تبیان، دستیار زندگی
کشفیات جدید تلسکوپ فضایی اسپیتزر نشان می دهد که ممکن است سیاراتی خاکی بسیاری، در اطراف ستارگان خورشید مانندِ کهکشانمان، شکل بگیرند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امکان وجود سیارات خاکی اطراف بسیاری از ستارگان خورشید مانند

ستاره شناسان تا بحال سیارات مشتری مانندِ (سیارات گازیِ) بسیاری در اطراف ستارگان دیگر یافته اند. ولی به دلیل محدودیت های فن آوری نجومی هنوز هیچ سیاره ی خاکیِ زمین مانندی در عالم یافت نشده است.

شبیه زمین

کشفیات جدید تلسکوپ فضایی اسپیتزر نشان می دهد که ممکن است سیارات خاکی بسیاری، در اطراف ستارگان خورشید مانندِ کهکشانمان، شکل بگیرند. پس احتمالاً جهان های دیگری که دارای آمادگی لازم برای شکل گیری حیات باشند، فراوان تر از آن هستند که تا بحال گمان می کردیم.

زمین
سیارات دیگری شبیه زمین

گروهی از ستاره شناسان در دانشگاه توکسان آریزونا با استفاده از تلسکوپ فضایی اسپیتزر شش گروه از ستارگان با جرم نزدیک به خورشید را مورد پژوهش قرار داده  و آنها را بر اساس سن طبقه بندی کرده اند: «ما می خواهیم مراحل تکامل گاز و غبار را در اطراف ستارگان شبیه خورشید مطالعه کنیم و نتیجه را با آن تصوّری که از مراحل ابتدایی شکل گیری منظومه ی شمسی داریم، مقایسه کنیم.» منظومه ی شمسی الان 4 میلیارد سال عمر دارد.

صفحه
صفحه ی غبار گرم در نزدیکی ستارگان، می تواند سیاراتی زمین مانند ایجاد کند.

این گروه کشف کرده اند که حداقل 20 درصد، و احتمالا حداکثر 60 درصد از ستارگان شبیه به خورشید، نامزد آمادگی برای ساختن سیارات خاکی هستند.

تلسکوپ اسپیتزر این سیارات را مستقیما تشخیص نمی دهد. بلکه بوسیله ی توانایی فروسرخش توده های غبار (خرده سنگهای باقی مانده از برخوردها در هنگام شکل گیری سیارات) را می یابد. چراکه غبار نزدیک به ستاره ی مرکزی گرم تر از غبار دور از آن است. و این «غبار گرم» نشان دهنده ی موادی است که تقریبا در همان محدوده ی فاصله ی زمین و مشتری از خورشید، در اطراف ستاره ی خود گردش می کنند.

اسپیتزر
تلسکوپ فضایی اسپیتزر

حدود 10 تا 20 درصد از ستارگان در چهار گروه اولِ ستارگانِ جوان تر، دارای چنین غبار گرمی هستند، ولی نه در ستارگانی پیرتر از 300 میلیون سال. این موضوع قابل مقایسه با مدل های نظری منظومه ی شمسی است، که زمان شکل گیری زمین را حدود 10 تا 50 میلیون سال از برخوردهای بین اجسام کوچکتر می داند.

ابتدا
شکل گیری زمین در مراحل ابتدایی

اهمیت یافتن سیارات زمین ماند، نه تنها در پژهشهای نظری درباره احتمال حضور حیات کربنی مثل آنچه ما روی زمین داریم، مورد توجه است، بلکه ما را در جهت آشنا شدن با مشخصات دقیق تر منظومه ی شمسی خودمان در مراحل ابتدایی کمک خواهد کرد.

در اکتبر 2007 گروه دیگری از منجمین، اطلاعات مشابهی را از تلسکوپ اسپیتزر مورد استفاده قرار دادند و منظومه ای ستاره ای را در 424 سال نوری دورتر مطالعه کردند، این منظومه دارای یک سیاره ی زمین مانند احتمالی دیگر که در حال شکل گیری است، می باشد.

فرا
یک هنرمند، تصویری زیبا از صحنه ی افق کنار دریا در یک سیاره ی زمین مانندِ خیالی، طراحی کرده است!

اطلاعات دقیق تری در این رابطه توسط تلسکوپ فوق حساس کپلر پس از استقرار در مدار در سال  2009 به دست منجمین خواهد رسید،  و تحقیق خواهد کرد که آیا سیارات زمین مانند دیگری در اطراف ستارگان مشهور اطراف خورشید وجود دارند؟ (آشنایی بیشتر با مأموریت کپلر)

منبع خبر:

http://www.universetoday.com/

ترجمه و تنظیم:

امیرمحمد گمینی – بخش نجوم تبیان

مقالات مرتبط با سیارات فراخورشیدی:

سیاراتی با 4 پدر و مادر

کشف مولکولهای حیاتی در خارج منظومه ی شمسی

منظومه‌ای فراخورشیدی با پنج سیاره

محلی برای پیدایش حیات در بعضی سیارات فراخورشیدی

 کشف آثار بخار آب در یک سیاره فرامنظومه ای