تبیان، دستیار زندگی
دامنه تاثیرات كارآفرینی بر جامعه بسیار وسیع است. از تغییر در ارزشهای اجتماعی تا رشد شتابان اقتصادی, محققین تغییرات مختلفی را كه رواج فرهنگ كارآفرینی در یك جامعه ایجاد می كند بررسی كرده و آثار آن را از دیدگاههای متفاوت مورد بحث قرار داده اند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كارآفرینی چیست؟

بخش سوم : كارآفرینی و اقتصاد

كارآفرینی

در بخش نخست به بررسی كلی مفهوم كارآفرینی و سیر تاریخی آن پرداختیم و در بخش دوم به ویژگی های یك كارآفرین اشاره كردیم. در این بخش به بررسی ارتباط كارآفرینی با اقتصاد و تاثیرات آن بر جامعه خواهیم پرداخت.

كارآفرینی و اقتصاد

دامنه تاثیرات كارآفرینی بر جامعه بسیار وسیع است. از تغییر در ارزشهای اجتماعی تا رشد شتابان اقتصادی, محققین تغییرات مختلفی را كه رواج فرهنگ كارآفرینی در یك جامعه ایجاد می كند بررسی كرده و آثار آن را از دیدگاههای متفاوت مورد بحث قرار داده اند , برخی از تاثیرات ذكر شده عبارتند از:

• ایجاد ثروت

• اشتغال زایی

• ایجاد و توسعه فن آوری

• ترغیب و تشویق سرمایه گذاری

• شناخت,ایجاد و گسترش بازارهای جدید

• افزایش رفاه

• ساماندهی و استفاده اثربخش از منابع

پیامدهای مثبت توسعه كارآفرینی در اقتصاد كشور بیش از سایر اثرات آن مورد توجه قرار گرفته است. به باور محققین, كارآفرینان از رسیدن نظام اقتصادی به تعادل ایستا جلوگیری می كنند و بواسطه رفتارهای فرصت جویانه خود, اقدام به فرصت سازی برای كلیت نظام اقتصادی می نمایند. تاثیرات دیگری نظیر ایجاد اشتغال و رشداقتصادی نیز مدنظر پژوهشگران بوده است.

كارآفرینی,پایه های شكل گیری اقتصاد نوین

اقتصاد در ابتدای هزاره سوم میلادی شاهد دگرگونی های شگرفی بوده است.انقلاب فن آوری اطلاعات و تغییر تركیب نیروی كار به نفع نیروهای دانش- محور از زمره این تغییرات است.

شاید مهمترین روندی كه در اقتصاد دیده می شود حركت به سوی نظام اقتصادی با ماهیت شبكه ای است.درچنین اقتصادی كنترل و تخصیص منابع به صورت توزیع شده صورت می گیرد و نقش شبكه های اجتماعی در رشد و توسعه اقتصادی به مراتب بیش از نظام متمركز برنامه ریزی دولتی خواهد بود.نقش كارآفرینان در رویكرد شبكه مدار به مراتب پررنگ تر از رویكرد اقتصاد كلاسیك است. در اقتصاد نوین , كارآفرینان در شبكه های اجتماعی نقش عناصر فعالی را ایفا می كنند و موجب ارتقای بازده سرمایه های مادی و انسانی می شوند.

كارآفرینی و رشد اقتصادی

ویژگی بارز اقتصاد امروز تغییرات سریع است.درچنین اقتصادی كشورهایی می توانند موفق باشند كه قابلیت تطبیق با این تغییرات را داشته باشند. كشورهایی كه در آنها میزان فعالیتهای كارآفرینانه بالاتر است به واسطه طبیعت كارآفرینی در تطبیق با تغییرات , قادرند تا در اقتصاد جهان موقعیت بهتری كسب كنند.

تحقیقات انجام شده نشان داده است كه رشد اقتصادی با سطح فعالیتهای كارآفرینانه همبستگی مثبت دارد. به عنوان مثال در تحقیق(GEM General Entrepreneurship Monitor )،كه به صورت سالیانه فعالیتهای كارآفرینی و تاثیرات آن را در كشورهای مختلف مورد بررسی قرار می دهد و در حال حاضر در بیش از 20 كشور جهان صورت می گیرد, این نتیجه به دست آمده است كه نرخ رشد اقتصادی یك كشور رابطه معنی دار یا سطح فعالیتیهای كارآفرینانه آن كشور دارد.

كارآفرینی و اشتغال

كار آفرینان در ایجاد اشتغال نیز نقش مهمی ایفا می نمایند.درحدود نیمی از كاركنان كشورهای توسعه یافته در كسب و كارهای كوچك مشغول فعالیت هستند. بیشتر مشاغل جدید را كسب و كارهای كوچك ایجاد می كنند و سهم این كسب و كارها در بازار كار در حال افزایش است. از سال 1980 تاكنون كسب و كارهای كوچك در اقتصاد آمریكا بیش از 34 میلیون شغل ایجاد كرده اند.حال آنكه از تعداد كاركنان شركتهای بزرگ در این كشورها كاسته شده است.

كارآفرینی و رشد فن آوری

بیش از 67 درصد از نوآوریها در زمینه فن آوری و حدود 95 درصد از نوآوریهای منجر به تحولات بنیادی در عرصه صنعت را كسب و كارهای كارآفرینانه پدید آورده اند.كارآفرینان از طریق ایجاد فن آوری, محصولات و خدمات جدید, قدرت انتخاب مصرف كنندگان را افزایش داده و با افزایش بهره وری كار, سرگرمیهای نو, بهبود بهداشت و سلامتی, تسهیل ارتباطات و ... موجب افزایش كیفیت زندگی نوع بشر می شوند.در واقع بیشترین بخش نسل جدید صنایع را كارآفرینان ایجاد كرده اند كه می توان از رایانه های شخصی , تلفنهای همراه,خرید از طریق اینترنت و صنعت نرم افزار به عنوان نمونه هایی از آن یاد نمود.

ادامه دارد...

منبع: دبیرخانه طرح توسعه كارآفرینی در دانشگاه ها (كاراد)