تبیان، دستیار زندگی
قابلیت طراحی و نقاشی در فتوشاپ CS بطور چشمگیری نسبت به نسخه‌های قبلی بهبود یافته است. در فتوشاپ قابلیت ایجاد قلم‌های سفارشی مختلفی با ویژگی‌های گوناگون را دارید. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نحوه ساخت یك قلم

قابلیت طراحی و نقاشی در فتوشاپ CS بطور چشمگیری نسبت به نسخه‌های قبلی بهبود یافته است. در فتوشاپ قابلیت ایجاد قلم‌های سفارشی مختلفی با ویژگی‌های گوناگون را دارید. این گزینه‌ها از طریق پالت Brushes كنترل و تنظیم می‌شوند. در این پالت، قلم‌های از پیش ترسیم شده در سمت راست و در بالای نوار لغزنده Master Diameter دیده می‌شوند و لیست كاملی از گزینه‌های مربوط به تنظیمات در سمت چپ نمایان می‌شوند.

ایجاد یك صفحه آزمایشی

نحوه ساخت یك قلم

گزینه File\New را برای ایجاد یك صفحه جدید انتخاب كنید. پس زمینه آن را سفید (White) انتخاب كرده و پارامترهایی كه در كادر محاوره‌ای ظاهر می‌شوند را تنظیم كنید. از این فایل برای آزمایش نتایج استفاده از قلم ساخته شده استفاده می‌شود.

باز كردن پالت Brushes

نحوه ساخت یك قلم

بطور پیش فرض، پالت Brushes در نوار Options و در بالای صفحه فتوشاپ قرار دارد. برای باز كردن آن كافی است تا در برچسب Brushes كلیك كرده یا از منوی Window گزینه Brushes را انتخاب نمائید.

تعیین شكل قلم

نحوه ساخت یك قلم

برای بارگذاری گزینه‌های مربوط به شكل قلم، گزینه Brush Tip Shape كه در ستون سمت چپ قرار دارد را انتخاب كنید. برای تعیین اندازه قلم مورد استفاده از نوار لغزنده Diameter استفاده كنید. تنظیمات Hardness,Angle,Roundness را بصورت مورد نظرتان انجام دهید. شكل ایجاد شده در فیلد پیش نمایش پائین پالت قابل مشاهده است. همچنین با تغییر مقدار فیلدهای Angle و Roundness نیز می‌توانید میزان گردی و یا زاویه قلم را تنظیم كنید. برای مشاهدة دقیق نتیجة تنظیمات انجام شده، با قلم در فایل نمونه‌ای كه ایجاد كردیم بكشید.

تنظیم گزینه‌های Shape Dynamics

نحوه ساخت یك قلم

در پالت Brushes گزینه Shape Dynamics را از لیست سمت چپ انتخاب كنید تا گزینه‌های مربوطه بارگذاری شوند. در این قسمت گزینه‌های مختلفی مربوط به ضربات قلم‌ وجود دارد كه با عنوان jitter مشخص شده‌اند. اندازه، زاویه و میزان گردی را می‌توانید با استفاده از نوارهای لغزنده‌ موجود تعیین كنید. منوی Control موجود در زیر هر نوار لغزنده به شما امكان تعیین شیوه و حالت مربوط را می‌دهد. همچنین می‌توانید حداقل درصد ضخامت و گردی قلم‌ها را نیز تعیین كنید. برای كسب نتیجه دقیق و دلخواه با قلم در فایل نمونه آزمایشی كلیك كرده و بكشید.

تعیین میزان پراكندگی

نحوه ساخت یك قلم

در پالت Brushes گزینه Scattering را انتخاب كنید. Scatter در واقع به شیوه و حالت پخش شدن ضربات قلم در هنگام كلیك و كشیدن ماوس اشاره دارد. بطور پیش فرض، نوار لغزنده Scatter میزان پراكندگی عمودی را تعیین می‌كند. در صورتی كه مایلید پراكندگی ضربات قلم هم در جهت عمودی و هم افقی وجود داشته باشد، گزینة Both Axis را فعال كنید. نوار Count میزان غلظت و تراكم مربوط به قلم را كنترل كرده و نوار لغزنده Count jitter نیز جریان داخلی را كنترل می‌كند. برای تعیین شیوه كنترل نیز می‌توانید از منوهای كشویی Control كه در قسمت پائین هر نوار لغزنده قرار دارند استفاده كنید. برای مشاهدة نتیجه در صفحه كلیك كرده و ماوس را به اطراف بكشید.

تنظیمات حالت بافت (Texture)

نحوه ساخت یك قلم

در پالت Brushes گزینه Texture را انتخاب كرده تا صفحة تنظیمات مربوط به آن باز شود. برای انتخاب بافت مورد نظر در نمونه‌های موجود كلیك كنید. همچنین می‌توان اندازه، میزان آمیختگی، عمق و متغیرهای مربوط به عمق را تعیین كرد. برای مشاهده نتیجه حاصله در صفحه آزمایشی كلیك كرده و ماوس را به اطراف بكشید.

تنظیمات حالت قلم دوگانه (Dual Brush)

نحوه ساخت یك قلم

برای ایجاد قلمی كه تنظیمات مربوط به دو قلم را در خود دارد، گزینه Dual Brush نوار Brushes را انتخاب كنید. ابتدا با استفاده از منوی Blend Mode و پالت اشكال از پیش تعیین شده، شیوه و شكل قلم را برای دومین قلم انتخاب كنید. سپس ضخامت، تراكم، پراكندگی و مقدار ضربات قلم را تعیین كنید. توجه داشته باشید كه این تنظیمات تنها در قلم دوم موثر هستند و فتوشاپ این تنظیمات را با تنظیمات مربوط به قلم اول تركیب می‌كند.

تنظیمات رنگ قلم

نحوه ساخت یك قلم

برای كنترل متغیرهای مربوط به رنگ قلم گزینه Color Dynamics را در پالت Brushes انتخاب كنید. این تنظیمات به شما امكان می‌دهند تا آمیختگی و غلظت رنگ‌های پس زمینه و پیش زمینه ضربات قلم را تعیین كنید و نیز میزان متغیرهای مربوط به hue ، saturation ، brightness و purity را تعیین كنید. برای مشاهدة نتیجه در صفحه كلیك كرده و ماوس را به اطراف بكشید.

گزینه‌های قسمت Other Dynamics

نحوه ساخت یك قلم

برای تنظیم شفافیت و نرمی قلم ایجاد شده، گزینة Other Dynamics را از پالت Brushes انتخاب كنید. برای مشاهدة نتایج حاصل از این تغییرات، با قلم ایجاد شده در صفحه شروع به نقاشی كنید.

تنظیم مشخصه‌های نقاشی

نحوه ساخت یك قلم

گزینه‌های موجود در قسمت پایین لیست سمت چپ پالت Brushes به شما امكان فعال یا غیرفعال كردن ویژگی‌هایی

همچون Noise ، Wet Edges ، Airbrush ، Smoothing و Protect Texture را می‌دهند. این گزینه‌ها میزان نرمی و نوع بافت قلم‌ها را كنترل می‌كنند. برای دستیابی به افكت مورد نظرتان گزینه‌های مزبور را تغییر دهید.

بكارگیری قلم‌مو

نحوه ساخت یك قلم

پالت Brush را بسته و از قلم ایجاد شده در محیط كاری‌تان استفاده كنید. در صورتی كه بخواهید از قلم ایجاد شده بعدها نیز استفاده كنید می‌توانید آن را ذخیره نمائید.

*توجه*

تنظیمات مربوط به صفحات طراحی حساس به فشار

در صورتی كه از یك قطعه سخت افزاری ورودی كه از ویژگی‌های Pen Pressure ، Pen Tilt یا Thumbwheel پشتیبانی می‌كند استفاده می‌كنید، حتماً تنظیمات مربوط را در منوهای Control موجود در هر قسمت، انجام دهید.

بكارگیری قلم‌های سفارشی از پیش تعیین شده

توجه داشته باشید كه تنظیمات تعیین شده برای قلم‌ را ذخیره كنید. همچنین توجه داشته باشید كه تنظیمات و گزینه‌های قلم به ابزار نقاشی انتخاب شده بستگی دارد.