تبیان، دستیار زندگی
خواهرم! آیا می دانی كه در نظام جمهوری اسلامی تربیت بدنی و ورزش بانوان از اهمیت خاصی برخورداراست؟ در مساله ورزش میان زن و مرد فرقی نیست. زن و مرد نیاز به بهتر زیستن دارند و هر دو باید در راه قرب به خدا انجام وظیفه كنند. بنابر ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ضرورت و اهمیت ورزش برای بانوان

خواهرم! آیا می دانی كه در نظام جمهوری اسلامی تربیت بدنی و ورزش بانوان از اهمیت خاصی برخورداراست؟

در مساله ورزش میان زن و مرد فرقی نیست. زن و مرد نیاز به بهتر زیستن دارند و هر دو باید در راه قرب به خدا انجام وظیفه كنند. بنابر این هر دو باید ورزش كنند. چیزی كه خواهران عزیزباید بدانند این است كه نباید به بهانه ورزش و تربیت بدنی، اندام و چهره و روی آنها در معرض دید و تماشای نامحرمان قرار گرفته و ملعبه ای برای بهره گیری ها و چشم چرانیها بشود. با رعایت این قاعده مسلم و قطعی، بر بانوان و دو شیزگان نیز واجب است كه ورزش نمایند. زنان از لحاظ مادری در جامعه سهمی بزرگ دارند ورزش آنها را برای انجام وظایف مقدس مادری آماده تر ساخته و باعث می شود نسلی سالم و فعال و نیرومند بوجود آورند. اگر جامعه از زنان غافل بماند و برای آنها امكاناتی در مد توانائی فراهم نكند ضررهای غیر قابل جبران دامنگیر جامعه خواهد شد. زن اگر وجودش ضایع شود تنها برای خودش نیست بلكه به كل جامعه ضرر می رسد و خانواده ها كه اركان جامعه اند متزلزل و بی ثبات و غیر قابل دوام خواهد شد. بدیهی است كه در یك جامعه انقلابی عدم توجه به موقعیت خاص زن كاری غیر انقلابی است. پس تربیت بدنی جمهوری اسلامی باید زمینه ساز همه فضائل و مكارم اخلاقی و انسانی برای زنان باشد و نسل انقلاب را در راه رسیدن به همه كمالات انسانی یاری و مدد رساند.

خواهرم آیا می دانی با ورزش كردن توانایی انجام مسئولیتهای خانه داری و تربیت كودك را بهتر انجام خواهی داد؟

از آنجا كه زن همدوش و همپای مرد در جامعه نقشی موثر و سازنده دارد باید سالم و نیرومند و با طراوت و با نشاط باشد. نمونه با ارزش این زنان را در جریان انقلاب شكوهمند اسلامی كشورمان دیده ایم ، كودكان سالم و با نشاط در دامان بر مهر مادران سالم وشاداب پرورش و تربیت می یابند. زنان وظیفه و مسئولیتهایی سنگین چون خانه داری، بچه داری و تربیت كودك و دوران سختی چون بار داری و زایمان را بر دوش دارند كه همگی این وظایف عضلات قوی و بنیه سالم و نیرومند را می طلبد و زنان رنجور، افسرده و ناتوان هرگز قادر به انجام این وظایف مهم و سنگین نخواهند بود.

پس تمرین های منظم ورزشی بعنوان بخش مهمی از وظایف روزانه زن می تواند در سلامت و بهداشت نسل و جامعه و بهتر انجام دادن وظایف او اعم از تربیت كودك، خانه داری و تعهدات و مسئولیتهای سنگین زن، نیازمند بدنی نیرومند و قوی است و كسانی موفق تر خواهند بود كه از سلامت بدن و روان و آمادگی جسمانی بهتری برخوردار باشند.

خواهرم آیا می دانی ورزش در تامین بهداشت جسمانی نقش بسیار موثری دارد؟ این سلامتی چیست كه ما تا بدین حد بدان محتاجیم. بدن انسان مانند جام بلورین و درخت شادابی است كه در صورت نشستن گرد و خاك و رسیدن آسیب به قسمتی از آن، زیبایی و طراوت خود را از دست می دهد. برای حفظ شادابی و طراوت، زنان باید همچنان كه روح خود را جلا می دهند، از جسم نیز غافل نشوند.

ای مادر و خواهر گرامی باید بدانید كه سلامتی جامعه در گرو سلامتی شماست نشانه های سلامتی كدامند.

1- بهترشدن كار قلب و دستگاههای مختلف بدن

2- كاهش میزان چربی اضافه بدن

3- مقاومت بدن در مقابله با بیماریهای مختلف

4- جلوگیری از خستگی های زود رس جسمانی

5- برخورداری از طراوت و شادابی پوست

6- داشتن انرژی برای انجام فعالیتهای مختلف روزانه

در نتیجه در اثر انجام فعالیتهای مستمر بدنی و ورزشی می توان جسمی سالم و مناسب بدست آورد. لذا همچنانكه بهداشت برای تمام گروههای سنی مورد نیاز می باشد فعالیتهای بدنی نیز برای همه توصیه می گردد. خواهرم آیا می دانی ورزش وسیله خوب برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماریها و ناراحتیها است؟

حركت و فعالیت یك غریزه طبیعی در انسان است. نداشتن تحرك كافی و نبودن فعالیتهای مناسب بدنی دستگاههای مختلف بدن را دچار اشكال خواهد كرد. این اشكال با احساس ضعف و تبدیل آن به بیماریهای مختلف نمایان می گردد برای مثال بالا رفتن سریع ضربان قلب با انجام كوچكترین حركت منجر به خستگی زود رس می گردد و این نشانه های ایجاد ضعف در دستگاه گردش خون به ویژه در زنان كه دارای قلب كوچكتر، تعداد سلول قرمز كمتر و هموگلوبین كمتر در مقایسه با مردان می باشند، به وضوح قابل مشاهد است. همچنین ضعف در عضلات مختلف بدن انواع دردها را باعث می شوند كه رایج ترین آنها انواع كمردردها و پادردها در زنان است. اقدام نكردن برای رفع و اصلاح ضعفی منجر به بیماریهای مختلف از قبیل، بیماریهای قلبی، بیماریهای ستون مهره ها و یا كوچك شدن عضلات مختلف می گردد.

امروزه در دنیا استفاده از روش صحیح  در جهت بالا بردن قدرت بدنی در پیشگیری از ضعف های بدنی و بهبود بسیاری از بیماریها به عنوان یك وسیله خوب توصیه می شود.

خواهرم آیا می دانی بهداشت روانی – اجتماعی زن به وسیله ورزش تامین می گردد؟

ورزش یكی از بهترین وسایلی است كه به كمك آن می توان به آرامش روانی دست یافت.

ورزش در بدن تحركات مناسب عصبی را بوجود می آورد. ورزش باعث می شود دستگاه عصبی بدن بهتر عمل كند. تمرینهای ورزشی فشارها و ناراحتی های عصبی و ماهیچه ای بدن را كم می كند و آرامش ماهیچه ها مبنای آرامش ذهن و روان در فرد است. تمرین های ورزشی بدون تردید به روان انسان آرامش می دهد. و بطور كلی وضعیت روانی فرد را بهبود می بخشد.

ورزش به برقراری و حفظ بهداشت و سلامت روان كمك می كند. یك فعالیت ورزشی خوب و جالب می تواند ذهن فرد را از افكار پریشان و آزار دهنده باز دارد. به همین جهت یك بازی، یا ورزش سالم و پرتحرك به مراتب با ارزشتر از صرف قدم زدن و راه رفتن است. تمرین های ورزشی امكان می دهد كه انسان عواطف و احساست نامطلوب و رنج آورخود را از راههای صحیح و مورد قبول اجتماع بیرون بریزد. ورزش به انسان فرصت و امكان ابراز وجود می دهد. ورزش وسیله ای خوب برای ارضای نیازهای فرد است. ورزش وسیله ای مطلوب برای پرورش ور شد اعتماد به نفس و رسیدن به شادی و نشاط و طراوت ناشی از یك فعالیت كاملاً مثبت است و به بیانی كوتاه عقل و روان سالم فقط در بدن سالم یافت می شود.

خواهرم آیا می دانی زنان در دفاع از میهن اسلامی نقش موثر و بسزایی دارند؟

در تربیت اسلامی زنان دارای مسئولیتهای متفاوت و گوناگونی هستند ازجمله مسئولیتها نقش دفاعی اوست. در اسلام میان جهاد و دفاع فرق است جهاد زیر نظر پیامبر یا امام انجام می گیرد و باید به فرمان آنها باشد و تنها بر مرد واجب است ولی دفاع در هر زمانی كه جان و مال و ناموس مسلمانان در خطر باشد بطور كفایی بر زن و مرد واجب می شود و اینقدر باید افراد در صحنه دفاع حضور یابند كه به وجود آنها اكتفا شده و خطر دفع گردد. بنابر این زنان هم باید دارای توان رزمی باشند تا اگر روزی دشمن صفوف جنگجویان را بشكند و از مرزها بگذرد و وارد حریم شهرها و روستاها بشود زنها بتوانند از سنگر خانه و پشت بامها دشمن را به زانو در آورند.

به ویژه در این برهه از زمان كه استكبار جهانی بسرگردگی آمریكای جهانخوار در پی از بین بردن اسلام و امت اسلامی است زنان باید نقش بسیار مهمی را در دفاع برعهده گیرند و نباید فراموش كنند كه در كنار همه این وظایف، وظیفه مهم دیگری مطرح است كه همانا وظیفه زن در خانواده است.