تبیان، دستیار زندگی
زمان زیادی نیست كه كلمات كارآفرین و كارآفرینی در رسانه های مختلف تكرار می شود و هركس به سلیقه خود از این واژه جدید برای اشاره به مدیران, افراد موفق ,سرمایه داران,سرمایه گذاران,صادركنندگان,دلال ها و تاجران استفاده می كند. هرچند هركدام از این افراد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كارآفرینی چیست؟

بخش دوم : كارآفرینی و كارآفرین

كارآفرینی

در بخش نخست به بررسی مفهوم كارآفرینی و سیر تاریخی آن پرداختیم در این بخش به ارائه مفهوم كارآفرین خواهیم پرداخت.

كارآفرین كیست؟

زمان زیادی نیست كه كلمات كارآفرین و كارآفرینی در رسانه های مختلف تكرار می شود و هركس به سلیقه خود از این واژه جدید برای اشاره به مدیران, افراد موفق ,سرمایه داران,سرمایه گذاران,صادركنندگان,دلال ها و تاجران استفاده می كند. هرچند هركدام از این افراد ممكن است كارآفرین باشند ولی هیچكدام مصداق كاملی برای این مفهوم نیستند.

به راستی كارآفرین كیست؟ آیا كارآفرینان ویژگیهای متمایزی از دیگر بازیگران صحنه اقتصاد دارند؟

نگاهی به مسیر حركت فعالیت های كارآفرینان, مبدا و منشا حركت و انرژی كه در طول مسیر آنان را تغذیه می نماید در تصویری اجمالی از شخصیت كارآفرین ارائه شده است.

چه چیز باعث می شود كه نشاط حركت به لختی و سكون غلبه كند؟ آرزوی آن چیزی كه امروز نیست ولی فردا می تواند باشد, اولین چیزی است كه جمود كارآفرین را درهم می شكند.یعنی كارآفرین آرزومند است.

آنچه جهت و مسیر كارآفرین را برای رسیدن به آرزوهایش تعیین می كند از درون او برمی خیزد.عزم او برای حركت یا توقف و اقدام یا عدم اقدام, چیزی نیست كه مولود شرایط, محیط یا اطرافیان باشد.یعنی كارآفرین كنترل درونی دارد.

او برای اینكه بتواند درست آن چه را كه می اندیشد عینیت بخشد و عزم خود را عملی كند باید رئیس و كارفرمای خود باشد.یعنی كارآفرین نیاز به استقلال دارد.

ذهن پویای او مرزهای از پیش تعیین شده و قالب های رایج را درهم می شكند و با وجودی كه همان چیزی را می بیند كه دیگران می بینند, اما چیزی را می اندیشد كه دیگران نمی اندیشند.یعنی كارآفرین خلاق است.

وقتی كه خلاقیت از ذهن به عمل منتقل می شود, نوآوری صورت می گیرد.نوآوری یعنی پیمودن راه نارفته,كسی كه اولین بار راهی را می پیماید,اولین كسی است كه می تواند خبر مخاطرات راه را برای دیگران بیاورد.یعنی كارآفرین خطرپذیر است.او به جای آن كه منتظر ضمانت یك پایان موفق بماند,به فكر و تلاش خود تكیه می زند,به مشكلات حمله می كند و پیش می رود.یعنی كارآفرین منفعل نیست و برای استقبال از آینده روحیه ای تهاجمی دارد.

لحظه تصمیم آغاز, تنها زمانی نیست كه او با ریسك مخاطره مواجه می شود.ابهام یك پایان نامعلوم, بر هر قدم این راه سایه می اندازد.یعنی كارآفرین قدرت تحمل ابهام دارد.

به استقبال فردا رفتن, آخر ماجرا نیست . كسی كه آگاهانه و پیشاپیش خود را در میدان مواجهه با مسائل می اندازد, باید توان سخت كاركردن در شرایط پرتنش راهم داشته باشد.یعنی كارآفرین با وجود فشار زیاد, كارآیی خود را حفظ می كند.

باید گفت تعریف مجموعه ای از صفاتی كه كارآفرین ایده آل را به تصویربكشد,امكان پذیر نیست و از طرفی هركارآفرینی تمام ویژگیهای بدست آمده در تحقیقات كارآفرینی را ندارد.برخی دیگر از ویژگیهایی كه محققین بسیاری آنها را به عنوان ویژگیهای كارآفرین بر شمرده اند عبارتند از:

• آینده نگر بودن و داشتن چشم انداز: چشم انداز برای شخص كارآفرین كاملاً شفاف و خالی از هرگونه ابهام بوده و لذا قابل انتقال به دیگران می باشد. داشتن چنین چشم اندازی به كارآفرین كمك می كند تاحركتی مستمر و بدون سردرگمی و مستقیم به سمت هدف داشته باشد.علاوه بر این، چشم انداز قابل انتقال , دیگران را نیز در طی مسیر همراه و مددیار او می نماید.

• مصمم بودن: عزم راسخ كارآفرینان یكی دیگر از ویژگیهای بارز آنهاست كه انرژی و تعهد لازم برای كسب موفقیت را ایجاد می كند.كارآفرینان مصمم از ایده های جدید و فرصت ها و پیشنهادهای شغلی دیگر چشم پوشی كرده و در مقابل به كاری كه برای خود برگزیده اند پایبند می مانند.این قطعیت كارآفرین را طی فرایند راه اندازی از هرگونه شك و تردید و دودلی مصون نگاه می دارد تا حدی كه مخالفت نزدیكان و آشنایان نیز نمی تواند در اراده آنان خللی وارد نموده بلكه دودلی دیگران نیز تحت تاثیر این قطعیت برطرف می شود.

 تمركز: برای اینكه كارآفرین از انجام موفقیت آمیز تمام طرح و برنامه ها و جزئیات كار مطمئن باشد, لازم است كه همانند یك فوتبالیست خوب كه لحظه ای چشم از توپ برنمی دارد در تمام لحظات با تمركز بر چشم انداز, همه انرژی, وقت و سایر منابع را حول این هدف مصروف نماید.

• انگیزش: نیاز خودشكوفایی یكی از مهمترین انگیزه های كارآفرینان در محقق كردن چشم انداز خود است.نتیجه این نیاز قوی این است كه در مسیر حركت به سوی هدف,هرچیز دیگری در اولویت پایین تری قرار می گیرد.در روابط شخصی, علایق خارج از این چشم انداز و یا پروژه های باسود مالی زیاد, همه از مواردی هستند كه در مقایسه با هدف, اولویت پایین تری خواهند داشت.البته سود مالی بندرت انگیزه كارآفرینان قرار می گیرد چرا كه پول به تنهایی نمی تواند انگیزه انجام تمام زحماتی باشد كه در شروع یك فعالیت كار آفرینانه لازم است, هرچند كه معیار خوبی برای اندازه گیری موفقیت فعالیت كارآفرینان است.

 وقف و از خودگذشتگی : كارآفرینان همه زندگی خود را وقف كار نموده اند. بسیار سخت كوش هستند و پشتكار آنان مثال زدنی است در حقیقت آنان از كار در راستای هدف خود لذت می برند.داشتن چشم انداز روشن و تركیب آن با خوش بینی و ریسك پذیری كارآفرینان, سخت كوشی و تعلق خاطر به كار را در آنان پدید

ادامه دارد...

منبع : دبیرخانه طرح توسعه كارآفرینی در دانشگاه ها (كاراد)