تبیان، دستیار زندگی
هر فایل در شبكة جهانی وب یك آدرس اختصاصی (URL) دارد. آدرس سایت‌های وب ساختارهای متعددی می‌توانند داشته باشند. با وجود این بیشتر سایت‌های معروف آدرس‌های ساده با ساختاری مشابه به هم دارند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نحوه باز كردن سایتی كه آدرس آن را نمی‌دانید

هر فایل در شبكة جهانی وب یك آدرس اختصاصی (URL) دارد. آدرس سایت‌های وب ساختارهای متعددی می‌توانند داشته باشند. با وجود این بیشتر سایت‌های معروف آدرس‌های ساده با ساختاری مشابه به هم دارند. چند نمونه آدرس سایت وب عبارتند از :

/http://www.yahoo.com

/http://www.microsoft.com

/http://www.cmp.net

/http://www.slashdot.org

/http://www.nasa.org

/http://www.mit.edu

شما با یاد گرفتن ساختار كلی آدرس سایت‌های وب می‌توانید در مورد آدرس سایت‌های وبی كه می‌خواهید باز كنید حدس‌های عاقلانه‌ای بزنید. در این بخش روش‌هایی برای پیدا كردن سایت، زمانی كه URL آن را نمی‌دانید، یاد می‌گیرید.

حدس زدن آدرس سایت اینترنتی شركت‌ها

معروف‌ترین پسوندی كه در وب برای آدرس‌ها به كار می‌رود com می‌باشد. اگر آدرس سایت یك شركت را به طور كامل نمی‌دانید می‌توانید پیشوند .http://www را تایپ كرده سپس اسم شركت مورد نظرتان را نیز وارد نموده و سپس com. را تایپ نموده كلید Enter را فشار دهید.

راه دیگری برای انجام این كار نیز وجود دارد. شما می‌توانید نام شركت را در نوار آدرس تایپ كرده و كلیدهای Ctrl و Enter را با هم فشار دهید.

روشی دیگر برای یافتن آدرس سایت‌ها

بعضی از سایت‌هایی كه پسوند com دارند دارای پیشوند http:// می‌باشند كه فاقد قسمت www. می باشد. برای درك بهتر شما می‌توانید http://serialz.com را در نوار آدرس تایپ نموده كلید Enter را فشار دهید.

یافتن آدرس مؤسسات غیر انتفاعی

org پسوند دیگری است كه بیشتر برای آدرس سایت‌های مؤسسات غیرانتفاعی به كار می‌رود. البته برای اینكه آدرس سایتی پسوند org داشته باشد، لازم نیست مؤسسه‌ای غیرانتفاعی باشد. برای نمونه می‌توانید http://www.unicef.org را در نوار آدرس اینترنت اكسپلورر تایپ كنید و سپس كلید Enter را فشار دهید.

یافتن آدرس سازمان‌های دولتی

تمامی سایت‌هایی كه پسوند gov دارند به نوعی وابسته به دولت ایالات متحدة آمریكا می‌باشند. شما می‌توانید این سایت‌ها را با تایپ http://www. و بعد تایپ نام سازمان و gov. در نوار آدرس، باز كنید. برای نمونه http://www.whitehouse.gov/ را در نوار آدرس اینترنت اكسپلورر وارد كرده كلید Enter را فشار دهید.

جستجوی خودكار كلمات

اینترنت اكسپلورر امكانات جستجوی خودكار جهت یافتن كلمات كلیدی دارد. برای انجام جستجوی خودكار، یك كلمة كلیدی در نوار آدرس تایپ كنید و زمانی كه جعبة اعلام عملیات جستجو در زیر كلمة مورد نظر ظاهر شد كلید Enter را فشار دهید.

نمایش نتایج جستجو

نحوه باز كردن سایتی كه آدرس آن را نمی‌دانید

بعد از اینكه جستجوی خودكار صورت گرفت، صفحة وب MSN به نمایش در می‌آید. در این صفحه نتایج جستجو فهرست می‌شوند. شما می‌توانید با مرور توضیحات سایت‌های مختلف سایت مورد نظرتان را در صورت وجود پیدا كنید. برای باز كردن سایت مورد نظرتان روی عنوان آن سایت كلیك كنید.

* توجه *

یافتن آدرس صفحات وب دانشگاه‌ها

آدرس صفحات وب دانشگاه‌ها عموماً دارای پسوند edu می‌باشد. برای مثال http://www.psu.edu را در نوار آدرس اینترنت اكسپلورر تایپ كنید سپس Enter را فشار دهید تا صفحة اصلی سایت اینترنتی دانشگاه پنسیلوانیا باز شود.

مختصر نوشتن آدرس صفحات وب

مرورگرهای وب نظیر اینترنت اكسپلورر به صورت پیش فرض به آدرس‌های وارد شده‌ای كه پیشوند http://w  ندارند این پیشوند را اضافه می‌كند. یعنی شما می‌توانید برای اختصارwww.dell.com را در نوار آدرس وارد كرده كلید Enter را فشار دهید تا مرورگر شما آدرس وب http://www.dell.com را باز كند.