرات ممكن است در رسانه های ورزشی ، هواداران و بازیكنان به حضور ما ارتباط داده شود و این تصور پیش بیاید كه در واقع این شرایط را من بوجود آورده احساس كردم كه باید تلاش مضاعفی در باشگاه كنیم. من فكرمی كنم یكی از محسنات دوره جدید این بود كه جلسات هیات مدیره جدی تر از گذشته صورت می گیرد. حساسیت به هیات مدیره هم نسبت به گذشته بیشتر شده و الان اگر جلسه ای است خبرنگاران پی گیر هستند كه این نشان می دهد كه هیات مدیره توانسته جایگاه خود را نشان دهد. ضمن اینكه در مجموعه هیات مدیره بیشتر به دنبال این بودیم كه به قریب كمك كنیم. احساسم نیزدر این مدت این بوده كه نه همپای مدیرعامل بلكه تا آنجا كه امكان داشته به مدیرعامل كمك كنم و فكر می كنم این الگو نتیجه داده است.

تاجرنیا در مورد نقش خود در تصمیم گیری های باشگاه استقلال اظهار داشت : در فوتبال برخی مسایل غیرقابل پیش بینی است اما اگر بتوان بدرستی كار كرد نتیجه گیری دور از دسترس نخواهد بود. استقلال هیچگونه مساله پشت پرده ای ندارد و همه چیز مشخص است. اینكه گفته می شود تمام مشكلات باشگاه از سوی من حل می شود و كاندیدای بعدی مدیرعاملی من هستم اصلا اینگونه نیست.

من باعلاقه به استقلال آمدم. اینطورنبوده كه كسی بخواهد دینی را نسبت به من ادا كند و ازما دعوت به كاركرده باشد. زمانی هم كه آقای مهرعلیزاده از من دعوت كرد تا برای حضوردرهیات مدیره استقلال بیایم حساسیتهای من را نسبت به استقلال می دانستند.ضمن اینكه من از قبل حضور در هیات مدیره استقلال مسایل مربوط به آن را دنبال می كردم.

وی در مورد همكاریهایی كه در زمان مدیریت فتح الله زاده با وی داشت گفت : درزمان فتح الله زاده هم هدفم این بود كه به استقلال كمك كنم كه متاسفانه در فصل گذشته میسر نشد وعمرهمكاری من با ایشان بسیاركوتاه بود. تیم نیزدرشرایط بدی قرار داشت. اما این فصل را با طیب خاطر وانگیزه بیشتری كاررا دنبال كردیم. احساسم این نیز این بود كه خیلی ها فكر می كردند شاید من با مجموعه جدید دچارچالش شوم، آنهم بخاطرنوع نگرشهایی كه بود كه در اعضاء هیات مدیره وجو دارد.، اما چون قراربود به استقلال كمك كنیم بخش عمده ای ازاین مشكلات كم شد. وقتی فتح اله زاده می رفت خیلی ها گفتند كه تاجرنیا باعث رفتن او شده تا خودش جای او را بگیرد. اما اصرارمن را برعدم پذیرش این مسوولیت موجب شد تا این مساله ثابت شود كه من برای جایگزینی فتح الله زاده نیامده ام واین مساله ثابت شد تا فرازجدیدی درباشگاه گشوده شد. یك توهم و توطئه ای وجود دارد كه ما زیرآب آقای فتح الله زاده را زدیم وحالا نوبت آقای قریب است، ولی واقعا اینگونه نیست. درانتخابات هم نمی خواستم حضورپیدا كنم، اما آدمهایی كه من برایشان احترام زیادی قائلم ازمن خواستند منهم مجبور به ثبت نام شدم كه خدا خواست با این رد صلاحیت ها وضعیت ما مشخص شد. بالاخره این مشی ومدیریت وجود دارد وتبعاتی هم برایش هست. متاسفانه موردی را كه می خواهیم نقد كنیم سریع یهك نفررا خرس وسط می كنیم بعد می آییم ازاو توضیح  می خواهیم.

تاجرنیا در مورد شایعه قبول مدیرعاملی باشگاه استقلال در فصل آینده خاطرنشان كرد : من احساس می كنم با مدیرعامل بودن كاری بیشتراز آن چیزی كه الان هستم، نمی توانم انجام دهم. در حال حاضر برای استقلال وقت می گذارم، پول می آورم، سرتمرین می روم به همراه بازیكنان به سونا واستخر می روم. شب قبل ازبازی به هتل المپیك می روم، ودرمجموع این كارهایی كه اگرمدیرعامل نیزباشم، انجام خواهم داد. ازنظر سیاسی هم فكرمی كنم، اگر " سیبل " نباشیم وكسی دیگری مسولیت داشته باشد وكاركند بهتراست. اماهیچگاه ازبار مسوولیت شانه خالی نمی كنم. من می پذیرم كه آدم موثری برای باشگاه استقلال هستم، اما اعتقاد دارم هرآدم موثری نباید مدیرعامل باشگاه باشد. به هر حال این توهم وجود دارد كه هر كاری كه دراستقلال دارد انجام می شود من دارم انجام می دهم. در حال حاضر نیزهیات مدیره قصدی برای تغییر مدیرعامل ندارد. آقای مهرعلیزاده نیز در مورد انتخاب آقای قریب تصمیم نمی گیرد، بلكه این وظیفه هیات مدیره است. ضمن اینكه ایشان هم ازاین انتخاب حمایت می كنند وبا حمایت آقای مهرعلیزاده ایشان مدیرعامل شده اند. دكتر قریب یك زمان شاید بخواهد خودشان به خاطر مسایل شخصی جدا شوند یا اصلا تغییرات سیستمی در باشگاه بوجود بیاید. در وضعیت موجود این بحث را نداریم. درحال حاضرهم من به شخصه هركاری درحوزه مدیرعامل باشد، دارم انجام می دهم. فقط یك حكم زدن برای افراد مانده كه منهم عقده این كاررا ندارم. چون آقای قریب می توانند با تمام اعضاء هیات مدیره كار كنند بهترین گزینه برای این مسوولیت هستند. اگرهم زمانی این همكاری ادامه نداشت سعی می كنیم نزدیكترین فرد به سیاستهای باشگاهها انتخاب شود.

وی در مورد عملكرد دكتر قریب در مدت قبول مسوولیت مدیرعاملی باشگا استقلال تصریح كرد : احساس می كنم آقای قریب مدیرموفقی بوده و بدون اینكه وارد حاشیه ها شود، توانسته باشگاه را به موقعیت خوبی برساند. الان استقلال یكی ازدورانهای خوب خود را می گذراند ضمن اینكه من اعتقاد دارم استقلال برای همیشه قهرمان نخواهد بود وفرازونشیبهایی خواهد داشت اما در حال حاضر همدلی خوبی درباشگاه وتیم ایجاد شده وهیچ نیازی برای برهم زدن این فضا وجود ندارد. الان نیزازبهترین روابط درهیات مدیره برخورداریم و اگرهم در این زمان باقی مانده تا پایان رقابتهای لیگ مساله ای برای باشگاه مطرح می شود، می خواهند تا برای باشگاه مشكل تراشی وحاشیه سازی كنند.

ارزش استقلال ده میلیارد تومان است

عضوهیات مدیره باشگاه استقلال درمورد نقش سازمان تربیت بدنی دراداره باشگاه استقلال ونیزمسایل مربوط به خصوصی و سهامی شدن این باشگاه گفت: به عقیده من سازمان تربیت بدنی وفدراسیون فوتبال وظیفه تیم داری ندارند وآقای مهرعلیزاده ازجمله مسایلی كه همیشه دنبال میكردند وقبل ازحضورمن دراستقلال نیزبا من مطرح كردند این بود كه فضا را ازاین شكل دولتی شدن نجات بدهیم. در حال حاضر با تلاشهایی كه دردولت و مجلس صورت گرفته بسیاری ازمجوزها وسیطره های دولتی را براركان اقتصادی به نوعی كم كرده ایم و به مقدار زیادی از رانتها كاسته شده است. گرچه تیمهای پرطرفدار از نظر اجتماعی دارای تاثیرگذاری فراوانی هستند اما این برعهده سازمان تربیت بدنی نیست كه تیمداری كند. چون می بینیم كه این سیاست دچارمشكلات وتنشهایی شده است. مضاف براینكه مردمی شدن باشگاهها با صدردرصد دولتی بودن آنها منافاتی ندارد. طبیعی است حضور و مدیریت در تیمهای استقلال و پرسپولیس آدمهای بزرگی را می طلبد تا حاشیه ها را در آن كم كرده وبرمشكلات آن غلبه نمایند، اما بهرحال من معتقدم این شكل كاردرست نیست.

من اعتقاد دارم هرفردی كه در باشگاه استقلال قبول مسوولیت می كند، باید احساس كند كه به طورمستقیم در نفع و ضرر آن شریك است. ما دوران تلخی را در زمان سقوط به دسته سوم داشتیم و بخشی از اعضاء هیات مدیره فعلی نیز آن زمان حضور داشتند اما من قبول ندارم كه در صورت قهرمانی در آسیا و یا سقوط به دسته سوم برای ما هیچ تفاوتی نكند. درمورد سهامی شدن باشگاه نیز من اعتقاد دارم به این شكل كه دارد كار پیش می رود به نتیجه نمی رسیم. اگر سرمایه گذاری با كمتراز 50 درصد سهام بیاید و نتواند در باشگاه مدیریت كند نهایتا همان چیزی می شود كه الان هست و سازمان همه چیز را دراختیار می گیرد. با این شرایط قطعا كسی پا پیش نخواهد گذاشت. من همه تلاشم این بود كه قضیه برعكس شود. یعنی افراد و یا مجموعه هایی بیایند واحساس كنند كه صاحب این بنگاه اقتصادی و یا فرهنگی ورزشی هستند. چون درحال حاضر فوتبال ما به سود آوری نرسیده و من اعتقاد دارم با پتانسیلی كه درآن وجود دارد می تواند سود آور هم باشد. اما این سود آوری در مجموعه دولتی بدست نخواهد آمد چون مدیر دولتی تمام فكر وذكرش اینست كه مثلا از آقای خاتمی یا آقای مهرعلیزاده چگونه می تواند كمك مالی بگیرد و یا شهرداری كی می تواند به او كمك نماید. فهاذا به نظر من افرادی باید به معنای واقعی كلمه سهامدار باشگاه باشند كه بتوانند در سود و ضرر آن سهیم باشند ودرمدیریت باشگاه نقش ایفا نمایند. چون به هرحال آنها باید احساس كنند حالا كه برای باشگاه پول گذاشته اند باید سود آوری نیز كنند. در این شرایط ما همه خدمتگزار استقلالیم و كسی نباید خودش را مالك باشگاه بداند.

وی ادامه داد: امروزدرفوتبال دنیا وقتی رده یك باشگاه تغییر می كند ازنظر قیمت اسپانسر درآن باشگاه تاثیر دارد. اگر یك مجموعه مدیریتی احساس نكند كه در مجموعه خود تاثیرگذاراست نمی توند آنطوركه باید وشاید موثر باشد.

دراستقلال باید شرایطی پیش بیاد كه افراد بخاطر پتانسیل های شخصیتشان بتوانند حركتهایی را انجام دهند. همه درمدیریت سهم دارند و نمی شود فردی بیرون گود باشد وفرد دیگر همیشه درگیر باشد. برای حل این مشكل باید به این واقعیت برسیم كه باشگاه متعلق به خود ما است ودرسود وضرر آن شریكیم. این دلیل نیست كه مجموعه مدیریتی فعلی استقلال اینگونه نیست بلكه افراد حاضر استقلال آنرا دوست دارند به معنای واقعی كلمه به آن عشق می ورزند و برای شهرت طلبی به باشگاه نیامده اند. تاجرنیا خاطرنشان كرد: بهرحال همه می پذیرند شرایط باشگاه وقتی درتملك یك فرد باشد یا نه متفاوت است. اگرمن بدانم كه استقلال وقتی به دسته سوم می رود یك قران ازپول من كم نمی شود، خیلی فرق می كند با آقای آبراموویچ كه اگر یك باخت یا یك مساوی داشته باشد روی قیمت تیمش وسهامش تاثیردارد. من خصوصی سازی را یك حسن می دانم وازآن دفاع می كنم ویك روزی هم اگرمعلوم شود كه من باعث همچین كاری شده ام خوشحالم خواهم شد. به هر حال اینگونه نمی شود كه تیم ثبات لازم را نداشته باشد ونتیجه گیری نكند آنوقت هواداران از بازیكن گرفته تا مربی و سرپرست ومدیرعامل و رییس سازمان و رییس جمهور را در واقع زیر باد انتقاد بگیرند كه چرا تیمی كه زیر نظر سازمان فعالیت می كند نتیجه نمی گیرد. این بحثی است كه من به آن اعتقاد دارم و هرچقدر بتوانیم دراین بحث موفق باشیم بهتر می توان به آینده امیدوار بود.

تاجرنیا درمورد بحث فروش باشگاه استقلال اظهار داشت : انگیزه كلی این نیست كه باشگاه را به یك فرد بفروشند بلكه بحث این است كه به هر حال تربیت بدنی یك موردی كه به عنوان وظیفه و به غلط به آن ارجاء شده از دوشش بردارد كه آن هم باشگاهداری و تیمداری است. اینها به هر حال مسایل دیگری را به دنبال دارد كه مثلا سازمان در فلان مقطع به سود استقلال كاركرده یا پرسپولیس. این مساله موجب می شود سازمان تربیت بدنی از جایگاه اصلی خود دور شود. بحث دوم این است كه نهادها وارگانهایی دراداره باشگاه سهیم می شوند می توانند دولتی باشند. الزاما این نیست كه اشخاص حقیقی دراین زمینه به تنهایی دخالت داشته باشند. ولی به هرحال كسانی كه یك نگاه اقتصادی دارند مثل سازمان بازنشستگی و یا سازمان تامین اجتماعی و برخی بنگاههای اقتصادی مانند سازمان صنایع می توانند بیایند وسیستم را بگردانند و باشگاه را به سمت اقتصادی بودن پیش ببرند. من اعتقادم اینست كه این بحث می تواند شاهد تغییراتی درجهت خواست سهامدارانمان انجام بگیرد.

عضو هیات مدیره باشگاه استقلال در مورداین مساله كه گفته می شود هیات مدیره باشگاه استقلال قصد فروش باشگاه را دارد اظهار داشت : این بحث اینگونه نیست. به هرحال اولین كسانی كه ازخصوصی شدن باشگاه متضرر می شوند بخشی از اعضاء هیات مدیره هستند. چون اگردرساختارجدید قرار باشد یك نفر سی درصد، بیست درصد و... ازسهام باشگاه را بخرد طبیعتا می خواهد در مدیریتش هم دخالت بكند. طبیعتا این مساله تحدید ومحدویت هیات مدیره فعلی و كم شدن آنها را در پی خواهد داشت. قطعا یكی از كسانی كه در این شرایط از مجموعه باشگاه كنار برود خود من هستم ولی احساس می كنم به عنوان كسی كه باشگاه استقلال را دوست دارم بایستی شرایط به گونه ای بشود كه ما بتوانیم تغییرات مدیریتی را در مجموعه باشگاه بوجود بیاوریم .

وی درمورد سرمایه فعلی باشگاه استقلال اظهارداشت: درحال حاضر ما یك برآورد اولیه داشتیم كه البته باید به تایید رییس مجمع هم برسد. استقلال یك اندوخته هایی مثل زمین وبازیكن كه سرمایه باشگاه است دارد. یك اندوخته معنوی نیزبه نام استقلال وجود دارد كه می تواند پولسازی كند. چیزی كه درحال حاضرروی آن اجماع هست این است كه ارزش باشگاه استقلال چیزی حدود ده میلیارد تومان است.

وی درخصوص تغییرات احتمالی درهیات مدیره باشگاه استقلال گفت: اعتقاد دارم مجموعه افراد مدیریتی فعلی حاضر درهیات مدیره در هیچ مقطعی به این سلامت، دلسوزی و پیگیری نبوده اند واگر قرار باشد شرایط استقلال به همین نحو بگذرد، مجموعه فعلی بغیرازشخص من واجد شرایط ترین مجموعه ای هستند كه می توانند درمجموعه استقلال قرار بگیرند.

این اعضاء 15، 16 سال است كه در این مجموعه هستند و در گاهی موارد اعضاء سوم چهارم تغییر كرده اند فلذا دراین زمینه فكر نمی كنم تغییر چندانی ایجاد شود. در بخش مدیریت باشگاه از لحاظ اجرایی نیزهمه ما باید از آقای قریب بخواهیم كه مجددا به كارش ادامه دهد و این شكل و انسجامی كه ایجاد شده به نوعی حفظ شود. احساسم این است كه چون آقای قریب خودش از جنس هیات مدیره است زمانی كه احساس كند هیات مدیره را باید در برخی اموردخالت بدهد این كار را می كند. همین مساله باعث شده كه اگر به طور مثال زمانی چك باشگاه برگشت می خورد آقای ایروانی هم اهتمام می كند ، آقای میرولد هم همینطور آقای آقا محمدی هم همینطور، چون احساس می كنیم كه مدیرعامل فردی است هماهنگ با مجموعه. در مورد هیات مدیره و ضعف ساختاری آن من هم قبول دارم كه در گذشته هیات مدیره باشگاه استقلال مانند خیلی از جاهای دیگر بیشتر حالت هیات امناء راداشته و افراد حاضر در آن كسانی بوده اند كه به واسطه ظرفیت هایی كه داشته اند تولید رانت می كرده اند. درمورد شخص من اگرنماینده مجلس نبودم بعید بود كه آقای مهرعلیزاده از من برای حضور در هیات مدیره باشگاه استقلال دعوت كند. ولو اینكه من خودم را در سطح فوتبال ایران به نسبت دیگران یك كارشناس می دانم چون هم مقداری به مجموعه مستطیل سبز وصلم و هم به بیرون از آن. در عین حال اگر آقای مهرعلیزاده هم برود و فرد دیگری بیاید نگاه نمی كند كه مثلا سازگار نژاد در پرسپولیس موفق بوده یا خسروی وفا. می گوید هر كس به ما نزدیك تر است بیاید كار كند. متاسفانه این بحثی است كه در سیستم ورزش ما وجود دارد و ارزیابی از عملكرد مدیران صورت نمی گیرد. به همین خاطر وقتی یك سیستم عوض می شود تمام مسایل گذشته نیز فراموش می شود.

درهیات مدیره باشگاه استقلال نیز اعتماد متقابل بین اعضاء وجود دارد و مدیرعامل از جانب هیات مدیره امورات را انجام می دهد. در حال حاضر هم آنها گلایه ای از وضع موجود ندارند تااینكه خلاف آن ثابت شود.

وی در پاسخ به این سوال كه نحوه مدیریت آقای قریب دارای ایرادات فراوانی است اظهار داشت : من این مساله را نفی نمی كنم. به هر حال این از سلایق مدیریتی است. مگر اینكه این مسایل به جایی برسد كه به اصل باشگاه لطمه بزند آنوقت باید این بحث را فراتر از این مساله ارزیابی كرد. كارهایی كه تا اینجا انجام شده هم با سلایقی بوده كه مدیرعامل داشته است. اما من احساس می كنم درشرایطی كه استقلال پیدا كرده و با توجه به حساسیت هایی كه بود در این مقطع كم حرف زدن و دوری كردن ها توجیه داشت. به حال این مساله به مشی مدیریتی است كه به خود آقای قریب باز می گردد. در هر سیستم مدیریت همینطوری است. اما در موارد جزیی وقتی بررسی می كنیم می بینیم كه مشكلاتی هم وجود دارد. اما مشی من اینطوری نیست. به هر حال افراد درسیستم مدیریتی خودشان یك روش دارند. درمورد نقاط ضعف آقای قریب به هرحال زمانی كه محصول یك كاری خوب از كار درمی آید می گویند این سیستم بسته خوب كار كرده كه توانسته موفق یاشد. آقای قریب هم در مدت حضور یكساله اش با این نحو مدیریت خوب كار كرده البته ابن به آن معنا نیست كه تمام كارهایش بدون نقص بوده است. خوب به هر حال فوتبال است. رئال یك شب سه گل به موناكو می زند یك شب هم چهارگل می خورد. من آدمی نیستم كه بخواهم ضعف های مدیرعاملم را بیان كنم، اما بعنوان یك هوادار دوست داشتم مدیرعاملم در عرصه های مختلف باشگاه حضور بیشتری پیدا می كرد و فكر می كنم این اتنظار و توقعی است كه اكثرهواداران از آقای قریب دارند. البته در نحوه مدیریت شاید ما اختلاف سلایقی هم داشته باشیم. البته شاید سلیقه مدیریتی من در واقع به گونه دیگری باشد اما به هر حال آقای قریب در حال حاضر مدیرعامل باشگاه استقلال هستند وشاید احساس می كنند با حضور كمتر در رسانه ها می توانند مشكلات را بهتر حل نمایند. الان هم اگر بخواهیم به ایشان اعتراض كنیم بیشتر این اعتراض ما جنبه تئوریك خواهد داشت، چون درحوزه عمل ایشان موفق بوده اند. شاید من بعنوان یك فرد منتقد نتیجه گرفتن استقلال را شانسی بدانم ولی خیلی ها هم چنین نظری ندارند و نتیجه گیری تیم را درگروی مدیریت باشگاه بدانند.

وی ادامه داد : بنده درحوزه مدیریت باشگاه تفكرات پیشروتری نسبت به بقیه دارم كه شاید مورد تحمل برخی ازاعضاء هم نباشد. این ها مباحثی است كه درحوزه مدیریتی وجود دارد. ضمن اینكه این حرف را هم قبول ندارم كه چون من یك استقلالی هستم برای تیم دلسوزی می كنم. به هر حال زمانی كه من درباشگاه سهم داشته باشم یا نه برای من فرق می كند كه برای آن چگونه كار كنم. من قبول ندارم كه برای باشگاه استقلال همینطوری كار كنم. من حرفم را در مورد عملكرد مدیریت باشگا به شما گفتم. ما الان در ورزش و فوتبالمان گرفتار یك مشكلی هستیم كه مدیران واقعا نمی دانند چكار می كنند. پرسپولیس آلان نتیجه نمی گیرد عده ای می گویند از بس كه غمخوار حرف می زند. به هر حال این وسط باید معلوم شود كه آیا گفتن مسایل دردی از باشگاهها دوا می كند یا نه. اینكه غمخوار می آید و بحث مالی باشگاه را افشاء می كند و معلوم می شود پروین هم از باشگاه پول گرفته آنهایی را كه هوادار پروین هستند به واكنش وا می دارد و ناراحت می شوند.

عضوهیات مدیره باشگاه استقلال در مورد شایعاتی كه در مورد افشاء مسایل مطرح شده درهیات مدیره وجود دارد تصریح كرد: درزمان فتح الله زاده واین اواخرگاهی می گفتند واعتراض می كردند وگاهی هم سرنخهایی را به مامی دادند كه مسایل هیات مدیره افشا می شود. اما می دانم در آن موقع اگر بحثی هم بود از جانب من نبود. مبحثی كه ما داشتیم این بود كه هیات مدیره ركنی از باشگاه است و اگر تصمیم گیری می كند باید هواداران بدانند. درفضای غیرشفاف تا موقعی كه نتیجه گیری باشد حرفی نیست اما وقتی نتیجه گیری صورت نگیرد حرف و حدیث پیش می آید. مثلا اگر قرارداد كخ از ابتدا شفاف گفته می شد، نمی گویم شفاف نبود بلكه شفاف بیان می شد و همچنین بحث اسپانسرها و دیگر مسایل واقعا چه ایرادی داشت. یا مثلا بحث فروش ساختمان باشگاه كه با تصویب هیات مدیره صورت گرفت و بعد از گذشت مقاطعی مشكل پیدا شد. چون فتح الله زاده دشمن دارد گرچه با نظر هیات مدیره ساختمان باشگاه را به فروش رسانده اما برخی افراد می گویند سرمایه باشگاه را برد و فروخت و آنرا بر باد داد. من معتقدم چرا یك نفر باید هزینه این تصمیم گیری را بدهد. شكل دیگری هم دراین مساله می توانست مطرح باشد و آنهم اینكه قراربود با فروش ساختمان باشگاه نیمی ازدرآمد آن صرف امورتیم شود وبخشی دیگر صرف خرید سهام وسرمایه گذاری برای آینده شود. حالا این كار انجام نشده باید به مردم اطلاع داده شود تا آنها نیز درجریان قرار بگیرند. حالا یك بحثی مثل خرید یك بازیكن مطرح می شود آنوقت برای حفظ حقوق باشگاه خود افراد هم درك می كنند كه نباید بحث تا به سرانجای نرسیده علنی شود. من فكر می كنم در گذشته مشكل این بوده كه مسایل خیلی شفاف مطرح نمی شده است.

تاجرنیا در مورد نبود یك كانال مشخص برای پاسخگویی به مسایل مختلف باشگاه اظهار داشت: من احساس می كنم چون در حوزه سیاسی خواستگاهم پاسخگویی بوده همه پاسخگو باشیم. به نظر من باشگاه استقلال باید همانند سخنگوی وزارت امور خارجه سخنگو داشته باشد كه هر وقت اتفاقی می افتد بتواند مواضع باشگاه را اعلام و موضع گیری نماید. در لفافه نگاه داشتن موضوعات شاید در كوتاه مدت جواب دهد اما در دراز مدت یك نوع بی اعتمادی در فضای مطبوعات ایجاد می كند وهم درجمع هواداران شایعاتی را دامن می زند. من در یكی از جلسات هیات مدیره پیشنهاد دادم كه مدیرعامل می تواند به عنوان عضوی از هیات مدیره سخنگوی آن نیز باشد. در كشور ما دیگر كسی نمی پذیرد كه پاسخگویی در مورد مسایل مختلف وجود نداشته باشد. یك زمانی خیلی از اعضاء هیات مدیره برای هواداران دو آتشه استقلال نیز ناشناس بودند اما خالا اینگونه نیست. آنها مباحث را با جدیت پیگیری می كنند. از سوی دیگر زمانی ما از مطبوعات و رسانه ها گلایه داریم كه چرا مباحث نازل و سطحی را در جامعه مطرح می كنند به نظر من یكی از دلایل آن اینست كه ما نتوانسته ایم آنها را خوب تغذیه كنیم و مباحث فكری به آنها ارایه نماییم. طبیعی است زمانی كه سخنگوی باشگاه در هفته بیاید و مسایل باشگاه را مطرح نماید دیگر نیازی به تماس با مربی و بازیكن و سرپرست نیست كه چرا فلان اتفاق روی داده. آخرش هم رسانه ها یك اختلافی از این مباحث دربیاورند آنوقت باشگاه بخواهد پاسخگویی نماید. به نظر من باید دراین جهت كاری بیش از پیش كار شود.

بنابراین باید باور داشته باشیم كه مدیریت مجموع هایی مثل استقلال وپرسپولیس نمی توانند نسبت به ابهاماتی كه در اطرافشان وجود دارد بی تفاوت باشند. یك زمانی به من می گفتند مصاحبه نكن و من هم در زمانی این كار را كردم اما در یك مقطعی گفتم كه حرف برای گفتن دارم و باید مصاحبه كنم. در مجموع من احساسم اینست كه باید به افكار عمومی پاسخگو باشیم و اگر زمانی برخی رسانه ها كه من می دانم با چه هدفی با من تماس می گیرند و برای درآوردن تیتر مورد نظر خود با من صحبت می كنند اما من درمقابل آنها هم پاسخگوهستم. تقزیبا هر خبرنگار سمجی توانسته از من مصاحبه بگیرد نه اینكه من دراین زمینه ضعیف باشم اما اعتقادم اینست كه كه باید به سوالات آنها پاسخ می دادم و فكر می كنم كه تا امروزنسبت به آنهایی كه زیاد صحبت می كنند كمتر گاف بزرگ داده باشم. ضمن اینكه این شیوه كارهم به خواستگاه افراد برمی گردد ومن هم قبول دارم یكسری مشكلات در باشگاه وجود دارد اما چون به قول شما در گذشته سیستم درباشگاه حكومت نمی كرده و فرد تصمیم گیرنده بود، وقتی برایش سیستم تعریف می شود جواب نمی دهد. اما درمجموع قبول دارم كه درباشگاه مشكلات زیادی وجود دارد كه باید به سمت بهینه سازی آن حركت كنیم وآنرا رفع نماییم. راهش هم اینست كه با كمك هم وعقل جمعی این مسایل را برطرف نماییم.

وی درمورد مشكلاتی كه درورزش ما بویژه فوتبال از نظرمدیریتی وجود دارد، یادآورشد: درفوتبال ما وقتی تیم نتیجه می گیرد برای علی دایی وخداداد عزیزی كف می زنند، اما وقتی می بازد فحشش رابه غمخوار می دهند.

تاجرنیا درخصوص ورود مدیران سیاسی برای ایجاد موقعیت تازه درعرصه ورزش تصریح كرد: من این مسئله را قبول ندارم. برخی بچه های سیاسی با فشارمسوولان سازمان تربیت بدنی می آیند وقبول مسوولیت ورزشی می كنند. به جهت اینكه آنقدر درحوزه ورزش ما نهادهای مدنی قوی نشده وورزش بعنوان یك بنگاه تبدیل اقتصادی نشده كه تولید ثروت كند. به همین خاطر این آدمها را می آورند كه دوزارده شاهی به ورزش تزریق كنند. درورزش هركس آمده دامنش لكه دارشده وبعد رفته است. هاشمی طبا، مصطفوی، صفایی فراهانی مگركارنكردند آخرش با آن شرایط رفتند. همه آنها زحمت كشیدند، اما دست آخرازورزش رفتند. آقای تابش آمده فدراسیون سواركاری چون قبلا كارپرداز مجلس بوده حالا هم نماینده شده می تواند با چهار جا ارتباط برقرار كند تا پول به این ورزش تزریق شود. دردوسال گذشته نمی خواهم رقمش روبگویم، اما حجم عمده ای از پولهای استقلال با لابی من آمده است. آقای هاشمی رفته فدراسیون دوچرخه سواری چون آقای زنگی آبادی كه خودش دوچرخه سواربوده اما دوزارندارد تا خرج دوچرخه سواری كند. اتفاقا حضور این آدمهای سیاسی و اقتصادی ورزش ما را رانتی بار می آورد. یك زمانی سیستم از وجود این آدمها خارج می شود آنوقت می بینیم ورزش ما دچار مشكل می شود.

تاجرنیا ادامه داد: بحثی است كه می گویند مدیریت ورزشی را به ورزشی ها بدهید. اما تجربه نشان داده اتفاقا خارج از محیط ورزش بوده اند مدیرانی كه به قول آقای پروین شورت ورزشی نداشته اند ولی در بیشتر مواقع موفق تر از مدیرانی بوده اند كه شورت ورزشی داشته اند. ضمن اینكه متضاد آنهم بوده و مدیران غیرموفق غیر ورزشی هم داشته ایم. اینا صرفا ملاك عمل نیست و آدمهای سیاسی هم باید دید كه چقدر ازورزش به سود موقعیت خود استفاده كرده اند. یك ماه قبل از انتخابات مجلس می گفتند تاجرنیا چون عضو هیات مدیره باشگاه استقلال است می خواهد ازاین قضیه استفاده كند و نماینده تهران شود. بعضی هم نوشتند كه 5 میلیون داده به یكی نشریات كه مصاحبه كند. بعد هم كه ما رفتیم قم ثبت نام كردیم، بازهم گفتند خب اون می دونه كه قم هم استقلالی زیاد داره.رفته آنجا كاندید شده. چون می خواستند بگویند من می خواهم از موقعیتم سوء استفاده كنم.

وی درپاسخ به این سوال كه باشگاه استقلال نسبت به گذشته ترانسفر خوبی نداشته ودلایل مربوط به آن گفت: ترانسفربازیكن كاری حرفه ای است. من البته قبول دارم زمانی كه تیم نتیجه بگیرد یا نگیرد در این مساله تاثیر دارد. اما اصل بحث این است كه در این زمینه باید افرادی كار كنند كه تخصص داشته باشند. احساسم این است كه دربعد عدم موفقیت هایی كه در ترانسفر برخی بازیكنان ما پیش آمد و این مساله دستخوش یك نوع كاهش و كمرنگی شد. استقلال امسال به دنبال تجدید هویتش در داخل بوده و كمتر به مساله ترانسفر توجه داشته است. در عین حال قهرمانی در این فصل می تواند فصل جدیدی باشد كه این مساله دوباره در باشگاه رونق بگیرد.

وی ادامه داد : البته فكرمی كنم یك مشكلی كه در فوتبال هست این است كه افراد فعال دراین قضیه بعضا دچاربی مهری قرار می گیرد. الان وحید هاشمیان درآلمان مهره ای نبود كه ما درایران دراندازه های اونداشته باشیم، اما وی در آلمان از حاشیه ها دوری كرد و معرفی خوبی هم شد وتوانست موفق باشد. این امكان برای بقیه هم وجود دارد. من نمی دانم چرا اگرزمانی كه یك خارجی بیاد و یك بازیكن ما را ببرد و بیاید بگوید من ازیك میلیارد فروش این بازیكن 100 میلیون می گیرم، برای ما مهم نیست. اما اگر یك ایرانی این كاررا بكند صدای همه در می آید. اگر آقای طالبی آمده ویك پتانسیلی ایجاد كرده باید استفاده كرد. مشكلات ما در سیستم باشگاه اینست كه باید همه چیزرا سیاه و سفید ببینیم.

تاجرنیا خاطرنشان كرد: تنگ نظری ها درفوتبال ما همیشه هست. من سیستم مدیریت آقای كرباسچی را می پسندیدم. چون می گفت شهرداری خرج داره هركسی كه می تونه زحمت بكشه وكاركنه من پول خوب بهش می دهم. حالا اگر كسی می تواند منافع باشگاه استقلال را تامین كند ودرقبلش كاری انجام بدهد كه غیرمشروع هم نباشد چه اشكالی دارد. من تنها كسی هستم درمجموعه باشگاه كه دربخش ترانسفرواسپانسرو اینجور مسایل دخالت نداشتم. در بقیه جاها وآنجایی كه قراراست به استقلال كمك شود، رد پای من هست. به عقیده من امروزباشگاههای ورزشی دارند تبدیل به بنگاههای اقتصادی می شوند. دراین بنگاهها تعامل ومعامله كردن وجود دارد كه كار بدی نیست. چه ایرادی دارد كه ما اعلام می كنیم چون آقایx فلان بازیكن را ترانسفركرده فلان مبلغ به ایشان تعلق می گیرد. اگر یك مقدارازاین تنگ نظریها كاسته شود فوتبال ما رشد می كند.

عضو هیات مدیره باشگاه استقلال با اشاره به نارسایی های فرهنگی در ورزش كشور تصریح كرد : در مورد مسایل فرهنگی نیز با این شكل كار راضی نیستم. با اینكه باشگاههای ما اسم فرهنگی روی خود گذاشته اند اما درجلسات باشگاهها به تنها چیزی كه پرداخته نمی شود مسایل فرهنگی است. در این زمینه غربی ها خیلی از ما جلوترهستند. من در واقع اعتقاد دارم با توصیه اخلاقی كارها درست نمی شود و باید آیینامه ای برای آن تنظیم شود. در جهان غرب آن بازیكنانی كه از نظر اخلاقی آدمهای سالمی هستند در نزد مردم محبوب ترهستند ومن معتقدم نباید با مسایل برخورد تنبیهی داشت. بنا براین قصد داریم در سیستم جدیدمان معاون فرهنگی قوی داشته باشیم. البته یكبار هم به آقای قریب پیشنهاد دادم كه با وجود آنكه می دانم این كار از نظر سیاسی كار درستی نیست و یك خودكشی است این مسولیت را قبول كنم چون می دانم می توانم دراین زمینه كار كنم. اما می بینم دراین حوزه خوب كار نمی شود، چون اینقدر مسایل حاشیه ای درآن زیاد است نمی توان درآن كار كرد.

وی در خصوص نقش دكتر آصفی سخنگوی وزارت امور خارجه در باشگاه استقلال اظهار داشت : ایشان فرد علاقمندی هستند وهركاری ازدستشان بر بیاد برای باشگاه استقلال انجام می دهد. وی در پایان در پاسخ به این سوال كه گفته می شود استقلال در حال فروش است تصریح كرد: درخصوص اینكه می گویند استقلال رادارند مفت می فروشند و یكی این وسط دارد می برد باید بگویم كسی را مجبور نكرده اند كه بیاید و سهام باشگاه را خریداری كند. هركس پول دارد می تواند دراین مساله شریك شود. به نظرمن اگر اینگونه بحث ها تبیین شود هواداران هم مسایل را خوب درك خواهند كرد.