تبیان، دستیار زندگی
توشیبا عرضه دستگاه‌های HD-DVD و تولید و تحقیق بر روی طرح‌های آینده را متوقف می‌كند. خسارت ناشی از خروج توشیبا از رقابت با سونی، می‌تواند سر به ده‌ها میلیارد ین (چند صد میلیون دلار) بزند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

HD-DVD مبارزه را به Blue-ray واگذار می‌كند

شركت ژاپنی توشیبا كه رهبری تولید فرمت دیسك ویدیویی اچ‌دی دی‌وی‌دی را به عهده داشته است با پذیرش شكست قصد دارد مبارزه را به رقیب خود یعنی فرمت Blue-ray متعلق به شركت سونی واگذار كند.

شركت پخش عمومی ان‌اچ‌كی (‪ (NHK‬طی گزارشی گفت تصمیم‌گیری در این‌باره در مراحل نهایی قرار دارد.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود كه اعلام شركت خرده‌فروشی "وال مارت" آ در روز جمعه مبنی بر اینكه فیلم‌ها را منحصرا با فرمت بلو-ری عرضه خواهد كرد، به منزله كوبیدن میخ دیگری بر تابوت HD-DVD محسوب می‌شود.

توشیبا عرضه دستگاه‌های HD-DVD و تولید و تحقیق بر روی طرح‌های آینده را متوقف می‌كند. خسارت ناشی از خروج توشیبا از رقابت با سونی، می‌تواند سر به ده‌ها میلیارد ین (چند صد میلیون دلار) بزند. توشیبا روز شنبه هیچ اظهار نظری در این‌باره نكرد.

پایان رقابت HD-DVD و BLU-ray

اردوگاه HD-DVD شامل مایكروسافت، اینتل، یونیورسال هوم استودیو، و سرگرمی‌های خانگی پارامونت است.

طی چند روز اخیر "بست بای" یك عرضه‌كننده بزرگ تجهیزات الكترونیكی و غول اجاره ویدیویی آنلاین "نت‌فلیكس" نیز وفاداری خود را به بلو-ری اعلام كرده‌اند. بلو-ری یك فرمت جدید با وضوح بالا است كه ائتلافی به رهبری سونی آن را عرضه می‌كنند.

مرگ HD-DVD از ماه ژانویه مورد انتظار بود. در آن زمان استودیو برادران وارنر كه بزرگترین توزیع‌كننده DVD هالیوود است از ائتلاف با توشیبا خارج و به بلو-ری پیوست.

تحلیلگران صنعت و تولیدكنندگان تجهیزات الكترونیكی می‌گویند جنگ فرمت فروش دستگاه‌های DVD وضوح بالا را كاهش داده است، زیرا مشتریان قبل از خرید این فناوری جدید و گرانقیمت منتظر اعلام طرف برنده هستند.

از بازنده این مبارزه در تاریخ تجهیزات الكترونیكی مصرف‌كنندگان تنها نامی باقی می‌ماند، درست مثل "بتامكس" كه بعد از آنكه VHS به فناوری برگزیده دستگاه‌های پخش ویدیویی خانگی تبدیل شد به فراموشی سپرده شد.

منبع: ایرنا

مطالب مرتبط:

آشتی فرمت‌های Blu-ray و HD-DVD

نسل بعدی DVD ها : کدام فرمت ؟

عمر dvd هایتان دراز باد!

آشنایی با فرمت dvd