تبیان، دستیار زندگی
هنگامیكه تصاویر را ویرایش می‌كنید، گاهی اوقات نیاز به ترسیم یك شكل هندسی همواره و صاف همانند یك مربع یا دایره دارید، یا ممكن است بخواهید یك محیط برای افزودن متن، ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نحوه ترسیم اشكال گرافیكی

هنگامیكه تصاویر را ویرایش می‌كنید، گاهی اوقات نیاز به ترسیم یك شكل هندسی همواره و صاف همانند یك مربع یا دایره دارید، یا ممكن است بخواهید یك محیط برای افزودن متن، ساخت یك بخش برای وب، یا یك تصویر مختلط و تركیبی ایجاد كنید. اشكال گرافیكی از یكسری قواعد اصلی پیروی می‌كنند. در فتوشاپ CS می‌توانید اشكال گرافیكی را بصورت برداری ترسیم كنید.

باز كردن فایل

نحوه ترسیم اشكال گرافیكی

از منوی File گزینه Open را انتخاب كرده و فایل مورد نظرتان را در فتوشاپ باز نمائید.

انتخاب رنگ شكل

نحوه ترسیم اشكال گرافیكی

در نمونه رنگ پیش زمینه جعبه ابزار كلیك كنید تا صفحه انتخابگر رنگ نمایان شود. سپس رنگ مورد نظرتان كه قصد ترسیم شكل با آن را دارید، انتخاب كرده و OK را كلیك نمائید.

انتخاب ابزار Shape

نحوه ترسیم اشكال گرافیكی

شكل مورد نظرتان را از طریق ابزار Shape جعبه ابزار فتوشاپ انتخاب كنید. در دكمه Shape كلیك كرده تا منوی كشویی ابزار نمایان شود. در این منو می‌توانید ابزار مستطیل (Rectangle)، منحنی (ellips)، چند ضلعی (Polygon)، خط (Line) یا اشكال آماده (Custom) را انتخاب كنید. توجه داشته باشید كه با پائین نگه داشتن كلید Shift در هنگام انتخاب شكل‌های مستطیل و بیضی، می‌توانید اشكال مربع و دایره رسم كنید.

تعیین نوع شكل

نحوه ترسیم اشكال گرافیكی

در نوار Options شكل انتخاب شده، روشی كه برای ترسیم شكل مد نظر دارید را انتخاب كنید. آیكون Fill Pixels را برای ایجاد یك ناحیه هموار در لایه فعال جاری انتخاب كنید. آیكون Shape Layers یك لایه جداگانه را برای شكل ایجاد می‌كند. آیكون Paths نیز یك خط سیر توخالی را ایجاد می‌كند.

ترسیم شكل

نحوه ترسیم اشكال گرافیكی

برای ترسیم شكل مورد نظر در تصویر كلیك كرده و نمایشگر ماوس را به اطراف بكشید. در صورت لزوم می‌توانید از حالت Blend و تغییر میزان Opacity نیز استفاده كنید. در صورتی كه گزینه Shape Layers را در قسمت 4 انتخاب كنید، یك لایه جدید در پالت Layers نمایان می‌شود. در صورتی كه گزینه Paths را انتخاب كردید، یك خط سیر خالی در لایة جاری ایجاد می‌شود.

ویرایش شكل

نحوه ترسیم اشكال گرافیكی

در صورتی كه با حالت‌های Paths یا Shape Layers اقدام به ترسیم شكلی كنید، می‌توانید آن را مجدداً ویرایش نمائید. پس از ترسیم اولین شكل، گزینه‌های ویرایش فعال می‌شوند كه به شما امكان تركیب اشكال را در حالات مختلف می‌دهند. با استفاده از این گزینه‌ها می‌توانید اشكال بعدی را بكشید.

 * توجه*

تنظیم گزینه‌‌های اشكال

هر یك از ابزار Shape دارای یك منو از گزینه‌هایی است كه چگونگی و نحوه ترسیم شكل را تنظیم می‌كنند. برای باز شدن منوی Geometry Options فلش جهت داری كه در انتهای گروه دوم آیكون‌های نوار Options و در كنار آیكون Custom Shape قرار دارد را كلیك كنید.

استفاده از ابزار Custom Shape

ابزار Custom Shape به شما امكان ترسیم اشكال منحصربفردی را از طریق پالت اشكال از پیش تعریف شده می‌دهد. برای تعریف یك شكل جدید كه خودتان آن را ترسیم كرده‌اید گزینه Edit\Define\Custom Shape را انتخاب كرده و یك نام برای آن شكل وارد كنید. در این زمان شكل در لیست Shape منوی Options وارد می‌شود. برای ترسیم اشكالی با ابعاد متناسب باید گزینه Fixed Size را در منوی Geometry Options نوار Options انتخاب كنید.