تبیان، دستیار زندگی
در كار عملی قبلی نحوة انجام جستجوهای ساده را فرا گرفته‌اید. با وجود این برای اینكه جستجوهای شما بازدهی بیشتری داشته باشند می‌توانید جستجوهای دقیق‌تری را كه از ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نحوه انجام جستجوهای پیشرفتة Google

نحوة انجام جستجوهای پیشرفتة Google

در كار عملی قبلی نحوة انجام جستجوهای ساده را فرا گرفته‌اید. با وجود این برای اینكه جستجوهای شما بازدهی بیشتری داشته باشند می‌توانید جستجوهای دقیق‌تری را كه از امكانات پیشرفته‌تری استفاده می‌كنند انجام دهید. در این نوع جستجوها شما می‌توانید چیزی را كه می‌خواهید دقیق‌تر مشخص كنید تا نتایج جستجویی كه فهرست می‌شوند نیز بیشترین سنخیت با موضوع جستجوی شما داشته باشند.

بخش جستجوهای پیشرفتة Google

برای باز كردن سایت Google، در نوار آدرس مرورگر خود http://www.google.com را تایپ نموده و كلید Enter را فشار دهید. برای مشاهدة قسمت جستجوهای پیشرفته Advanced Search را كلیك كنید.

جستجوی عبارات

در جستجوهای سادة Google اگر چندین كلمه داخل كادر جستجو تایپ شده باشد كلیة سایت‌هایی فهرست می‌شوند كه حاوی این چند كلمه هستند. ولی اگر مایلید جستجویی برای یافتن عبارتی خاص صورت گیرد آن عبارت را می‌توانید درون كادر with the exact phrase وارد كنید سپس دكمة Google Search را كلیك كنید.

مشاهدة نتایج جستجو

نتایج جستجو فهرست‌وار به ترتیب اولویت نمایش داده می‌شوند. در جستجو برای عبارات، اگر كلمه‌های كوچكی نظیر and یا the داخل عبارت مورد نظرتان باشد آنان )بر خلاف جستجـوهای ساده( از پارامتر جستجو حذف نمی‌شوند. همان‌طوری كه در شكل زیر می‌بینید كلیة عناوین یافته شده حاوی عبارت Sharif University of Technolgy می‌باشد كه همان عبارت مورد جستجوی ما بوده است.

جستجو‌ از میان محتویات یك سایت خاص

برای اینكه جستجوی شما از محتویات تمام وب انجام نگیرد و دامنة جستجو را محدود به سایت اینترنتی خاصی بكنید می‌توانید از امكانات پیشرفتة Google استفاده كنید. برای این كار درون كادر جستجـوی with all of the words متن مورد جستجـوی خود را وارد نموده سپس سایت اینترنتی‌ای كه مایلید جستجو از میان محتویات آن صورت گیرد را درون كادر Domain تایپ كنید و دكمة Google Search را كلیك كنید.

مشاهدة نتایج جستجو

همان‌طوری كه مشاهده می‌كنید در اینجا تمام نتایج جستجویی كه فهرست گردیده‌اند متعلق به صفحات وب زیرمجموعة سایت وب www.stanford.edu می‌باشند. این نوع جستجوها بسیار دقیق هستند و در بسیاری از جاها به سریع‌تر انجام شدن كارهای شما كمك‌ می‌كنند.

جستجوی كلماتی كه دو معنی دارند

اگر شما به دنبال متون و یا سایت‌هایی هستید كه دارای كلماتی كه دو معنی دارند هستید، می‌توانید برای محدودتر كردن نتایج جستجوی خود سایت‌های حاوی یكی از معنی‌ها را از نتایج حذف كنید. برای مثال كلمة Bass از طرفی مربوط به موسیقی و از طرف دیگر به معنای ماهی نیز به كار می‌رود. برای اینكه تنها نتایج مربوط به ماهی‌ها نمایش داده شود، كلمة bass را درون كادر with all of the words وارد كنید و كلمة music را داخل كادر without the words وارد كنید و دكمة Google Search را كلیك كنید.