تبیان، دستیار زندگی
با چند مطلب ساده ، بیشتر درباره ماشین های ساده بدانید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماشین های ساده برای بچه ها

ماشین های ساده برای بچه ها

چكیده

با چند مطلب ساده ، بیشتر درباره ماشین های ساده بدانید.

توضیح اولیه

ماشین وسیله ای است که به ما کمک می کند کارهایمان را سریع تر و راحت تر انجام دهیم. ماشین های ساده وسایل ساده ای هستند که ما را در انجام بعضی کارها یاری می کنند. ماشین های ترکیبی نیز به ما کمک می کنند و می توان آنها را با اتصال دو یا چند ماشین ساده ساخت.

در فیزیک کار به نیرویی گفته می شود که بتواند جسمی را در فاصله ای تکان دهد. کشیدن ، فشار دادن و بلند کردن از انواع کار هستند. وقتی والدین شما مبل و صندلی را جا با جا می کنند، کار انجام می دهند. وقتی باغبان چوبی را می برد، کار انجام می دهد. وقتی بچه ها روی الاکلنگ بالا پایین می روند، کار انجام می دهند.

ماشین ها انجام این کارها را آسان تر می کنند . والدین شما برای گذاشتن وسایل سنگین درون ماشین می توانند از یک تخته برای ساختن سطح شیب دار استفاده کنند. باغبان برای بریدن چوب از تبر کمک می گیرد. بچه ها با الاکلنگ بالا و پایین می روند. سطح شیب دار، تبر و الاکلنگ همه ماشین های ساده هستند.

سطح شیب دار

ماشین های ساده برای بچه ها

یک سطح صاف را در نظر بگیرید. این سطح صاف می تواند یک تخته باشد. اگر این تخته را صاف بر روی زمین بگذارید ، به شما کمک زیادی نخواهد کرد. اما اگر این تخته را مورب یا کج بگذارید ، می تواند به شما کمک کند که اجسام را در فواصل زیاد جا به جا کنید. بلند کردن جعبه های سنگین و بزرگ در بندرگاه ها و کشتی ها به وسیله ی یک سطح شیب دار بسیار آسان تر می شود. پس یادگرفتیم که سطح شیب دار یک ماشین ساده است.

گوه

ماشین های ساده برای بچه ها

به جای استفاده از یک تخته برای ساختن سطح شیب دار می توانید از گوه استفاده کنید. در حقیقت گوه هم یک سطح شیب دار است . از گوه نه تنها می توان برای جا به جایی اجسام استفاده کرد، بلکه می توان از لبه ی تیز آن برای برش و چند تکه کردن چیز ها کمک گرفت. به لبه یک چاقوی آشپزخانه یا لبه تیز یک شمشیر فکر کنید. همه اینها گوه هستند.

پیچ

ماشین های ساده برای بچه ها

اگر بخواهید تخته را جایی ثابت نگه دارید چه می کنید؟ می توان برای محکم کردن تخته چوب بر روی تخته چوبی دیگر ، از پیچ استفاده کرد. پیچ فلزی، ماشین دیگری است که به وسیله شیار هایی که بر روی خود دارد ، به درون چوب فرو می رود.به وسیله پیچ میتوان ماشین های بزرگتری ساخت.

اهرم

ماشین های ساده برای بچه ها

سعی کنید یک دسته علف هرز را که به سختی در زمین ریشه کرده اند بیرون بکشید. با دست خالی و بدون دستکش کار پر زحمتی است. اما ممکن است به وسیله یک بیلچه موفق شوید . اهرم بازویی است که دور یک نقطه اتکا یا محل چرخش می گردد. به میخ کشی که بر روی سر چکش است، خوب توجه کنید. هنگامی که میخ در جایش گیر کرده است، شما با چرخاندن دست خود و میخ کش، به زیر میخ فشار می آورید و آن را خارج می کنید، که بدون کمک میخ کش کار بسیار مشکلی خواهد بود.

چرخ

ماشین های ساده برای بچه ها

نوع دیگری از اهرم ها که می توانند اجسام را در فواصل دور جا به جا کنند، چرخ ها هستد. با چرخش محور چرخ ، چرخ بر روی سطح دایره وار خود حرکت می کند . مثلا در واگن های قطار وقتی میله ای که به چرخ متصل است حرکت می کند، چرخ در حول محور خود می چرخد و واگن حرکت می کند.

قرقره

ماشین های ساده برای بچه ها

قرقره ها می توانند اجسام را در فواصل زیاد جا به جا کنند.در قرقره، سیمی دور محور قرقره پیچیده است. با چرخش محور قرقره طناب یا سیم در خلاف جهت نیروی اعمال شده اجسام را جا به جا می کند. حال اگر به انتهای سیم یک چنگک ببندید می توانید از قرقره برای بلند کردن چیز های دور و بر خود استفاده کنید. مثلا به میله پرچم فکر کنید: قرقره ها کمک می کنند تا پرچم با کشیدن طناب بالا رود.

اگر دو یا چند ماشین ساده با یکدیگر کار کنند، به آن ماشین ترکیبی می گوییم. اکثر ماشین هایی که ما در روز با آنها سرو کار داریم ، ماشین های ترکیبی هستند.

مترجم: بهنام تهرانی