تبیان، دستیار زندگی
- عواملی كه باعث بروز احساسات منفی در ما میشوند، معمولاً نشانگر آن هستند تا سببی، اختلاف میان شما با یك دوست و یا یك عزیز، یك مشكل جسمی، یك مانع و یا یك خبر ناگوار در روزنامه. هرگاه دلگیر و ناامید شدید، این دو پرسش را از خود بپرسید: 1-رویداد برانگیزنده ا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قانون اقتضاء و تناسب

لحظات ناامیدی را پشت سر بگذاریم

قطره آب

1- عواملی كه باعث بروز احساسات منفی در ما میشوند، معمولاً نشانگر آن هستند تا سببی، اختلاف میان شما با یك دوست و یا یك عزیز، یك مشكل جسمی، یك مانع و یا یك خبر ناگوار در روزنامه. هرگاه دلگیر و ناامید شدید، این دو پرسش را از خود بپرسید:

1-رویداد برانگیزنده این احساس در شما چه بوده است؟

2-و اینكه این رخداد با چه چیزهایی مرتبط است؟

عاملی كه شما را حقیقتاً مكدر و ناراحت میكند، رویداد و موضوع جاری نیست، بلكه عمدتاً چیزی در گذشته دور و یا نزدیك شما است، چیزی موجود در ناخودآگاه شما كه سبب ناراحتی شما میشود. آگاهی یافتن از جنبه ی عمیق مشكلات، نخستین گام در جهت حل علل زیر بنایی رویداد ها است.

2- تفكر خودكشی داشته باشید!! متعجب نشوید. اكنون دیگر به پایان خط رسیده اید و یاس و سرخوردگی بر شما چیره گشته، و میخواهید به زندگی خود پایان بخشید.

اما كمی درنگ كنید، چراكه شما اكنون بسیار توانمند و قوی هستید. آیا پایان مادی ای جز  مرگ وجود دارد؟ مسلماً خیر. بنابراین به سراغ كاری كه تا كنون شهامت انجامش را نداشته اید و یا راهی كه آن را پیش از این آزمایش نكرده اید، بروید.

دیگر شكست، طرد شدن و ترسیدن برای شما معنایی ندارد، چراكه آنها هر چه باشند، از مرگ بدتر و ناخوشایند تر نیستند. بنابراین شانس خود را برای آخرین بار هم كه شده امتحان كنید، مسلماً این بار موفق خواهید شد. بنابراین میتوان از تفكر منفی خودكشی در جهت مثبت هم بهره گرفت.

به احتمال زیاد 80 تا 90 درصد محتوای اندیشه شما مربوط به زمان گذشته و یا آینده است. نكوهش عملكردهای گذشته و ترس از وقایع آینده. اما آگاه باشید كه گذشته یك خاطره است و آینده نیزعمدتاً به نحوه ی عملكرد و نگرش ما در زمان حال بستگی دارد.

در زمان حال بیاندیشید، سخن بگویید و عمل كنید.

3- نظرگاه غالب خود را تغییر دهید. نظرگاه شما با چیزها و افرادی كه به تجربه خود وارد میسازید ارتباط دارد. چنانچه فردی منفی باف و بدبینی میباشید، خود را تغییر دهید و خوشبینانه تر به مسایل پیرامون خود نگاه كنید.

4- قدر شناس باشید. شاید بگویید من چیزی ندارم كه سپاسگذار آن باشم. اما چنانچه شما این مقاله را مطالعه میكنید،پس احساس دارید،قادرید بیاندیشید،بیاموزید،رشد كنید و برای آینده خود تصمیم بگیرید.

5- موقعیت شما عذاب آور، طاقت فرسا و ناعادلانه است. شغل خود را از دست داده اید ؟ بی پول هستید و یا از بیماری لاعلاج رنج میبرید؟ كاملاً طبیعی است كه در این شرایط احساس بدبختی كنید.

اگر خواهان آن هستید كه وضعیت و شرایط خود را تغییر دهید، از خود سؤال كنید كه این وضعیت چه چیزی به شما می آموزد؟ و چگونه میتوانید از آن درس بگیرید؟ و به سمت جلو حركت كنید. یك قانون جهانی در اینجا حاكم است: " قانون اقتضاء و تناسب": هر اتفاقی كه در زمان حال در زندگی شما به وقوع می پیوندد، متناسب با نیاز شما برای رشد و بالندگی است. درسها تا زمانی كه كاملاً فرانگرفته باشید، مجدداً تكرار خواهند شد.

6-  پذیرش واقعیت. ما یاد گرفته ایم تا سؤال كنیم، تردید كنیم و به چالش بكشیم. مفروضات، حقایق، منطق و استنتاج ها ابزارهای ما در هدایت زندگیمان میباشند. اما به چه بهایی؟ آیا زندگی ، كوششی است برای همواره درست اندیش بودن و مطابق اصول حركت كردن؟ واقعیت آنست كه ما خودانگیختگی را با قطعیت و یقین مبادله میكنیم. ما خود را از "غیر منتظره ها" جدا میسازیم كه هرگز نباید مرتكب اشتباهی شویم.

7-  انتهای مارپیچ. آیا تاكنون سلسله ای از وقایع ناگوار را تجربه كرده اید؟ و به خود گفته اید پس چه زمان این بد بیاری ها پایان می یابند؟ اما زندگی برنامه ای است برای تعلیم و آموزش دائمی، كه گرچه بتوانیم آنها را به تاخیر اندازیم، اما هرگز نمیتوانیم مانع به وقوع پیوستنشان شویم، "درسهایی كه از تجارب كسب میكنیم." هر چند ممكن است ماهیت درسها برای افراد مختلف متفاوت باشد، اما نیاز یادگیری در همه افراد یكسان است. درس ها به ما می آموزند كه هر ایده، نگرش، عقیده و مفهوم غیر منطقی و نا معتبر را رها سازیم. بایستی یاد بگیریم تا ایده های نو را جایگزین ایده های كهنه و منسوخ كنیم.

8-  نقش پارادوكس ها. دنیا مملو از تناقض ها است. پایان و نتیجه های غیر منطقی و ناعادلانه و رویدادهایی كه نباید اتفاق می افتادند. بنابراین به آنچه میخوانید و یا میشنوید كمتر اعتماد كنید، و واقعیات عینی جهان را فراگیرید.

9- به خاطر داشته باشید كه دایره كنترل شما به خودتان محدود میشود. یعنی صرفاً كاری كه انجام می دهید، سخنانی كه بیان می كنید، نوع واكنش شما به دیگران و رویدادها، نوع تفكر شما، كاری كه انجام میدهید(شغل)، دوستانی كه بر میگزینید، سلامت جسم شما (با رعایت نوع رژیم غذایی، ورزش، مصرف نكردن سیگار و مواد مخدر، خواب و انجام چك آپ های دوره ای)، انتخاب محیط زندگی خود، زمان (چگونه زمان خود را مدیریت می كنید)، میراث شما (تمام اعمال، سخنان و دانشی كه در راه خدمت به دیگران، با آنها به اشتراك گذارده اید).

10-  دیگر زمان آن فرا رسیده كه هر كاری كه تمایل دارید را انجام دهید. برای یك لحظه تصمیم بگیرید تا خودخواه ترین انسان باشید و به چیزی كه مدت ها است آرزوی انجام دادن و یا بدست آوردنش را دارید جامه عمل بپوشانید.

11- به خاطر داشته باشید كه شما تنها نیستید. قطع نظر از نوع مشكلی كه با آن دست و پنجه نرم میكنید، یقین داشته باشید میلیون ها انسان در سراسر جهان مشابه مشكل شما را در حال تجربه كردن میباشند.

منبع : پارسیفا – با تغییر و تلخیص

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.