تبیان، دستیار زندگی
شبكة اینترنت برای اولین بار در سال 1969 راه‌اندازی شد. این شبكه تا سه دهه بعد از ایجادش بیشتر توسط دانشجویان و ارتش استفاده می‌شد. در این سه دهه اینترنت بیشتر كاربرد تحقیقاتی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مروری بر شبكة جهانی وب

مروری بر شبكة جهانی وب

شبكة اینترنت برای اولین بار در سال 1969 راه‌اندازی شد. این شبكه تا سه دهه بعد از ایجادش بیشتر توسط دانشجویان و ارتش استفاده می‌شد. در این سه دهه اینترنت بیشتر كاربرد تحقیقاتی داشت. چون در اوایل تشكیل این شبكه كار كردن با آن نیاز به تخصص فراوانی داشت، مردم عادی از آن گریزان بودند.

با به وجود آمدن خدمات وب برای اینترنت در سال 1989 كار با اینترنت معنای جدیدی پیدا كرد. سهولت خدمات وب به گونه‌ای بود كه موجب شد عموم به مرور زمان به اینترنت روی آورند و برای كسب اطلاعات مورد نیاز خود از اینترنت استفاده كنند. خدمات وب اثر خلاقیت‌ها و ابتكارات آقای Tim Berners – Lee می‌باشد كه هدف ایشان از ایجاد خدمات وب را می‌توان سهولت دستیابی اطلاعات برای عموم عنوان كرد. انسان‌ها بسیاری از پیشرفت‌های چند سال اخیر را به این شخص مدیون هستند.

خدمات وب از نوعی تكنولوژی به نام Hypertext استفاده می‌كند، در این تكنولوژی سازماندهی اطلاعات طوری انجام می‌گیرد كه صفحات و سایت‌های اینترنت به هم پیوند داده شود. برای مثال اگر كاربر بر روی متنی كه از این تكنولوژی استفاده می‌كند، كلیك كند اطلاعات دیگری ظاهر می‌شود. این تكنولوژی كار با وب را ساده كرده و این سادگی موجبات تشكیل بزرگترین دائره المعارف دنیا را كه همان شبكة جهانی وب می‌باشد فراهم نموده است.