تبیان، دستیار زندگی
چند روش برای پیدا كردن اطلاعات به صورت موضوعی وجود دارد. شما در كار عملی 2 بخش 2 این كتاب جستجوی موضوعی را به صورت تایپ كردن كلمات كلیدی در نوار آدرس مرورگر فرا ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نحوه انجام جستجوهای موضوعی در شبكة وب

چند روش برای پیدا كردن اطلاعات به صورت موضوعی وجود دارد. شما در كار عملی 2 بخش 2 این كتاب جستجوی موضوعی را به صورت تایپ كردن كلمات كلیدی در نوار آدرس مرورگر فرا گرفته‌اید. روش دیگری برای پیدا كردن اطلاعات به صورت موضوعی استفاده از Web Directory ها می‌باشد. شما در این كار عملی استفاده از Web Directory ها به منظور یافتن اطلاعات را فرا می‌گیرید. Yahoo! ، Excite و Open Directory Project نمونه‌هایی از Web irectory های معروف هستند.

بازدید از یك Web Directory

بیشتر Web Directoryها عملكردهای مشابهی دارند. Open Directory Project از Web Directoryهای معروفی است كه بیش از 000/600 وب سایت به صورت موضوعی در آن طبقه‌بندی شده است. برای بازدیـد از این Web Directory، آدرس http://www.dmoz.org را درون نوار آدرس مرورگر خود تایپ نموده، كلید Enter را فشار دهید.

موضوع مورد جستجو را وارد كنید

موضوعی كه می‌خواهید دربارة آن جستجو كنید را در كادر مقابل دكمة Search تایپ كرده و دكمة Search را كلیك كنید.

مشاهدة نتایج جستجو

Web Directoryها نتایج جستجوی شما را بر اساس موضوع نمایش می‌دهند. همچنین نام و توضیحات برخی سایت‌های اینترنتی یافته شده را فهرست می‌كنند. شما می‌توانید عناوین موضوعات فهرست شده را مرور كرده و موضوع مورد نظرتان را كلیك كنید تا فهرست كلیة سایت‌های مربوط به زمینة مورد نظرتان به نمایش در آید.

زیر مجموعه‌های موضوع

پس از اینكه شما موضوع مورد نظرتان را تعیین كردید فهرست سایت‌هایی كه مربوط به آن موضوع هستند به همراه فهرست موضوعات دیگر مربوط نمایش داده می‌شود. بر روی عنوان سایت مورد نظرتان كلیك كنید.

سایت مورد نظر

با كلیك روی عنوان مورد نظرتان در مرحلة قبل، سایت مورد نظرتان درون مرورگر به نمایش در می‌آید.