تبیان، دستیار زندگی
نوعی نانوکامپوزیت دندانی بی رنگ و بادوام با هدف پرکردن دندان در دانشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیر کبیر ساخته شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تولید نانوکامپوزیت دندانی بی رنگ توسط محققان ایرانی

نوعی نانوکامپوزیت دندانی بی رنگ و بادوام با هدف پرکردن دندان در دانشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیر کبیر ساخته شد.

مهندس سید شهاب مسر سعسعانی فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی و مجری طرح اظهار داشت: امروزه کامپوزیت های دندانی نور پخت به دلیل خواص فیزیکی و مکانیکی مناسب، زیبایی قابل توجه، راحتی کاربرد و عدم عوارض جانبی برای بیمار و دندانپزشک جایگاه ویژه ای دارند از اینرو در این پژوهش، نوعی نانوکامپوزیت دندانی ساخته شد که کاربرد آن در دندانپزشکی و برای پر کردن دندانهای قدامی است. وی گفت: در روشهای مرسوم برای پخت این مواد از سیستم های تابش معمول، نظیر لامپهای هالوژن استفاده می شود که زمان پخت در آنها، در مقایسه با روش حاضر زیادتر است.

دندان

مجری طرح اضافه کرد: در ساخت این نانوکامپوزیت ها از نانوذرات SiO2 با اندازه اولیه 10 نانومتر استفاده شده است و رزین مورد استفاده در آنها، مخلوط bis-GMA و TEGDMA است. همچنین برای پخت این نانوکامپوزیت ها از لیزر آرگون قابل تنظیم استفاده شده است. کاربرد لیزر در پخت کامپوزیتهای دندانی تاکنون در ایران انجام نگرفته است.

وی گفت: از مهمترین مزایای استفاده از نانوذرات در این کامپوزیتها می توان به پرداخت سطحی و استحکام خمشی بهتر آنها نسبت به کامپوزیت هایی که دارای ذراتی با ابعاد میکرون هستند، اشاره کرد.

به گفته وی، نتایج اندازه گیری درجه تبدیل کامپوزیت ها با استفاده از FTIR، استحکام و مدول خمشی، حلالیت، جذب آب و افزایش دمای کامپوزیت ها به هنگام پخت حاکی از آن است که پخت کامپوزیتهای دندانی با استفاده از لیزر نسبت به پخت این کامپوزیت ها با سیستم های تابش معمول دارای مزایای قابل توجهی هستند که از آن جمله می توان به شدت کمتر اشاره کرد که این مسئله در اعمال دندانپزشکی بسیار حائز اهمیت است، چرا که باعث ایجاد گرمای کمتر به هنگام پخت شده و این امر باعث کاهش آسیب پالپ دندان می شود. میر سعسعانی اشاره کرد : پخت کامپوزیت های دندانی با استفاده از لیزر سبب شد تا با شدت کمتر بتوان به درجه تبدیل و عمق پخت مناسب دست یافت، همچنین گرمای کمتر و زمان پخت کوتاه تر نیز از مزایای پخت کامپوزیتها با لیزر است.

منبع کیهان