تبیان، دستیار زندگی
بر اساس گزارش (EIU) ، دانمارك بهترین جای دنیا برای تجارت الكترویكی با همسایگان اروپای شمالی خود (كه از نظر اقتصادی خیلی عقب‌مانده‌تر از این كشور نیستند)، به حساب می‌آید. بر اساس این گزارش تحقیقی، انگلستان از مقام سوم در سال...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كشورهای برتر تجارت الكترونیك

بر اساس گزارش (EIU) ، دانمارك بهترین جای دنیا برای تجارت الكترویكی با همسایگان اروپای شمالی خود (كه از نظر اقتصادی خیلی عقب‌مانده‌تر از این كشور نیستند)، به حساب می‌آید.

بر اساس این گزارش تحقیقی، انگلستان از مقام سوم در سال 2003 به مقام دوم در سال 2004 دست یافته است و ایالات متحده آمریكا نیز به مقام ششم تنزل كرده است.

محققان همچنین بر این باورند كه چشم انداز و دورنمای صنعت فناوری اطلاعات بسیار بهتر از آن چیزی است كه تا كنون بوده است.

افزون بر این، این تحقیق نشان می‌دهد كه تقاضای جهانی برای تلفن‌های همراه و دسترسی سریع‌تر به اینترنت به اندازه‌ی تقاضا برای دسترسی آسان‌تر و ارزان‌تر به كالاها و نرم‌افزارها در حال افزایش است.

EIU می‌گوید: «همه‌ی این عوامل در بسیاری از كشورها با یك دیگر تركیب می‌شوند تا مشكلات و دشواری‌های استفاده از اینترنت را برای شركت‌ها كاهش دهند».

گفتنی است، نقش دولت در این میان، ایجاد هماهنگی و یكپارچگی در برنامه‌های توسعه‌ی آتی است.

10 كشورهای برتر دنیا در تجارت الكترونیك :

1- دانمارك (2)

2- انگلستان (3)

3- سوئد (1)

4- نروژ (7)

5- فنلاند (6)

6- ایالات متحده آمریكا (3)

7- سنگاپور (12)

8- هلند (3)

9- هنگ كنگ (10)

10- سوئیس (8)

رتبه‌های سال 2003 كشورها داخل پرانتز نوشته شده است.

EIU می‌گوید: «شركت‌ها برای تسریع و پیشبرد تجارت در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات باید هماهنگی‌های لازم را با دولت‌های محلی خویش انجام دهند».

هم اكنون، این هماهنگی در كشورهای اروپای شمالی به وجود آمده و همین مسئله كمك كرده است تا 4 كشور از كشورهای این منطقه در ردیف 5 كشور آماده از نظر تجارت الكترونیكی قرار گیرند.

ببرهای آسیایی

علاوه بر دانمارك، نمونه‌ی واضح دیگری نیز برای این مسئله در دنیا وجود دارد.

به عنوان مثال، EIU نشان داده كه كشور سنگاپور در ارایه‌ی باند پهن برای اتصال به اینترنت پیشرو بوده است و ارتباط بسیار نزدیكی نیز میان دولت و صنعت در این كشور وجود دارد. سنگاپور در این تحقیق، مقام هفتم را به خود اختصاص داده است.

كشور دیگری كه می توان به آن اشاره كرد، هنگ كنگ است كه رتبه‌ی نه‌‌ام را به دست آورده است در حالی كه كره جنوبی رتبه‌ی چهاردهم را داراست.

بر اساس این تحقیق، دولت می‌تواند در كشورهای در حال توسعه در بخش‌هایی كه ممكن است زیرساخت‌های لازم را نداشته باشند، نقش به سزایی را ایفا كند.

EIU ، مكزیك و رومانی را به عنوان دو كشوری كه دولت و مسئولان تجاری آن می‌توانند از اینترنت برای بهبود خدمات و ایجاد فرصت‌های جدید استفاده كنند، در جایگاه سی و نهم‌ام و پنجاه‌ام قرارد داده است.

EIU می‌گوید: «هند، آفریقای جنوبی و بنگالور نیز قصد دارند صنایع حاشیه‌ای را با استفاده از تولید نرم‌افزار و برون سپاری خدمات توسعه بخشند.»

موتور رشد

در حقیقت، فقدان ابتدایی زیرساخت می‌تواند با ارایه‌ی فوری و سریع خدمات جدید به عنوان سازمان‌دهنده‌ی رشد، جبران شود.

در كشور استونی كه قرار است در اول ماه مه به اتحادیه‌ی اروپا بپیوندند و امسال برای اولین بار در این بررسی شركت كرده است، اكثریت كاربران اینترنت از خدمات باند پهن بهره می‌گیرند و تمامی مدارس عمومی نیز به آن دسترسی دارند.

EIU گفته است كه كلیه‌ی كشورهای پیشرفته در این بررسی، از ساختارهای منظم و آراسته و همچنین بستر و محیط مورد نیاز برای تجارت الكترونیكی بهره‌مند بوده‌اند.

سربالایی دشوار

به نظر می رسد معرفی سریع‌ترین اتصال‌ها به اینترنت برای كشورهای در حال توسعه نسبت به رقبای قانونی آنان سودمندتر است.

بر اساس گفته‌ی EIU ، برای بسیاری از كشورها به ویژه كشورهای توسعه یافته تغییر روی داده، اثر كاهنده‌ای داشته است. دلیل این مسئله نیز آن است كه سرعت تطبیق با تغییرات هنوز بسیار اندك است.

به عنوان مثال، ایالات متحده‌ آمریكا از مقام سوم در سال گذشته به مقام ششم تنزل كرده است. رتبه‌ی هلند نیز به هشتم، رتبه‌ی سوئیس به دهم و رتبه‌ی كانادا و استرالیا به ترتیب به یازدهم و دوازدهم افت كرده است.


برگرفته از سایت همكاران سیستم

BBC News, April 18, 2004 مترجم : مینا دلجو