تبیان، دستیار زندگی
چ: زبـانـم از وصف تماشاگران قاصر است تـردید نكنید؛ چیـن از حیثیت خـود دفاع می‌كند تمامی كسانی كه شاهد بازی تیم ملی فوتبال امید ایران و چین بودند، عملكرد تیم ایران را بسیار عالی ارزیابی می‌كنند و به شخصه بسیار خوشحال هستم كه ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

31/01/1383

برانكو ایوانكوویچ:

زبـانـم از وصف تماشاگران قاصر است

تـردید نكنید؛ چیـن از حیثیت خـود دفاع می‌كند

تمامی كسانی كه شاهد بازی تیم ملی فوتبال امید ایران و چین بودند، عملكرد تیم ایران را بسیار عالی ارزیابی می‌كنند و به شخصه بسیار خوشحال هستم كه یك بازی خوب توام با نتیجه‌ی مناسب را با توجه به شرایط موجود انجام دادیم و خوشحال‌تر به دلیل اینكه هزاران تماشاچی خونسرد و فهیم شكل دیگری به این بازی داده بودند.

برانكو ایوانكوویچ افزود: به خاطر نمی‌آورم كه در یك مسابقه رده امید، این تعداد تماشاچی مشتاق و آن هم در شرایطی كه شانس صعود به المپیك حداقل است، حضور داشته باشند كه فوق‌العاده و باور نكردنی است. به همین دلیل، این پیروزی از ارزش بالایی برخوردار بوده و تنها نگذاشتن ملی‌پوشان در چنین برهه زمانی و انجام حمایت‌های لازم قابل تقدیر است كه به شخصه تحت تاثیر این تماشاچیان خوب قرار گرفتم و زبانم از وصف آن قاصر است.

سرمربی تیم ملی فوتبال بزرگسالان، تصریح كرد: دلیل اصلی تفاوت عملكرد ملی‌پوشان در بازی رفت و برگشت برابر چین را نمایش ارزشهای واقعی آنها در این مسابقه می‌دانم. بازیكنان در چین موفق به نشان دادن توانمندی واقعی خود نشدند اما در بازی برگشت ثابت كردند كه از عهده هر مسابقه‌ای برمی‌آیند، ضمن اینكه بازیكنان كلیدی همچون بداوی، كعبی، كاظمیان و .. نیز حضور نداشتند اما در مجموع مسابقه‌ای بسیار خوب انجام شد. در ادامه كار نیز انتظار دارم در دو بازی باقیمانده برابر مالزی و كره جنوبی و ... به بهترین شكل ممكن عمل كنیم و یك بار دیگر ثابت كنیم این نفرات از توانایی بالا برخوردارند.

وی همچنین درباره‌ی بی‌انگیزگی احتمالی چین در دو مسابقه آینده‌ی خود و اهمیت نتایج این تیم برابر حریفان گفت: چرا همواره با شك و تردید به عملكرد دیگران نگاه می‌كنیم. مرتبا به فكر آن هستیم كه آیا تیمی به نفع ما بازی می‌كند یا خیر؟ دیگر هیچ تیمی به سادگی برابر حریف تسلیم نخواهد شد و روح ورزش نیز چنین چیزی را ایجاب نمی‌كند. در عین حال هیچ بازیكنی نیز به سادگی تسلیم نخواهد شد لذا باید تردیدها را از خود دور كرد.

برانكو ادامه داد: مسلما چین با تلاش فراوان نه فقط برای ایران بلكه برای خودشان، مردم، آبرو، اعتبار و حیثیت خود، به مصاف كره خواهد رفت، البته در ورزش فوتبال باید در انتظار هر نتیجه‌ای بود اما به این سادگی نیست كه تیمی از همان ابتدا بازی را از پیش باخته فرض كند. در عین حال بازیكنان ایران برای آبرو و اعتبار خود سنگ تمام گذاشتند و به حدی خوشحال بودند كه گویی صعود آنان به المپیك قطعی شده است لذا نباید در باور این جوانان چنین نظراتی را تزریق كرد.

مشاور تیم ملی فوتبال امید درباره‌ی لحظات آغازین بازی و تسلط نسبی چین بر بازی یادآور شد: این درست كه در 15 دقیقه‌ی اول مسابقه، چین تسلط بیشتری به بازی داشت اما شاید بتوان این موضوع را طبیعی تلقی كرد زیرا بازیكنان ما دچار استرس و فشار روانی به دلیل نیاز به پیروزی بودند اما در ادامه بهتر و بهتر شدند.

البته بخش زیادی از جذابیت فوتبال به گل‌هایش و این كه به شكل اتفاقی یا با برنامه به ثمر برسد، برمی‌گردد كه پس از خروج از اضطراب اولیه، تمامی تلاش بازیكنان این بود كه تماشاچیان فهیم حاضر را ناراحت به منازل راهی نكنند، ضمن اینكه چین تیمی بسیار خوب با ارزش‌های بالا است و لذا نباید انتظار دیگری داشت.

برانكو در پایان در خصوص حسین فركی و میزان توفیق وی در هدایت تیم امید گفت: واقعا به فركی به لحاظ یك پیروزی خوب تبریك می‌گویم و با شایستگی خود ثابت كرد كه می‌تواند و متاسفم از این كه برخی دوست دارند دانش وی را زیر سوال ببرند. فركی به بهترین نحو ممكن از عهده چنین وظیفه‌ای برآمد و نشان داده كه می‌توان در آینده روی وی حساب كرد.