تبیان، دستیار زندگی
طیف رنگ در واقع شیوه رنگ آمیزی است كه دو یا چند رنگ را به تدریج با یكدیگر تركیب می‌كند. این تركیب رنگ‌ها در شیوه‌های مختلف دایروی، لوزی، مخروطی، بعلاوه شیوه خطی و ... به ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نحوه اعمال طیف‌های رنگ (Gradients)

طیف رنگ در واقع شیوه رنگ آمیزی است كه دو یا چند رنگ را به تدریج با یكدیگر تركیب می‌كند. این تركیب رنگ‌ها در شیوه‌های مختلف دایروی، لوزی، مخروطی، بعلاوه شیوه خطی و ... به تصاویر اعمال می‌شوند. هنگام اعمال یك طیف، رنگ‌بندی به نحوی توسعه می‌یابد تا تمامی محیط انتخاب شده را پر كند. طیف‌‌ها ابزار مناسبی برای ایجاد زمینه‌های پشت یك آبجكت یا برای مشاهده تدریجی یك تصویر با استفاده از ماسك می‌باشند.

انتخاب محیط

 نحوه اعمال طیف‌های رنگ (Gradients)

فایل تصویری مورد نظر را باز كنید. سپس محیطی را كه قصد اعمال طیف یا اعمال رنگ‌آمیزی تدریجی به آن را دارید انتخاب كنید. در صورت عدم انتخاب یك محیط فتوشاپ رنگ‌بندی مزبور را به كل تصویر اعمال می‌كند.

انتخاب شكل و نوع طیف

از جعبه ابزار گزینه Gradient را انتخاب كنید. در صورت عدم مشاهده این ابزار می‌توانید سطل نقاشی را كلیك كرده و پائین نگه دارید، سپس از منوی نمایان شده ابزار Gradient را انتخاب كنید. در این حالت می‌توانید از نوار Options هر یك از ابزارهای Linear ، Radial ، Angle ، Reflected و یا Diamond Gradient را انتخاب نمائید.

تعیین رنگ‌های پس زمینه و پیش زمینه

 نحوه اعمال طیف‌های رنگ (Gradients)

رنگ‌های طیف با استفاده از رنگ‌های پس زمینه و پیش زمینه‌ای كه در این مرحله تعیین می‌كنید، اعمال می‌شوند. در جعبه ابزار در نمونه رنگ‌های Foreground و Background كلیك كنید و سپس رنگ‌های مورد نظرتان را در پنجره Color Picker انتخاب نمائید.

تعیین رنگ‌های طیف

 نحوه اعمال طیف‌های رنگ (Gradients)

در نوار Options، روی طرح طیف كلیك كنید (اولین آیكون) تا كادر محاوره‌ای Gradient Editor فعال شود. در اولین نمونه موجود در پالت كلیك كنید تا نمونه انتخاب شده و تحت تأثیر رنگ‌های تعیین شده در مرحله قبل مشاهده شود. OK را كلیك كنید تا كادر مزبور بسته شود.

تعیین گزینه‌های مربوطه

 نحوه اعمال طیف‌های رنگ (Gradients)

در نوار Options ابزار Gradient ، نوار لغزنده Opacity را در حالت مورد نظر قرار دهید. برای ایجاد یك طیف شفاف میزان آن را كمتر از 100 تعیین كنید. در صورت تمایل می‌توانید با كلیك كردن یكی از آیكون‌های نوار Options نوع دیگری از طرح طیف را انتخاب كنید. برای كاهش نواری شدن طیف اعمال شده، گزینة Transparency را غیرفعال رها كرده و گزینة Dither را فعال كنید. در نهایت نیز برای معكوس كردن رنگ‌ها می‌توانید كادر Reverse را فعال كنید.

اعمال افكت

 نحوه اعمال طیف‌های رنگ (Gradients)

نمایشگر ماوس را در تصویر بر روی محلی كه مایلید تا طیف از آنجا شروع شود، قرار دهید و كلیك كنید. سپس در حالیكه دكمة ماوس را پائین نگه داشته‌اید آن را به اطراف كشیده و رها كنید تا افكت به محیط مورد نظر اعمال شود. توجه داشته باشید كه در صورتی كه محیطی را انتخاب نكرده باشید، طیف به تمام تصویر اعمال می‌شود. محلی كه دكمه ماوس را رها كنید در واقع نقطه انتهایی تغییر رنگ پیش زمینه به پس زمینه است.

 * توجه *

اعمال طیف‌ها به لایه‌های خودشان

برای انعطاف‌پذیری كامل بهتر است طیف‌ها را به لایه‌ها اعمال كنید. انجام چنین كاری به شما امكان می‌دهد تا شفافیت و شیوة آمیختگی و موقعیت‌ها را در شكل مورد نظر تنظیم كنید و به راحتی می‌توانید لایه را غیرفعال یا فعال كنید.

تنظیم دقیق یك طیف

در صورتی كه از طرح نمایان شده راضی نبودید می‌توانید برای اعمال مجدد طیف ماوس را روی تصویر كلیك كرده و بكشید. در این حالت طیف قبلی حذف و طرح رنگ‌بندی جدید به تصویر اعمال می‌شود. البته در صورتی كه گزینه Normal در منوی Mode انتخاب شده باشد و مقدار Opacity نیز 100 تعیین شده باشد.