تبیان، دستیار زندگی
پیچ یک ماشین ساده و طرح تغییریافته گوه است و طراحی شده است تا با کمترین جابجایی بیشترین مزیت وکارایی مکانیکی را داشته باشد . پیچ اساسا وسیله ای برای انتقال حرکت یا نیروست....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیچ

پیچ

چكیده

نکات ساده درباره پیچ

توضیح اولیه

پیچ یک ماشین ساده و طرح تغییریافته گوه است و طراحی شده است تا با کمترین جابجایی بیشترین مزیت وکارایی مکانیکی را داشته باشد . پیچ اساسا وسیله ای برای انتقال حرکت یا نیروست.

یک ریاضی دان یونانی به نام آپولونیوس در حوالی 200 سال قبل از میلاد طراحی هندسی یک مارپیچ حلزونی را انجام داد و این اولین قدم در راه رسیدن به پیچ بود.

می دانید در واقع پیچ اصلا ماشین ساده ای نیست چون برای کار کردن به ماشین ( یا اهرم) دیگری مثل پیچ گوشتی نیاز دارد. اگر خوب به پیچ نگاه کنی می بینی که یک گوه پیچیده شده است که نیرویش را از طریق ضربه زدن، بلکه از راه پیچیده شدن توسط یک اهرم به دست می آورد. به زبان دیگر پیچ یک استوانه است که یک سطح شیب دار دور آن پیچیده شده است.معروف ترین پیچ های دوران قدیم، پیچ های ارشمیدس هستند... او یکی از آنها را برای بالا بردن آب و دیگری را برای کشیدن یک کشتی سه دکله پر از آدم و بار به ساحل طراحی کرده بود!

پیچ به دو شیوه اصلی عمل می کند: می تواند بار بالا ببرد و می تواند اشیا را محکم کند یا فشار بدهد. وقتی چیزی را فشار می دهد، حرکت چرخشی را به حرکت در خط راست تبدیل می کند. از این خاصیت برای اولین بار یک زرگر باستانی استفاده کرد و قفل دست بند ساخت. اینکه پیچ کارها را آسان می کند یا مزیت مکانیکی دارد به خاطر نسبت دو بعد آن است: طول اهرمی که آن را می پیچاند و فاصله بین شیارهایش.

از پیج در پرس های بزرگ قدیمی هم استفاده می شد که اضافه های کاغذ را برای صحافی کردن می بریدند. حتی امروز هم از پیچ معروف آب کش ارشمیدس استفاده می شود. مثلا به پیچ چرخ گوشت یا ملخ کشتی ها دقت کنید... این پیچ ها تیغه هایی دارند که مثل پارو آب را عقب می زنند و به خاطر فشار کمتر در سر پیچ، خودشان به جلو کشیده می شوند. پیچ ها برادر دوقلوی مهره ها هستند! مهره توخالی و برعکس پیچ است. یعنی مارپیج حلزونی روی سطح داخلی آن کنده شده در حالیکه در پیچ، مارپیچ از روی تنه به بیرون زده است.

مترجم: بهنام تهرانی