تبیان، دستیار زندگی
نویسنده: لوسی برینگتن( برگرفته از مجله تایمز بریتانیا) شمار بی سابقه ای از مردم انگلیس كه اكثریت آنان را زنان تشكیل می دهند در نتیجه شكاف عمیق میان كلیساهای كاتولیك و پروتستان، هر روزه به اسلام می گرایند. تعداد چشم گیر افر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گرایش زنان انگلیسی به اسلام

نویسنده: لوسی برینگتن( برگرفته از مجله تایمز بریتانیا)

شمار بی سابقه ای از مردم انگلیس كه اكثریت آنان را زنان تشكیل می دهند در نتیجه شكاف عمیق میان كلیساهای كاتولیك و پروتستان، هر روزه به اسلام می گرایند.

تعداد چشم گیر افرادی كه هر روز به اسلام روی می آورند سبب شده تا این دین به طور سریعی به عنوان مكتب عقیدتی حائز اهمیتی در این كشور به شمار آید. به عقیده " رز كندریك"، معلم تعلیمات دینی دبیرستان" هال" در انگلیس و نویسنده كتاب" تحلیلی بر قرآن كریم"، در بیست سال آینده تعداد افرادی كه به اسلام گرایش پیدا می كنند مساوی و یا بالغ بر تعداد مسلمانان مهاجر به كشور انگلیس خواهد بود. وی همچنین بر این عقیده است كه :" اسلام همانند مسیحیت، یك دین جهانی است و هیچ ملیتی نمی تواند ادعا كند كه اسلام منحصر به اوست."

موج گرویدن به دین اسلام علی رغم ارائه تصویر و تبلیغات سوء در رسانه های غربی، روز به روز در حال افزایش است. در حقیقت گرایش به دین اسلام، از زمان انتشار كتاب سلمان رشدی، جنگ خلیج فارس و كشتار مسلمانان در بوسنی، شدت بیشتری پیدا كرده است و اگرچه در تبلیغات غرب اینگونه وانمود می شود كه دین اسلام حقی را برای زنان قایل نشده و همواره آنان را در محرومیت قرار داده است، تعداد زنانی كه روز به روز به اسلام می گروند نسبت به تعداد مردان، از افزایش بیشتری برخوردار است. به عنوان مثال در ایالات متحده آمریكا، تعداد زنانی كه به اسلام گرویده اند چهار برابر مردانی است كه در این كشور اسلام را دین خود قرار داده اند. بسیاری از تازه مسلمانان انگلیسی از طبقه متوسط جامعه هستند. تحقیقی كه مؤسسه اسلامی شهر" لیستر" انگلستان انجام داده، نشان می دهد كه اغلب افرادی كه به اسلام گرویده اند حدود 30 تا 50 سال سن دارند. البته تعدادی از دانش جویان این كشور نیز به اسلام گرویده اند كه این خود نشان از عقلانیت دین اسلام دارد." محمد" یكی از تازه مسلمانان انگلیس می گوید:" خورشید اسلام در غرب طلوع خواهند نمود" و " عالیه حائری" روان شناس آمریكایی كه 15 سال پیش به اسلام گرویده است بر این عقیده است كه طلوع این خورشید آغاز شده است. وی كه مشاور یك مؤسسه انتشاراتی ادبیات مذهبی است، تصریح می كند:" غربیان با تحقیق و با چشمان باز به اسلام گرایش پیدا می كنند."

به عقیده برخی افراد، در نتیجه تقابل و تعامل میان تعالیم مذاهب، افراد در كشورهای غربی با اسلام و آموزه های ناب آن آشنایی پیدا كرده و به اسلام روی می آورند. برخی دیگر، موج تبلیغات منفی علیه اسلام در رسانه های غربی را سبب گرایش غربیان به دین اسلام و هر چه كامل تر نمودن اطلاعات خود نسبت به این دین می دانند. از طرف دیگر غربیانی كه از وضعیت جامعه خود به ستوه آمده اند- روی آوردن افراد به جرم و جنایت، اختلافات خانوادگی، مواد مخدر و مصرف مشروبات الكلی- اصول و قوانین مدنی اسلام را سرلوحه زندگی خود قرار می دهند. برخی از مستبصرین كه قبلاً مسیحی بودند در نتیجه اختلاف و شكاف میان كلیساهای مسیحیت و نامفهوم بودن واژه های تثلیث و مسیح به عنوان خدای پسر، دچار سرخوردگی شده اند.

برخی از این افراد نیز از طریق تحقیق و عقل گرایی به دین اسلام مشرف شده اند." رُز كندریك" در این زمینه می گوید:" زمانی كه در دانشگاه دانش جوی رشته الهیات بودم، بحث های زیادی در رابطه با ادیان الهی مطرح می شد كه این خود عامل گرایش من به اسلام بود."

" مایمونا" كه در یك خانواده مسیحی پرورش یافته است، در سن پانزده سالگی به اسلام مشرف شد. وی پس از بحث و تبادل نظر با زنان راهبه كلیسا و تحقیق درباره آموزه های دین مسیحیت، یهودیت، اسلام و آئین بودا و غیره، دین اسلام را به عنوان مكتب عقیدتی خود پذیرفت.

" هدی خطاب" نویسنده كتاب زنان مسلمان كه ده سال پیش در زمان تحصیل خود در رشته ادبیات عرب به اسلام گرویده است می گوید:" مبانی دین مسیحیت همواره در تغییر است و برخی نظرات آن پایه منطقی ندارد؛ اما اسلام همواره در اصول خود همانند به جا آوردن نمازهای پنج گانه و یومیه، استوار و قاطع است. نماز سبب می شود كه مادام خداوند را در نظر داشته باشیم و ارتباط خود را با او قطع نكنیم."