تبیان، دستیار زندگی
ا منفجر كند! بیش از شصت و هفت هزار هوادار فوتبال در ورزشگاه نشسته اند و جدالی سنتی میان یونایتدولیورپول را نظاره می كنند كه به یك باره صدایی مهیب بر می خیزد و دیوارهای ورزشگاه فرو می ریزد و در خلال چند ثانیه، از ورزشگاهی با ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

القاعده قصد داشت اولد ترافورد را منفجر كند!

بیش از شصت و هفت هزار هوادار فوتبال در ورزشگاه نشسته اند و جدالی سنتی میان یونایتدولیورپول را نظاره می كنند كه به یك باره صدایی مهیب بر می خیزد و دیوارهای ورزشگاه فرو می ریزد و در خلال چند ثانیه، از ورزشگاهی با شكوه، جزتلی از خاك كه هزاران جسد  را در خود مدفون كرده، جز یك تراژدی بزرگ چیزی برجای نمی ماند. این رویایی است كه القاعده در سر می پروراند.

پس از اشغال افغانستان رفته رفته جنجال پیرامون این گروه تروریستی فروكش می كرد كه انفجار دلخراش قطار در مادرید و كشته شدن صدها نفر، بار دیگر نام آنها را برسر زبانها انداخت.

اما این بار، دامنه اعمال تروریستی القاعده به فوتبال هم كشیده شده و هدف بعدی آنها، می توانست نامنتظره ترین و تاسف بار ترین حادثه تاریخ را رقم بزند. شنبه منچستر در لیگ برتر میزبان لیورپول است و این بهترین فرصت را برای تروریست های القاعده به وجود آورده تا با انجام چند عمل انتحاری، حادثه ای مرگبار را رقم بزنند. حتی اعضای این گروه چندین بلیت بازی برای جاهای مختلف ورزشگاه را هم تهیه كرده بودند تا تاثیر انفجارات كاملاً گسترده باشد اما عملیات گسترده پلیس انگلیس كه منجر به دستگیری ده نفر شد، آنهارا از رسیدن به خواسته شان باز داشت.

یكی از مقامات پلیس انگلیس در این باره گفت: " نقشه آنها شامل چند عملیات انتحاری با بمب در گوشه های مختلف ورزشگاه بود. اگر در این راه موفق می شدند، قتل عام به راه می افتاد و هزاران نفر كشته می شدند."

در شرایطی كه این مسابقه به طور مستقیم در سراسر دنیا پخش می شد، اثرات این فاجعه بسیار عمیق می شد.

به هر روی هم اكنون چهارصد پلیس كار آزموده روانه منچستر شده اند تا شرایط را برای جلوگیری از بروز هر نوع فاجعه ای زیر نظر بگیرند. از سوی دیگر بازجویی از ده مظنون دستگیر شده كه نه مرد و یك زن و همگی از كردهای عراق یا از شمال آفریقا بوده اند ادامه دارد تا محل اختفای بمب ها و یا سایر اعضای گروه مشخص شود.

یكی از ماموران پلیس در این رابطه گفت:" این یكی از چندین عملیات ضد تروریستی بوده كه در گذشته صورت پذیرفته و در آینده هم ادامه خواهد داشت اما نخستین عملی بود كه در برابر دیدگان شهروندان انجام پذیرفت. به هر حال تحقیقات پیرامون این موضوع، كه بسیار پیچیده می نماید، ادامه دارد. اگر چه از علاقه مردم به این امر آگاهیم و آن را قدر می نهیم اما در این برهه نمی توانیم اطلاعات بیشتری منتشر كنیم."

شیخ محمد بالقدری، مسوول یكی از مسجدهای بزرگ انگلیس نیز گفت:" پس از حوادث یازدهم سپتامبر ما دقت بسیار زیادی به كار می بندیم. اگر چهره جدیدی را در مسجد ببینیم با او گفت وگو می كنیم تا مبادانیت پلیدی در سر داشته باشد. به هر حال ما برابر اعمال شیطانی می ایستیم."

پلیس همچنین اطراف فرودگاه منچستر را هم به دقت زیر نظر گرفته تا از بروز هر گونه خطری نیز در اطراف فرودگاه منچستر، جلوگیری كند.