تبیان، دستیار زندگی
یك لایه پوششی جزء یا بخشی از یك لایه را بدون حذف واقعی آن محو می‌كند و در نتیجه امكان مشاهده لایه‌های زیرین بوجود می‌آید. پاك كردن لایه پوششی در تصویر اصلی هیچ تغییری ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نحوه افزودن یك لایه پوششی

یك لایه پوششی جزء یا بخشی از یك لایه را بدون حذف واقعی آن محو می‌كند و در نتیجه امكان مشاهده لایه‌های زیرین بوجود می‌آید. پاك كردن لایه پوششی در تصویر اصلی هیچ تغییری ایجاد نمی‌كند و تنها در حالت مشاهده تصویر، بخشی از آن بطور غیرواقعی حذف می‌شود. شیوه عمومی اعمال یك لایه پوششی استفاده از هر یك از ابزار نقاشی است و میزان شفافیت و مشاهده آن با مقادیر grayscale كنترل می‌شود. همانطور كه در كار عملی 4 بخش 3 مشاهده كردید، بكارگیری رنگ سیاه سبب محو شدن لایه تصویر و بكارگیری رنگ سفید نیز سبب مشاهده آن می‌شود و مقادیر سایه روشن نیز میزان شفافیت را كنترل می‌كنند.

باز كردن فایل

نحوه افزودن یك لایه پوششی

گزینه File\Open را برای باز كردن فایلی كه قصد اعمال تغییر در آن دارید را انتخاب كنید. در این كار عملی ما فایلی با دو لایه را انتخاب كرده‌ایم كه در لایه زیرین منظره‌ای از طبیعت و در لایه فوقانی تصویری برگرفته از یك مجسمه  می‌باشد. با نقاشی كردن در پوشش، این دو تصویر را به نحوی تغییر می‌دهیم كه محیط  اطراف مجسمه حذف شده و این تصور ایجاد شود كه مجسمه در میان درختان قرار دارد.

باز كردن پالت Layers

نحوه افزودن یك لایه پوششی

پالت Layers را با انتخاب گزینه Window\Layers، فعال كنید.

انتخاب لایه پوششی

نحوه افزودن یك لایه پوششی

با كلیك كردن نام لایه در پالت Layers آن را انتخاب كنید. در این مثال لایه‌ای كه تصویر مجسمه در آن قرار گرفته است را انتخاب كرده‌ایم.

افزودن لایه پوششی

نحوه افزودن یك لایه پوششی

دكمه Add A Mask را كه در پائین پالت Layers قرار دارد كلیك كنید تا یك لایه پوششی به لایه جاری اضافه شود. لایه پوششی در پالت بصورت تصویر كوچك سفید رنگی در كنار تصویر لایه اصلی قابل مشاهده است. حاشیه تصویر كوچك مزبور پررنگ و تیره است كه نشان دهنده انتخابی بودن آن است.

نقاشی در لایه

نحوه افزودن یك لایه پوششی

ابزار Brush را از جعبه ابزار انتخاب كنید. مكان نما را داخل محیط تصویر جابجا كرده و در پوشش نقاشی كنید. با انجام این كار لایه جاری محو شده و لایه زیرین قابل مشاهده می‌شود. آیكون تصویر كوچك موجود در پالت، وضعیت بروزآوری شده لایه پوششی را نشان می‌دهد. در این مثال، توجه داشته باشید كه محیط موزه اطراف مجسمه پاك شده و در نتیجه لایه Background قابل مشاهده می‌شود.

حذف پوشش

نحوه افزودن یك لایه پوششی

برای حذف كردن یا محو كردن بخشی از یك پوشش، رنگ پیش زمینه را به سفید تغییر داده و مجدداً بر روی پوشش بكشید. لایه تصویر مجدداً قابل مشاهده می‌شود. برای نقاشی كردن در وضعیت شفاف، یك رنگ خاكستری را در قسمت پیش زمینه انتخاب كنید یا تنظیمات مربوط به Opacity نوار Options ابزار انتخابی‌تان را كاهش دهید. توجه داشته باشید كه فشار دادن كلید X به شما این امكان را می‌دهد تا به سرعت بین رنگ‌های پیش زمینه و پس زمینه جابجا شوید. انجام این كار در هنگام تنظیم لبه‌های پوشش مفید می‌باشد.

اعمال یك پوشش

نحوه افزودن یك لایه پوششی

از آنجا كه لایه‌های پوششی به حجم فایل اضافه می‌كنند باید در اعمال آنها به لایه‌‌ها در هنگامیكه مطمئن هستید كه نمی‌خواهید در آینده هیچ تغییری در آنها ایجاد كنید دقت و توجه لازم را داشته باشید. برای اعمال پوشش به لایه، گزینه Layer, Remove Layer Mask, Apply را انتخاب كنید.

* توجه*

مطمئن شوید كه در پوشش نقاشی می‌كنید

هنگام اعمال یك لایه پوششی، مطمئن شوید كه تصویر كوچك آن در پالت Layers انتخاب شده است. در صورتی كه این لایه انتخابی نباشد، تغییرات بطور مستقیم بر روی تصویر اعمال خواهند شد.