تبیان، دستیار زندگی
در ادامه جنگ ددمنشانه دشمن تروریست صهیونیستی علیه حماس ، صهیونیست های جنایتكار با حمایت همه جانبه دولت آمریكا به جنگ علیه جنبش مقاومت اسلامی حماس شدت بخشیدند و شب گذشته(شنبه 29/1/1383) دكتر عبدالعزیز رنتیسی رهبر جنبش مقاومت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهادت مظلومانه دكتر عبدالعزیز رنتیسی

رهبر جدید حماس

در ادامه جنگ ددمنشانه دشمن تروریست صهیونیستی علیه حماس ، صهیونیست های جنایتكار با حمایت همه جانبه دولت آمریكا به جنگ علیه جنبش مقاومت اسلامی حماس شدت بخشیدند و شب گذشته(شنبه 29/1/1383) دكتر عبدالعزیز رنتیسی رهبر جنبش مقاومت اسلامی حماس در نوار غزه را به همراه محمد فرزند 25 ساله اش و اكرم نصار 36 ساله از ساكنان محله الزیتون غزه و از محافظان دكتر به شهادت رساندند.

به گفته شاهدان عینی، نظامیان صهیونیست ساعت 8:30 به وقت قدس اشغالی خودروی حامل دكتر رنتیسی را با استفاده از یك فروند بالگرد آپاچی ساخت آمریكابه هنگام عبور از جاده ای در محله الجلاء شهر غزه هدف قرار دادند كه در پی این جنایت بدن فرزند و محافظش تكه تكه شد و درحالی كه دكتر به شدت زخمی شده بود، به بیمارستان الشفاء انتقال داده و در اتاق سی سی یو بستری شد و پس از گذشت چندین ساعت به مقام رفیع شهادت نائل آمد. از سوی دیگر، هزاران تن از ساكنان غزه و چندین دستگاه آمبولانس و شمار زیادی از نیروهای انتظامی و منیتی به محل ترور شتافتند.

پس از این كه پیكر مطهر این مبارزان به بیمارستان انتقال داده شد،  فلسطینیان خشمگین با سردادن شعارهایی در محكومیت این جنایت ددمنشانه راهی بیمارستان شدند. تجار و كسبه نیز به محض شنیدن خبر شهادت دكتر مغازه های خود را به نشانه اعتصاب عمومی بستند و نمایندگان گروه های ملی و اسلامی نیر راهی این بیمارستان شدند.

بدنبال این تحول، احمد قریع نخست وزیر تشكیلات خودگردان فلسطینی، ضمن محكوم كردن این حمله گفت كه این اقدام اسراییل نتیجه مستقیم تشویقهای آمریكا از اسراییل است.

در همین رابطه صائب عریقات از مقامات تشكیلات خودگردان فلسطینی، این اقدام اسراییل را یك جنایت زشت خواند. وی گفت این اقدام نشانگر آن است كه فلسطینیان نیازمند حمایت بین المللی هستند.

شیخ یاسین كه رهبر معنوی جنبش حماس بود سحرگاه روز دوشنبه، 22 مارس، یعنی كمتر از یك ماه قبل هنگامی كه پس از ادای نماز صبح از مسجدی در شهر غزه خارج می شد هدف موشك های پرتاب شده توسط هلی كوپترهای نظامی اسرائیل قرار گرفت و به شهادت رسید.

رهبر جدید حماس پس از بیانیه این گروه مبنی بر آنكه آقای رنتیسی رهبری حماس را بر عهده خواهد داشت، سوگند خورد كه از اسرائیل به خاطر ترور شیخ احمد یاسین، بنیانگذار این گروه انتقام بگیرد.

وی گفت كه جنبش حماس چنان درسی به اسرائیل خواهد داد كه اسرائیلیان در هیچ كجا امنیت نداشته باشند.

آریل شارون، نخست وزیر اسرائیل، پس از ترور شیخ یاسین ضمن دفاع از حمله نیروهای اسراییلی به شیخ یاسین گفت كه یهودیان حق دارند كسانی را كه در صدد نابودی آنان هستند تعقیب و آنان را نابود كنند.

زندگی نامه دكتر عبدالعزیز رنتیسی

دكتر عبدالعزیز علی عبدالحفیظ الرنتیسی در تاریخ 23/10/1947 در روستای یبنا (بین عسقلان و یافا) دیده به جهان گشود. خانواده اش پس از جنگ 1948 به نوار غزه پناهنده شد و در اردوگاه آوارگان خان یونس سكنی گزید. در این زمان دكتر رنتیسی تنها شش ماه داشت. ایشان نه برادر و دو خواهر دارند.

وی در سن شش سالگی تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه وابسته به سازمان كمك رسانی بین المللی "آنروا" شروع كرد. رنتیسی در سنین كودكی به علت مشكلات معیشتی مجبور شد كه در تأمین مخارج خانواده خود سهیم شود. وی تحصیلات دوره دبیرستان را در سال 1965م. به پایان رساند و در سال 1972 در دانشكده پزشكی دانشگاه اسكندریه موفق به دریافت مدرك لیسانس شد و پس از آن در همین دانشكده به عنوان متخصص اطفال فارغ تحصیل شد، سپس در سال 1976 در بیمارستان ناصر (مركز اصلی پزشكی خان یونس) مشغول به كار شد.

آقای رنتیسی در سال 1976 به غزه بازگشت و به شاخه فلسطینی اخوان المسلمین، كه در مصر شكل گرفته بود، پیوست.

شیخ احمد یاسین نیز فعالیت سیاسی خود را با پیوستن به شاخه اخوان المسلمین در فلسطین آغاز كرده بود.

دكتر رنتیسی در دانشگاه اسلامی غزه به تدریس پرداخت و به ریاست بخش اطفال بیمارستان دولتی خان یونس منصوب شد و این سمت را تا سال 1986 حفظ كرد.

آقای رنتیسی را از جمله همكاران شیخ احمد یاسین در پایه گذاری جنبش حماس دانسته اند.

در سال 1987 پس از خروج از مسجد همراه با شیخ احمد یاسین، وی مردم را تشویق كرد تا با فریاد الله اكبر دست به تظاهرات بزنند.

عبدالعزیز الرنتیسی این واقعه را سرآغاز انتفاضه فلسطین می خواند.

در سال 1992، دولت لبنان آقای رنتیسی را كه در آن كشور حضور داشت همراه با 416 تن از فعالان عضو حماس و جهاد اسلامی از خاك لبنان اخراج كرد و وی به فلسطین بازگشت.

تشكیلات خودگردان فلسطینی نیز بارها عبدالعزیز الرنتیسی را به دلیل انتقاد از مصالحه یاسر عرفات با اسرائیل بازداشت ولی كوتاه مدتی پس از آن آزاد كرد.

رنتیسی یكبار دیگر نیز هدف حمله موشكهای اسرائیلی قرار گرفته بود

در سال 1997، شیخ احمد یاسین، كه به مدت هشت سال در زندان اسرائیل بود، آزاد شد و به غزه بازگشت و با همكاری چند تن از اسلامگرایان فلسطینی به بازسازی جنبش حماس به عنوان یكی از گروه های تاثیرگذار فلسطینی مبادرت كرد.

هنگامی كه احمد رنتیسی در سال 1999 از زندان تشكیلات خودگردان فلسطینی آزاد شد به عنوان نزدیكترین مشاور و همكار شیخ احمد یاسین آغاز به كار كرد.

در سال های بعد، احمد رنتیسی به عنوان سخنگوی حماس و سرپرست شاخه سیاسی این گروه شناخته می شد در حالیكه شیخ احمد یاسین رهبری روحانی آن را برعهده داشت.

مقامات اسرائیلی آقای رنتیسی را از جمله افرادی قلمداد كرده اند كه مستقیما در عملیات تروریستی دست داشته است.

در ژوتن سال 2003، عبدالعزیز الرنتیسی در شهر غزه هدف موشك های پرتاب شده از سوی هلی كوپترهای اسرائیلی قرار گرفت و زخمی شد و دولت اسرائیل تایید كرد كه هدف از این حمله، كه طی آن دو نفر كشته شدند، ترور آقای رنتیسی بوده كه چند روز پیشتر مخالفت خود را با طرح صلح آمریكا ابراز داشته بود.

آقای رنتیسی در آن زمان گفت كه "مقاومت و اسلحه تنها راه برای كسب پیروزی و آزادی سرزمین ماست."

روحش شاد وراهش پر رهروباد