تبیان، دستیار زندگی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین اختتامیه تئاتر فجر گفت: شعار تئاتر برای همه در حال تحقق یافتن است و تئاتر توانسته مشتریان خود را پیدا كند و با این حال ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اختتامیه جشنواره تئاتر فجر

جشنواره تئاتر فجر

صفار هرندی: شعار «تئاتر برای همه» در حال تحقق یافتن است .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین اختتامیه تئاتر فجر گفت: شعار تئاتر برای همه در حال تحقق یافتن است و تئاتر توانسته مشتریان خود را پیدا كند و با این حال سالن‌های تئاتری برای حضور تماشاگران كفایت نمی‌كند.

به گزارش فارس، محمدحسین صفارهرندی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین اختتامیه بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: خوشحالم كه طرفداران تئاتر هر روز افزایش می‌یابند و در این مراسم نیز حضور افراد به گونه‌ای است كه در خارج از سالن با استفاده از مونیتور از مراسم اختتامیه استفاده می‌كنند.

وی ادامه داد: جشنواره با پایداری و استقامت به دور بیست و ششم رسید و پایندگی اصل مناسبی است كه تئاتر فجر به خاطر آن شكل گرفت و امیدواریم كه سالیان سال این جشنواره برگزار شود.

آزادی، عدالت، خیرخواهی و خیراندیشی در روزگار ما پا گرفته و حاصلی نیز برای هنر داشته است.

صفار هرندی یادآور شد: شعار تئاتر برای همه در حال تحقق است و تئاتر مشتریان خود را می‌یابد. با این حال سالن‌های تئاتری برای اجرای نمایش و حضور تماشاگران كفایت نمی‌كند و تنها كوچكترین قدمی كه برداشته شده بازسازی تئاتر شهر بوده است و امیدواریم سالن‌های بیشتر تئاتری ساخته شود.

به گزارش فارس، محمد‌حسین ایمانی خوشخو معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم گفت: خوشبختانه تئاتر در ایران امروز سیر پرشتابی را دارد و ادامه می‌دهد. تئاتر می‌رود كه از آن غربت نجات یابد و در حال حاضر مردم از هر سنین و هر قشری تماشاگر تئاتر شده‌اند.

وی ادامه داد: هنرمندان تئاتر كسانی هستند كه در عرصه فرهنگی تاثیر‌گذاری فراوان دارند و نقش تعیین‌كننده‌ای را ایفا می‌كنند.

ایمانی در ادامه تصریح كرد: به عنوان یك رابط از مدیران كشور می‌خواهم كه مسئولان نیز قدرت هنر نمایش را می‌بینند بیش از گذشته ما را یاری كنند و خوشحال هستم كه بودجه سال آینده از سوی دولت بودجه خوبی برای فرهنگ و هنر لحاظ شده تا بتوان شرایط لازم را برای حضور هرچه بیشتر هنرمندان ایجاد كنیم.

وی یادآور شد: تئاتر به میان مردم رفته و شعار تئاتر برای همه یك تابلوی زیبایی شده است كه این واقعیت را نشان می‌دهد.

خارجی‌ها بیشترین جایزه جشنواره تئاتر فجر را بردند

طی مراسمی كه در تالار وحدت برگزار شد، برگزیدگان بخش تئاتر دانش‌آموزی، تجربه‌های دانشجویی، نمایشنامه‌های رادیویی و تلویزیونی و بخش مسابقه بین‌الملل معرفی شدند و در این میان خارجی‌ها بیشترین جایزه را در بخش مسابقه بین‌الملل به خانه‌های خود بردند.

عزت الله انتظامی

به گزارش فارس، دقایقی پیش جشنواره بیست و ششم تئاتر فجر در تالار وحدت با معرفی برگزیدگان به كار خود پایان داد.

در بخش تئاتر دانش‌آموزی هیأت داوران نمایش «جنگ‌بازی» به كارگردانی مرضیه انصاری را برگزید و در بخش تجربه‌های دانشجویی نیز احمد كچه چیان برای طراحی صحنه نمایش «تهران 1386» انتخاب شد.

بازیگری زن نمایش به رسا كجوری برای نمایش «آتسوموری» رسید و محسن نوری نیز برای نمایش «خاندان چن‌چی» به عنوان بازیگر مرد انتخاب شد.

در بخش نمایشنامه‌ نیز سجاد افشاریان برای نمایش «ری را» انتخاب گردید و عرفان ناظر برای نمایش «خاندان چن چی» به عنوان بهترین كارگردان انتخاب شد.

هیأت داوران این بخش از جشنواره نمایش «ری را» را به عنوان كار برگزیده انتخاب كردند.

برندگان این بخش جوایز خود را از ایرج راد، سعید كشن‌فلاح و محمد‌رضا خاكی گرفتند.

در بخش نمایش‌های رادیویی و تلویزیونی بهترین متن به نمایشنامه «اترارنامه» به كارگردانی اصغر خلیلی رسید و بازیگری زن نیز به شیوا مكی‌نیا برای بازی در نمایش اترارنامه رسید.

همچنین هیأت داوران جوایز بازیگری مرد را به خسرو شهراز برای نمایش «آسانسور» داد. در این بخش كارگردان هنری، اصغر خلیلی و بهترین تهیه كننده غلامحسین لطفی بود كه از سوی هیات داوران انتخاب شد.

به گزارش فارس در بخش رادیویی هم هیات داوران جایزه بهترین نمایش رادیویی را به نمایش «مارال» اهدا كردند و جواد پیشگر نیز به عنوان كارگردان رادیویی انتخاب شد.

بازیگری زن و مرد نمایش‌های رادیویی نیز به ترتیب به نمایش «نوش جان كنتس دراكولا» و «مارال» اهدا شد. مریم عابد نیز به عنوان بهترین تهیه‌كننده برای نمایش «ننه زیرون» شناخته شد. بر اساس این گزارش با حضور صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایمانی خوشخو معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین پارسایی مدیر مركز هنرهای نمایشی و مجید سرسنگی دبیر این دوره جشنواره همچنین فرهاد ناظر‌زاده كرمانی رئیس هیأت داوران در جایگاه برندگان بخش مسابقه بین‌الملل معرفی شدند.

در بخش طراحی صحنه هیأت داوران جوایز این دوره از جشنواره را به یوری خاركوف برای نمایش «مربای روسی» از روسیه اهدا كرد.

همچنین در بخش موسیقی نیز هیأت داوران جایزه خود را به مهدی فرج‌پور و شیما زارع‌فر برای نمایش «سودالایاوی» اهدا كرد. این نمایش محصول مشترك هند و ایران است.

به گزارش خبرنگار فارس در بخش بازیگری زن سهیلا گلستانی برای نمایش «یرما» و دبرالای برای نمایش «ماكاندو» از فرانسه جوایز خود را دریافت كردند. در بخش بازیگری مرد هم هیأت داوران ساشاگرماك از كشور سوئیس را برای نمایش «راشومون» و علی سرابی برای نمایش «ماچیسمو» انتخاب كردند.

جشنواره تئاتر فجر

هیأت داوران در بخش متن نمایشی غیراقتباسی ایوب آقاخانی را برای نمایشنامه «امپراطور و آنجلو» انتخاب كرد. آقاخانی هنگام دریافت جایزه با اشاره به صحبت‌های مجری مبنی بر مهم بودن بخش بین‌الملل گفت: معتقدم همه بخش‌های این جشنواره بخصوص بخش دانشجویی و دانش‌آموزی مهم بوده و اگر این دوره‌ها نبود ما به اینجا نمی‌رسیدیم.

بر این اساس پاول ژیكوت از كشور لهستان برای نمایش «چه مرد ظالمی» بهترین كارگردانی را دریافت كرد و نمایش «ننه دلاور» از كشور آلمان به عنوان بهترین نمایش انتخاب شد.

در حاشیه

*در این مراسم تئاتر فراگیر كه در طول جشنواره از آن گفته می‌شد دیده شد چرا كه تمام سالن و بالكن‌های تالار وحدت و همچنین بیرون سالن مملو از جمعیتی بود كه برای مراسم اختتامیه آمده بودند.

*مراسم اختتامیه توسط حمید‌رضا اردلان كارگردانی شد كه البته بیشتر این مراسم شبیه جشنواره موسیقی بود تا جشنواره تئاتر.

*اجرای موسیقی و همچنین موسیقی‌های سنتی از برنامه‌های بیشتر این مراسم بود كه البته موسیقی هندی یا پاكستانی اجرای خود را به جمشید مشایخی تقدیم كرد.

*یكی از اجراهای موسیقی توسط مرد عربی بود كه برای شهدای غزه اجرا كرد.

*در این مراسم از چهار هنرمند تئاتری تقدیر شد و قبل از تقدیر و اهدای لوح و تندیس نماهنگ‌هایی از آنها پخش می‌شد كه نسبت به دیگر نماهنگ‌ها متفاوت بود. این نماهنگ‌ها به صورت زیرنویس انگلیسی نیز برای هنرمندان خارجی پخش شد.

*گلاب آدینه، اكبر زنجانپور، حسین مسافرآستانه و محمود عزیزی از جمله كسانی بودند كه در این مراسم تقدیر شدند.

*گلاب آدینه هنگام دریافت تندیس و لوح خود از دستان ژاله علو خدا را به خاطر آنچه كه دارد شكر كرد و از همسرش مهدی هاشمی و اساتیدش چون بهرام بیضایی قدردانی كرد. وی گفت: جوانان از من می‌خواهند كه آنان را نصیحت كنم و نصیحت من به آنان این است كه این كار ما پر زرق و برق بوده و همیشه دارای هیاهو است اما در آخر باید به خانه خودمان برگردیم و باید كاری كنیم كه آن خانه و خانواده را داشته باشیم.

*ژاله علو نیز گفت: برای سلامتی هنرمند بزرگ، جمشید مشایخی سپاسگزارم و گلاب آدینه نیز واقعاً یك زن خانواده‌دوست است.

*سعید كشن‌فلاح لوح و تندیس مسافر آستانه را به او اهدا كرد و ناظرزاده كرمانی نیز تندیس محمود عزیزی را اهدا نمود.

*ناظرزاده در ادامه مراسم و بعد از اهدای تندیس و لوح به محمود عزیزی گفت: تعبیر من از تئاتر چراغ و آینه است و این تعریف بسیار موجز بوده چرا كه تئاتر مانند نوری است كه می‌تابد و آینه‌ای است كه همه چیز را نشان می‌دهد.

*جمشید مشایخی هم لوح و تندیس جشنواره را به اكبر زنجانپور اهدا كرد و این دو هنگام آمدن به جایگاه مانند دیگر هنرمندان، تشویق و كف زدن‌های حاضران آنها را همراهی كرد.

*زنجانپور هنگام دریافت تندیس گفت: امشب بسیار خوشحالم كه جایزه خود را از هنرمند بزرگ ایران گرفته‌ام و جمشید مشایخی نیز در این مراسم با خواندن بیتی گفت: همیشه خاك هنرمندان و ملت ایران بوده‌ام.

*در این دوره از جشنواره جایگاه میهمانان و خبرنگاران مشخص نشده بود و برخی از خبرنگاران با همكاری دست‌اندركاران جشنواره به داخل سالن آمدند.

*گرامی‌داشت یاد مرحوم اكبر رادی و اجرای موسیقی از دیگر برنامه‌های جشنواره بود كه در این میان دانیال حكیمی، ایرج راد، اصغر همت و هادی مرزبان یادداشت‌هایی از نوشته‌های وی و همچنین نمایشنامه‌هایش برای حاضران خواندند. همچنین ایرج راد یادداشتی از همسر مرحوم اكبر رادی خواند و از سوی وی برای عدم حضورش در مراسم عذرخواهی كرد.

*در فواصل برنامه برخی از اجراهای موسیقی با تاخیر چند دقیقه‌ای همراه بود كه این امر باعث كف زدن تماشاگران می‌شد و همچنین برخی از صداها باعث می‌شد كه چند لحظه‌ای نظم سالن به هم بخورد از جمله صدای بچه‌ها در بالكن تالار و آمد و شدها به خاطر ازدحام جمعیت.

*مجید سرسنگی دبیر جشنواره هم در این مراسم تئاتر فجر را تداوم میراث آئین‌های نمایشی عنوان كرد و گزارشی از روند فعالیت جشنواره ارایه داد.

*در نشست مطبوعاتی گفته شده بود كه دبیر جشنواره بیست و هفتم در مراسم اختتامیه مشخص می‌شود و این امر در مراسم صورت نگرفت.

*تقدیر از مدیر شبكه چهارم و معاون صدا سازمان صدا و سیما از برنامه‌های دیگر بود كه با حضور وزیر از رضا پورحسین و حسن خجسته تقدیر شد.

*در این مراسم بسیاری از عوامل و كارها موجبات خنده حاضران را در سالن فراهم می‌كرد از جمله بلند صحبت كردن كودك با پدرش در طبقه‌های تالار وحدت، صاف كردن صدای خوانندگان و كسانی كه نماهنگ آنها نشان داده شد و همچنین بلند صحبت كردن برخی از افراد در انتهای سالن.

*در سالن انتظار تالار وحدت نیز بولتن‌های جشنواره و مجله نقد تئاتر هم توزیع شد.

*در طول برنامه مراسم اختتامیه نماهنگی از جشنواره پخش نشد و تنها هنگام معرفی برندگان یك نماهنگ طولانی پخش شد.

*مراسم به صورت زنده از شبكه چهارم سیما و همچنین رادیو برای كسانی كه در تالار حضور نداشتند هم پخش شد.