تبیان، دستیار زندگی
برف پارو می ‌کنیم آی برف پارو می‌ کنیم! می‌ کنیم! این روزها این عبارت‌ها زیاد شنیده می ‌شود، چون برف زیاد و یخبندان به خصوص در شهرهای استان‌های شمالی کشور زیاد است. از پنجره، یکی از این کارگران فصلی را صدا می ‌کنیم تا پشت بام خانه ما را پارو کند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرما سکته می ‌آورد

پارو کردن

برف پارو می ‌کنیم آی برف پارو می‌ کنیم! می‌ کنیم! این روزها این عبارت‌ها زیاد شنیده می ‌شود، چون برف زیاد و یخبندان به خصوص در شهرهای استان‌های شمالی کشور زیاد است. از پنجره، یکی از این کارگران فصلی را صدا می ‌کنیم تا پشت بام خانه ما را پارو کند. آیا تا به حال فکر کرده اید ممکن است یکی از این افراد روی پشت بام منزل شما به ناگهان دچار درد قفسه سینه شود و کارش به بیمارستان و بخش سی.سی.یو بکشد؟

حتماً متعجب شدید و می ‌گویید مگر ممکن است این کارگران که جوان هم هستند به سکته قلبی دچار شوند؟ اگر حافظه تان یاری کند به ما حق می‌ دهید، چون می‌بینید که در یکی دو سال اخیر، چند فوتبالیست در زمین چمن ورزشگاه جان خود را از دست دادند.

شاید بپرسید علت چیست؟ بسیاری از افراد به بیماری قلبی مادرزادی دچارند که به علت کمبود آگاهی خود و خانواده شان از آن بی ‌اطلاعند.

این افراد یا پزشک شان زمانی از بیماری شان با خبر می ‌شوند که اگر شانس بیاورند و به مرگ قلبی دچار نشوند، دچار درد قفسه‌سینه می‌ شوند وآنها را به بیمارستان می‌ رسانند. بسیاری از این بیماران به کاردیومیوپاتی دچارند، یعنی آسیب عضله قلب.

در بسیاری از اینگونه بیماران، عضله قلب به صورت بیمارگونه‌ای درمی‌ آید و بیش از حد ضخیم می ‌شود و جلوی خروج خون از قلب را می ‌گیرد و به همین علت موجب افت خون رسانی و افت فشار خون و در نهایت سنکوپ، بیهوشی و در موارد شدید مرگ ناگهانی می ‌شود.

متاسفانه بر خلاف بسیاری از بیماری‌های عروقی قلب که ماهیت مزمن دارند، هیچ علامت و نشانه ای در این عارضه وجود ندارد که بتوان از آن پیشگیری کرد و فقط با ارزیابی مداوم از سلامت عمومی ‌می‌ توان به آن پی برد.

البته بسیاری از افراد میانسال و سالمند هم به این کار، یعنی پارو کردن برف اشتغال دارند و ممکن است به بیماری‌های عروقی قلب دچار باشند و بر اثر فعالیت بیش از حد توان قلبی، به درد قفسه سینه ناشی از افت خون رسانی یا حتی سکته و مرگ ناگهانی قلبی دچار شوند.

پارو کردن از جمله فعالیت‌های شدید محسوب می ‌شود و بسیاری از بیماران قلبی، چه مادرزادی و چه اکتسابی، در معرض خطر سکته و مرگ ناگهانی قرار دارند و افرادی که می‌ دانند به بیماری قلبی دچارند، باید با پزشک خود مشورت کنند و افراد جوان و به خصوص بالای 35 سال بهتر است از پزشک متخصص قلب گواهی سلامت بگیرند.

پارو کردن از فعالیت‌هایی است که در سرما انجام می ‌شود و سرما هم از عوامل خطر حمله قلبی در افرادی است که زمینه بیماری قلبی، به ویژه بیماری‌های عروقی قلب مانند تنگی عروق کرونر را دارند.

سرما با افزایش کار قلب، فشار زیادی به این عضو وارد می ‌کند، چون نیاز به سوخت و ساز و گرم شدن بدن افزایش می‌ یابد. به همین علت در مواقعی که در سرما، فعالیتی انجام می‌ گیرد، بیماران قلبی به درد قفسه سینه یا تنگی نفس دچار می ‌شوند که این علایم، نشان ‌دهنده افزایش فشار به قلب و افت خون ‌رسانی است.

علت کاهش خون‌ رسانی به قلب، علاوه بر کار زیاد قلب، انقباض عروق قلبی به علت سرماست. بنابراین گرم نگه داشتن بدن و پرهیز از فعالیت شدید و ناگهانی، از روش‌های پیشگیری محسوب می ‌شود و خوب است بدانید که همیشه 5 تا 10 دقیقه گرم کردن بدن پیش از شروع فعالیت لازم است.

دکتر محبوبه رفیعی

*مطالب مرتبط:

عوامل خطر اصلی بیماری قلبی (1) و (2)

درمان دارویی در بیماران قلبی

آزمایش های تشخیص بیماری قلبی

هوای قلبتان را داشته باشید

به قلبتان ورزش هدیه دهید

ارتباط قلب و رگ های خونی

ارتباط خستگی مفرط و بی خوابی با بروز حمله قلبی در زنان

19 روش از قلب خود محافظت کنید

دستورهای دارویی و مراقبت های پزشكی برای بیماران قلبی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.