تبیان، دستیار زندگی
ت 1383 موسیقی 83 از دید كارشناسان از دید كارشناسان، امروز موسیقی از دیدگاه‌های تنگ ‌نظرانه دهه های گذشته خارج شده و با برخورداری از بعد انتزاعی خود حتی بر هنرهایی چون سینما و تئاتر نیز تاثیر گذارده است. آموزش، پژوهش، مدیریت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی وهنری 7 اردیبهشت 1383

موسیقی 83 از دید كارشناسان

از دید كارشناسان، امروز موسیقی از دیدگاه‌های تنگ ‌نظرانه دهه های گذشته خارج شده و با برخورداری از بعد انتزاعی خود حتی بر هنرهایی چون سینما و تئاتر نیز تاثیر گذارده است. آموزش، پژوهش، مدیریت و انتشارات محور عمده بحث‌ها و انتقاداتی است كه سال‌های گذشته به مراكز موسیقی وارد شده است آنچه در ذیل می‌آید دیدگاه‌های كارشناسان در خصوص چالش‌ها و جهت‌گیری‌های حركت موسیقی است.

كامبیر روشن‌روان، رئیس هیات مدیره خانه موسیقی معتقد است كه باید وضعیت موجود موسیقی را در كشور حفظ كرد و سپس در جهت تثبیت آن و تثبیت ارگان های هنری تلاش كرد.

وی به ایسنا می‌گوید ارگان های وابسته به نهادهای هنری مثل اركسترهای ملی و سمفونیك نیز باید در این میان تقویت شوند چرا كه در حال فروپاشیند؛ به ویژه اركستر سمفونیك كه خطر فروپاشی آن زیاد است.

روشن‌روان همچنین با اشاره به اینكه باید سیاست هایی روشن‌ تر و بازتر در زمینه برگزاری كنسرت ها و مجوزهای نوار از سوی مركز موسیقی اعمال شود به مشكلات زیربنائی آموزش موسیقی اشاره كرد كه دولت، وزارت ارشاد و آموزش و پرورش باید برای دستیابی به یك سیاست كلی و اصولی در زمینه‌ی آموزش اعم از خصوصی و یا دولتی تلاش كند.

رئیس هیات مدیره خانه موسیقی بر این باور است كه خانه‌ی موسیقی با پشت سر گذاشتن دوران تثبیت خود باید به دنبال برنامه‌ریزی‌های بلند و میان مدت، حضور فعال تر در عرصه موسیقی كشور، حضور بیشتر در برنامه‌ریزی‌های آموزشی، تولیدی و اجرایی، گسترش خدمات رفاهی، مشاركت بیشتر در سیاست‌گذاری‌های موسیقی، تعیین بودجه و منابع مالی برای خانه موسیقی باشد كه در صورت تحقق این امرها تحولات مثبتی به نفع موسیقی كشور به وجود خواهد آمد.

همچنین هوشنگ ظریف نیز با تقدیر از تلاش‌های مرادخانی گفت: كه اگر روال كنونی موسیقی تداوم یابد، بهتر است بر روی اجراها نظارت دقیق‌تری صورت گیرد و در اعزام گروه‌ها نیز تلاش شود تا هنرمندان طراز اول به خارج از كشور اعزام شده و موسیقی ایرانی را به نحو بهینه معرفی كند.

شاهین فرهت نیز خواهان آن است كه در سال جدید به موسیقی جدی و كلاسیك توجه بیشتری صورت گیرد.

این استاد دانشگاه تهران به ایسنا می‌گوید كه آموزش موسیقی چه در سطوح عالی و چه متوسط دچار نوسانات و چالش‌هایی است كه باید با تلاش كلیه اساتید و مراكز موسیقی حل شود.

هوشنگ جاوید، رئیس هیات مدیره كانون پژوهشگران خانه موسیقی با تاكید بر اینكه در سال جدید باید به پژوهش محوری توجه ویژه نشان داده شود به ایسنا می‌گوید: شنیده ها حاكی از اختصاص 500 میلیون تومان اعتبار پژوهشی است و باید این اعتبار صرف سر و سامان دادن به بنیان‌های موسیقی ایرانی شود.

وی در ادامه از تشكیل آرشیو صوتی، انتشار دایره‌المعارف موسیقی و پیگیری برای ایجاد پژوهشگاه موسیقی به عنوان دیگر محورهای پژوهشی نام می‌برد كه تحقق همه آن‌ها منوط به اختصاص بودجه مناسب است .

ملیحه سعیدی، آهنگساز و نوازنده هم تاكید می‌كند كه روند حركت موسیقی تا كنون اشتباه بوده و كارها به كندی پیش رفته است.

وی اظهار امیدواری می‌كند كه رئیس آتی مركز موسیقی اهل موسیقی نباشد چرا كه از دید او حب و بغض موجود در جامعه موسیقی، وی را به تعجب وا داشته است.

سعیدی حركت درست به سوی آموزش اصولی موسیقی را از دیگر محورهایی می‌داند كه باید موسیقی ایران در سال جدید به سوی آن گام بردارد.

وی در پایان به ایسنا می‌گوید: جریان و خود موسیقی در كل نسبت به دیگر هنرها مهجور مانده و امید است مسئولانی كه برای مركز موسیقی انتخاب می‌شوند دست در دست هنرمندان، با یك برنامه‌ریزی منسجم به سمت و سویی درست كه شایسته موسیقی ایرانی است حركت كند چون در صورت تغییر ذائقه موسیقی به سوی موسیقی‌های سطحی جریان موسیقی نیز زیر سوال خواهد رفت.