تبیان، دستیار زندگی
شركت ارائه كننده خدمات وب هاستینگ شما میتواند متناسب با نوع خدماتی كه ارائه میكند و سطح مسئولیت پذیری بهترین دوست و یا بدترین دشمن شما باشد! یك وب سایت موفق وابستگی شدیدی به نوع خدمات وب هاستینگ آن دارد و این مساله بسیار مهم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وب هاستینگ اختصاصی یا اشتراكی؟

شركت ارائه كننده خدمات وب هاستینگ شما میتواند متناسب با نوع خدماتی كه ارائه میكند و سطح مسئولیت پذیری بهترین دوست و یا بدترین دشمن شما باشد! یك وب سایت موفق وابستگی شدیدی به نوع خدمات وب هاستینگ آن دارد و این مساله بسیار مهم است كه شما بتوانید متناسب با نوع فعالیت و هدف مورد نظر سرویس مناسبی را برای حضور بر روی اینترنت انتخاب كنید.
مهمترین نكته این است كه آیا نیاز و انتظار شما را یك سرویس وب هاستینگ كه در آن وب سایتهای مختلفی همراه وب سایت شما بصورت مشترك از یك سرور استفاده میكنند پوشش میدهد و یا حتماً نیاز است كه از یك سرویس وب هاستینگ اختصاصی استفاده كنید؟ قبلا از هر كاری ابتدا به این پرسش پاسخ دهید.

آدرس اختصاصی و اشتراكی


هر سروری كه به اینترنت متصل است دارای یك IP منحصر به فرد است. این عدد منحصر به فرد شناسه ای است كه برای دسترسی به سرویسهای موجود بر روی آن سرور در اینترنت از آن استفاده میشود. هیچ دو سروری در اینترنت نمیتوانند IP یكسانی داشته باشند ولی یك سرور میتواند با یك IP چندین سرویس به مشتركین ارائه كند بدین معنی كه هم میتواند بعنوان یك سرویس دهند Email و هم سرویس دهنده Web عمل نماید. این آدرس با یك نام دامنه ( Domain Name ) نیز شناخته میشود و برای دسترسی به آن سرور هم میتوان از IP آن و هم نام دامنه استفاده نمود. با این كار كاربر میتواند برای دسترسی به محتویات وب سایت مورد نظرش درون مرورگر خود نام دامنه یا IP سرور را وارد كند. در هاستینگ اشتراكی وب سایت شما همراه با چندین وب سایت دیگر بر روی یك سرور قرار دارند و سرور از روی نام دامنه قادر به تشخیص وب سایت مورد نظر بازدید كننده میباشد ولی در هاستینگ اختصاصی تنها وب سایت شماست كه بر روی سرور قرار دارد و IP سرور شما با هیچ وب سایت دیگری به اشتراك گذاشته نمیشود.
بسیاری از سایتهای كوچك و متوسط از نوعی از سرویس هاستینگ استفاده میكنند كه به آن " Virtual Hosting " گفته میشود (همان هاستینگ اشتراكی) و در این نوع هاستینگ چندین وب سایت مشتركاً بر روی یك سرور قرار دارند و چون از یك سرور مشترك استفاده میكنند بنابراین از یك IP مشترك نیز برخورداند.
وب سایتهای بزرگ و آنهایی كه نیاز به سرویسی بسیار پایدار و همیشه قابل دسترس بدون كوچكترین ریسكی را دارند نمیتوانند از یك سرور اشتراكی استفاده كنند چراكه حجم ترافیك سرازیر شده از سوی چندین وب سایت خیلی سریع سرور را گرفتار خود میكند. این گونه وب سایتها نیاز به یك سرویس هاستینگ اختصاصی دارند و بسیاری از شركت های ارائه كننده خدمات اینترنتی گزینه ها و تعرفه های جداگانه ای برای خدمات اختصاصی خود دارند. كدام یك از این سرویسها مناسب شماست؟ بگذارید نگاهی به معایب و مزایای هر یك داشته باشیم.

سعید درویش پازوكی

به نقل از آی تی ایران