تبیان، دستیار زندگی
 نکات ساده ای درباره سطح شیب دار
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سطح شیب دار برای بچه ها

سطح شیب دار برای بچه ها

چكیده

نکات ساده ای درباره سطح شیب دار

توضیح اولیه

به عنوان اولین قدم بگذارید تعریفی از سطح شیب دار ارائه دهیم : سطح شیب دار ، سطح همواری است که با زاویه ای بر روی زمین قرار می گیرد. سطح شیب دار اجازه می دهد که شما جسم را با نیروی نسبتا کمی بر خلاف نیروی اصطکاک، در طول و ارتفاع جا به جا کنید.

سطح شیب دار برای بچه ها

ورودی شیب دار پارکینگ، جاده هایی با شیب عرضی، تبر های کوچک، خیش های شخم زنی و تخته های مغازه نجاری، همه و همه نمونه هایی از سطح شیب دار و برادر دوقلویش یعنی گوه هستند.

فهمیدن نحوه کار گوه با نگاه کردن به کار سطح شیب دار راحت تر است، چون سطح شیب دار هم گوه ای است که به دو نیم شده است. گوه کارش را با حرکت کردن انجام می دهد و ماده کارش روی آن حرکت می کند ... اما سطح شیب دار در حالت ثابت قرار دارد. راز " مزیت مکانیکی " سطح شیب دار در توانایی آن در تقسیم کردن نیروی جاذبه به دو نیروی کوچکتر است که یکی عمود بر سطح شیب دار و دیگری موازی با آن است. و تنها نیرویی که باید با کشیدن جسم برآن غلبه کرد، نیروی موازی با سطح است. اگر روی سطح اصطکاک وجود نداشته باشد و طول سطح ده برابر ارتفاع آن باشد ، نیروی لازم برای کشیدن وزنه، یک دهم وزن آن خواهد بود. این رابطه برای همه سطوح شیب دار برقرار است: هر چه طول سطح بیشتر باشد به نیروی کمتری نیاز داریم.

مترجم: بهنام تهرانی