تبیان، دستیار زندگی
با وجود پیشرفت اندك در زمینه استفاده گسترده ت از فیلترهای ضد هرزنامه یا اسپم و وضع قوانین جدید برای سركوب نویسندگان وفر ستندگان آنها ، اكثر شواهد حاكی از افزایش سیل اسپم است به طوری كه هرزنامه ها نیمی از كلیه ایمیل ها را تش...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایمیل ها صاحب اثر انگشت می شوند

با وجود پیشرفت اندك در زمینه استفاده گسترده ت از فیلترهای ضد هرزنامه یا اسپم و وضع قوانین جدید برای سركوب نویسندگان وفر ستندگان آنها ، اكثر شواهد حاكی از افزایش سیل اسپم است به طوری كه هرزنامه ها نیمی از كلیه ایمیل ها را تشكیل می دهند.
شركت پژوهشی رادیكاتی گروپ واقع در كالیفرنیا تخمین میزند كه اپیدمی جهانی هرزنامه به 35 میلیارد پیام ( از 15 میلیارد در سال 2003 ) افزایش یابد و چنانچه تلاش بیشتری به كار گرفته نشود تا سال 2008 به 142 میلیارد پیام افزایش خواهد یافت.
اكنون هر كسی كه از پست الكترونیك استفاده می كند قربانی اسپم است اما میزان تهدید بر اساس اقداماتی كه افراد برای محافظت از خود اتخاد كرده اند و یا نصب ضد هرزنامه ازسوی شركت یا سرورشان متغییر است.
پل جاج بنیانگذار یك گروه ضربت صنعت اینترنت كه قصد مقابله با این بحران را دارد می گوید پیام های اسپم كه در اینترنت رد و بدل می شوند ، 79 درصد كل ایمیل ها را تشكیل می دهند ولی در برخی موارد تعداد هرزنامه های ارسالی برای افراد رو به كاهش است.
وی میگوید: افرادی كه گام های اساسی برای حفاظت از خود برداشته اند قدری آسودگی یافته اند ، ما به آن نقطه عطف رسیده ایم ولی خیلی از مردم هنوز كاری نكرده اند.

پیشرفت در دو جبهه


شواهد مربوط به این كه وضعیت بهبود یافته ، كمرنگ شده است. نیمی از تمام كاربران اینترنت می گویند ایمیل ناخواسته سبب شده كه آنها كمتر به اینترنت اعتماد كنند. بنا به نظرسنجی اخیر "رادیكاتی" كسانی كه از چند دفاع همزمان ضد اسپم استفاده می كنند، فقط 17 درصد ایمیل اسپم در میان نامه های خود دریافت می كنند.
" آمریكن آنلاین" می گوید كه در طول ماه گذشته شاهد كاهش شدید حجم اسپم بوده كه دلیل عمده آن تكنیك های فیلتر گذاری وقوانین جدید ضد اسپم در آمریكا است. در یك دوره منتهی به 20 مارس شكایت مشتریان این شركت درباره هرزنامه تقریبا نصف شد و به 8/6 میلیون در روز رسید. اما سایر ارایه كنندگان ایمیل به مصرف كنندگان مانند یاهو و "ارث لینك" می گویند كه در هر فصل هرزنامه هایی كه از میان شبكه آنها می گذرد ، افزایش می یابد.
به موازات آن كه سرورها و كاربران می كوشند هرزنامه های ثروت اندوزی سریع، داروهای توان بخشی جنسی و پیشنهادهای باور نكردنی پرداخت وام را از "این باكس" های خود حذف كنند، شركتهای تولید فیلتر شاهد افزایش خرید محصولات خود بوده اند.
جاج مدیر فناوری شركت "سایفرتراست" یكی از پیشگامان بازار تولید سیستم های فیلترینگ ضد اسپم می گوید: در سال گذشته خرید فناوری ضد اسپم از سوی شركت ها سه برابر شده است.
بنا به پیش بینی "رادیكاتی" كل بازار محصولات ضد هرزنامه در سال جاری میلادی به حدود یك میلیارد دلار بالغ خواهد شد كه نسبت به سال گذشته پنجاه درصد افزایش خواهد یافت.

برخورد قانونی


سال گذشته كنگره آمریكا وبرخی ازكشورهای اروپایی بسیاری از بدترین اشكال اسپم را ممنوع كردند و ارایه كنندگان خدمات اینترنت و حالا برخی از دادستان ها شروع به از بین بردن اسپم نویسان به دادگاه كرده اند.
اما قانونگذاران و دادستانها مكرر گفته اند كه قانون به تنهایی برای توقف اسپم كافی نیست و اكثر نظرسنجی ها نشان میدهند از زمان اجرای قانون ضد هرزنامه در آمریكا از اول ژانویه ، حجم اسپم ها كاهش نیافته است. "رادیكاتی" گزارش می دهد: وضع قانون هیچ تاثیری روی كاهش حجم اسپم نداشته است.
همین امر به كسب و كار شركت های سازنده فیلترهای ضد اسپم مانند "برایت میل" (Bright mail) رونق بخشیده است. شركت رادیكاتی تخمین میزند تا پایان امسال بیش از نیمی از تمام صندوق های پستی توسط نوعی ضد اسپم محافظت خواهندشد. افزایش پختگی فناوری امنیت ایمیل باعث شده تا " بیل گیتس" رییس مایكروسافت پیش بینی كند كه این معضل ظرف دو سال آینده رفع خواهد شد.
اما به رغم افزایش تعداد شركت های تولید كننده این نرم افزارهای محافظ، شیوه های در حال تكوین ارسال كنندگان اسپم برای رخنه به سدهای دفاعی موجب می شود كه رقابت با آنها برای هر شركتی دشوار شود.
پژوهشكده "گارتنر" درگزارش اخیری درباره صنعت فیلترینگ اسپم اعلام كرد: اگر چه برای اعمال راه حلی سریع جهت مقابله با حجم سنگین اسپم فشار زیادی واردمی شود و دهها شركت ادعا می كنند بهترین راه حل را دارند ولی معضل اسپم حداقل تا سه سال آینده رفع نمی شود.

ثبت اثر انگشت


سایت Everyone.net ارایه دهنده سرویس ایمیل در این میان مدعی است برنامه جدیدی برای حفاظت كاربران ایمیلدر مقابل یكی از اثرات جانبی طاعون اسپم نوشته است: پیام های برگشتی (Bounced Message) !
این شركت می گوید یك سرویس پیشرفته حفاظت از ایمیل موسوم به توتال پروتكشن 2 به راه انداخته كه دربرگیرنده یك فناوری جدید به نام اثر انگشت ایمیل (Email Fingerprint) است .
این فناوری می تواند سیل پیام های برگشتی را كه هرزنام نویسان از طریق رهگیری آدرس ایمیل شما یا به كمك كرم های ایمیل ارسال می كنند را متوقف كند.
این نرم افزار پیش از ارسال نامه الكترونیكی توسط شما یك پسوند ب عنوان نامه می افزاید كه حاوی امضایی منحصربه فرد است. این امضا به وسیله یك كلید رمزگذاری متقارن و بر اساس همان فناوری شناسایی هویت كاربر یا مهر زمانی (Time Stamp) ایمیل به وجود می آید. اگر ایمیلی واقعا برگشت بخورد ، آن پسوند در عنوانش محفوظ می ماند و سایت Everyone.net می تواند در میان پیام های برگشتی به دنبال آن امضای خاص بگردد تا ببیند آیا واقعا آن ایمیل یك از كاربران خودش است یا اسپم، كرم یا ویروسی كه آدرسهای این سایت را هك می كنند.
"وین لوییس" مدیر فناوری این سایت می گوید: هدف این است كه توفان های پیام های برگشتی را متوقف سازیم. ما با "اثر انگشت ایمیل " می توانیم با اطمینان صد در صد بگوییم كه آیا یك پیام خاص ( با آن امضا) از سیستم ما خارج شده یا خیر.
"جان لوین" از پژوهشكده گروه ضربت ضد اسپم اینترنت می گوید كه پیام های برگشتی معضل بزرگی است. وی كه یك سرویس ضد اسپم به نام Abusenet را اداره می كند ، روزنامه بین 10 هزار تا 20 هزار پیام برگشتی را دریافت می كند ولی بعید میداند "اثر انگشت ایمیل" بتواند به حد قابل اطمینانی مانع از دریافت این نوع هرزنامه ها شود.
"لویین" میگوید اگر برنامه ای" اثر انگشت ایمیل" را حذف كند یا تغییر دهد، آنگاه سرورهای Everyone.net قادر به شناسایی یك پیام واقعا اصیل نیستند.

پل رابرتس ترجمه: رضااسدی پی سی ورلد

به نقل از آی تی ایران