تبیان، دستیار زندگی
انرژی جنبشی ، انرژی است که در ارتباط مستقیم با حرکت اجسام است . حرکت چکشی که به میخی ضربه می زند نمونه ای از این انرژی است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انرژی جنبشی و کار

انرژی جنبشی و کار

چكیده

انرژی جنبشی ، انرژی است که در ارتباط مستقیم با حرکت اجسام است . حرکت چکشی که به میخی ضربه می زند نمونه ای از این انرژی است.

اهداف

  • هدف اصلی از این آزمایش این است که دانش آموزان انرژی جنبشی را در توپ هایی با اندازه های یکسان و وزن های مختلف ببینند .
  • دانش آموزان خواهند فهمید که توپ هایی که وزن بیشتری دارند و توپ هایی که سرعت بیشتری دارند نسبت به توپ هایی که سرعت و وزن کمتری دارند ، انرژی جنبشی بیشتری دارند .
  • دانش آموزان با اندازه گیری ِ جابه جایی توپ های مختلف با وزن های مختلف که از سراشیبی به پایین می غلتند ، درک بهتری از انرژی جنبشی پیدا خواهند کرد .
  • دانش آموزان در پایان باید نموداری از داده هایی که اندازه گرفته اند ، رسم کنند .

وسایل لازم

  • تخته برای ساختن سرازیری
  • ریل برای منحرف نشدن توپ ها از مسیر
  • دیوار سبک ( مثلا مقوایی)
  • توپ (در اندازه های یکسان با وزن های مختلف )
  • خط کش
  • آجر
  • ترازو

روش تدریس

به بچه ها بگویید که آزمایش را به نحو زیر انجام دهند:

توپ هایی با وزن های مختلف و اندازه های یکسان تهیه کنید . آنها را وزن کنید و وزنشان را در ردیف های جدول یادداشت کنید . در ردیف اول از جدول ، وزن توپ ها را از سبک به سنگین بنویسید .در ردیف های بعدی به ترتیب "آزمایش اول " ، "آزمایش دوم " ، "آزمایش سوم " را بنویسید . در ردیف آخر هم بنویسید "میانگین " . در این ردیف شما باید میانگین فاصله ای که توپ ها طی می کنند را بنویسید .

برای پر کردن اولین ردیف در جدول اطلاعات ، دو آجر بر روی هم بگذارید و تخته را با زاویه بر روی آجرها قرار دهید تا سطح شیب دار درست شود . بر روی سراشیبی ریل ها را با فاصله قرار دهید . دیواری که درست کرده اید را در جلوی دو ریل قرار دهید . سری اول توپ ها را از بالای ریل به پایین رها کنید و بگذارید تا به دیوار بخورد و انرژی آن کاملا توسط دیوار گرفته شود .(یعنی توپ کاملا متوقف شود ) فاصله ای را  که دیوار جابه جا شده ،اندازه بگیرید (از انتهای سراشیبی تا ابتدای دیوار .)

این آزمایش را سه بار با همین ارتفاع انجام دهید .برای دو توپ دیگر نیز این کار را بکنید .برای هر سه توپ با ارتفاع بیشتری ، این آزمایش را انجام دهید. اندازه های به دست آمده را در جدولی که درست کرده اید، بنویسید .

در آخر از میانگین فاصله ها و وزن ها یک نمودار بکشید . میانگین فاصله را بر روی محور X ها قرار دهید و وزن ها را بر روی محور y ها قرار دهید.

ارزشیابی

تکلیفی که در این آزمایشگاه باید انجام دهید، شکستن یک قطعه چوب است . این کار را باید با گذاشتن چوب بر روی دو نگهدارنده به طوری که چوب تکان نخورد، انجام دهید. در اینجا دست خود را مشت کنید ، یادتان باشد که شست تان بیرون مشت باشد .در آخر با یک حرکت سریعِ مشت خود ، به طوری که بدن شما در راستای مشت حرکت کند به وسط چوب ضربه بزنید . جالب بود ، نه؟ چوب شکست.

سوال :باید دستتان را چطور حرکت دهید تا بیشترین کار را برای شکستن روی چوب انجام دهد؟

مترجم :بهنام تهرانی