تبیان، دستیار زندگی
شت ماه 1383 قرآن دست نویس امام رضا (ع) با خط كوفی بر پوست آهو نوشته شده است خبرگزاری میراث فرهنگی، سرویس هنر - تنها قرآن منسوب به خط امام علی بن موسی الرضا (ع) در گنجینه قرآن آستان قدس نگهداری می شود. این قرآن نفیس به خط كوف...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی وهنری 31 اردیبهشت ماه 1383

قرآن دست نویس امام رضا (ع) با خط كوفی بر پوست آهو نوشته شده است

خبرگزاری میراث فرهنگی، سرویس هنر - تنها قرآن منسوب به خط امام علی بن موسی الرضا (ع) در گنجینه قرآن آستان قدس نگهداری می شود.

این قرآن نفیس به خط كوفی و متعلق به قرن سوم، دارای 27 صفحه و به قطع بیاضی است. جنس صفحات این مصحف مقدس از پوست آهو و به رنگ عنابی است.

سوره های نور، قصص، عنكبوت، روم، لقمان، سجده، احزاب، مومن، فصلت، جاثیه، احقاف، واقعه و حدید از سوره های مندرج در این قرآن هستند، كه هفت سر سوره به تحریر زر مزین به نقوش زرّین اسلیمی دارد كه هر كدام در شانزده سطر نوشته شده اند. در پایان هر سوره خط مستقیم و گره به تحریر زر تا آخر سطر كشیده شده و در فاصله هر ده آیه یك ترنج كوچك به تحریر زر و زرنگار و شنگرف دیده می شود. جلد این قرآن تیماج عنابی ضربی و نوساز است.

این مصحف شریف به استناد مهرها و نوشته صفحه دوم كه بر روی آن مندرج شده: «كتیبه علی بن موسی»، و تایید از طرف علمایی چون علامه امینی صاحب الغدیر، منسوب به خط امام رضا (ع) است. این قرآن ابتدا در نجف اشرف نزد آیت الله امینی صاحب الغدیر نگهداری می شده و از طرف ایشان به دست آیت الله شیخ محمد هادی میلانی رسید. در صفحه آخر این مصحف شریف نوشته شده است: «بسمه جل السمائه، هذه سبعه و عشرون ورقا من القران المجید المعنونه باّنها خط مولانا الامام علی بن موسی الرضا صلوات ا... و سلامه علیه، و قد كانت فی النجف الاشرف فی بیت العلامه التحریر الحجه الشیخ عبدالحسین الامینی صاحب كتاب الغدیر دامت ایامه لاجل ان تنقل الی مكتبه الامام علیه الاف التحیه وسلام، محمد هادی الحسینی المیلانی، جمادی الثانی 1379 هجری قمری» اوراق مزبور در گنجینه قرآن موزه آستان قدس رضوی قرار دارد.