تبیان، دستیار زندگی
هر روز میلیون‌ها نفر از اینترنت استفاده می‌كنند. اینترنت یك شبكة گسترده جهانی متشكل از رایانه‌های بسیار است. این شبكه در گذشته رونق امروزی را نداشت و بیشتر توسط ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اتصال به اینترنت برای اولین‌بار

اتصال به اینترنت برای اولین‌بار

هر روز میلیون‌ها نفر از اینترنت استفاده می‌كنند. اینترنت یك شبكة گسترده جهانی متشكل از رایانه‌های بسیار است. این شبكه در گذشته رونق امروزی را نداشت و بیشتر توسط دانش‌پژوهان، نوابغ و ارتش استفاده می‌شد. امروزه اینترنت توسط تمام اقشار مردم استفاده می‌شود و روش‌های ارتباط، كار و تجارت را در جامعه متحول كرده است.

با فرا رسیدن قرن جدید، اینترنت بسیاری از رویاهای تخیلی و غیرممكن گذشته را به یك حقیقت غیرقابل انكار تبدیل نموده است. دانشجویانی كه در دانشگاه خود فاقد امكانات تحقیقاتی می‌باشند از طریق اینترنت ربات‌هایی را در آزمایشگاه تحقیقاتی لیورمور در آمریكا به حركت درمی‌آورند. مادربزرگی چشم به راه برای اولین‌بار نوة نازنین‌اش را در یك ویدئو كنفرانس از طریق اینترنت (علی‌رغم فاصلة چند هزاركیلومتری‌ای كه با هم دارند) می‌بیند و اشك شوق می‌ریزد و نویسنده‌ای گمنام هزاران نسخه از كتاب جدیدالتألیف خود را در اتاق بیست متری ‌خانه‌اش به وسیلة اینترنت به مشتریانی كه حتی در كشورهای خیلی دوردست هستند می‌فروشد. اینها همگی نمونه‌هایی از كاربردهای این شبكة بی‌نظیر هستند.

اینترنت سرویس‌های متعددی دارد. برای استفاده از هر كدام از سرویس‌های اینترنتی ملزم به اتصال به اینترنت هستید. نرم‌افزار اتصال به اینترنت و بسیاری از نرم‌افزارهایی كه از سرویس‌های اینترنتی مختلف بهره می‌گیرند همراه سیستم عامل ویندوز نصب می‌شوند. یكی از سرویس‌های اینترنتی شبكة جهانی وب نام دارد كه به اختصار به آن وب می‌گویند. وب مجموعة صفحاتی است كه روی رایانه‌های بسیاری در سطح دنیا گسترده شده و هدف اصلی این صفحات اطلاع‌رسانی می‌باشد. این صفحات خود نیز حاوی متن، تصاویر گرافیكی و چندرسانه‌ای است. جستجو و نمایش صفحات وب توسط مرورگرهای وب انجام می‌گیرد. ویندوز هم دارای نرم‌افزار مرورگر وب می‌باشد كه اینترنت اكسپلورر (Internet Explorer) نام دارد.

قبل از اینكه بتوانید از خدمات وب یا هر نوع خدمات دیگر استفاده كنید باید به اینترنت وصل شوید. بعد از برقراری ارتباط با اینترنت هر نرم‌افزاری كه برای كار با اینترنت طراحی شده به صورت خودكار در صورت بروز نیاز اطلاعات رد و بدل می‌كند. مرورگرهای اینترنت و نرم‌افزارهای پست الكترونیك نیز به همین صورت هستند.