تبیان، دستیار زندگی
جهت یك تصویر را می‌توان برای زیبایی یا تركیب چند تصویر، معكوس كرد. انجام چنین كاری در فتوشاپ ساده است. به علاوه برای معكوس كردن یك تصویر، چرخاندن تمام تصویر یا ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نحوه چرخش و قرینه كردن یك تصویر

جهت یك تصویر را می‌توان برای زیبایی یا تركیب چند تصویر، معكوس كرد. انجام چنین كاری در فتوشاپ ساده است. به علاوه برای معكوس كردن یك تصویر، چرخاندن تمام تصویر یا جابجایی به یك موقعیت جدید از این ابزار استفاده می‌شود. این ویژگی در واقع بعنوان یك نیاز عمومی در بهینه‌سازی تصاویری كه به شكل نامناسبی اسكن شده‌اند، مطرح می‌باشد. این فرآیند مشابه استفاده از دستور Free Transform است كه در بخش 11 بررسی می‌شود. تفاوت اصلی این دو در آن است كه Free Transform صرفنظر از تمام تصویر در لایه‌ها بطور جداگانه اعمال می‌شود.

باز كردن فایل

نحوه چرخش و قرینه كردن یك تصویر

گزینه File\Open را برای باز كردن تصویر مورد نظر انتخاب كنید.

چرخش تصویر

نحوه چرخش و قرینه كردن یك تصویر

گزینه Image\Rotate Canvas را انتخاب كنید. از زیر منو یكی از گزینه‌های 90?CW (در جهت عقربه‌های ساعت)، 90?CCW (خلاف جهت عقربه‌های ساعت) یا 180 را انتخاب كنید. در این مثال ما مقدار 90CW را انتخاب می‌‌كنیم. پس از انتخاب این مقدار از منو، بلافاصله فرمان اجرا می‌شود.

چرخش به میزان اختیاری

نحوه چرخش و قرینه كردن یك تصویر

گزینه Image\Rotate Canvas\Arbitrary را برای باز كردن كادر محاوره‌ای Rotate Canvas انتخاب كنید. از این كادر برای تعیین دقیق میزان زاویه و جهت چرخش استفاده می‌شود. در این مثال قصد چرخش تصویر به اندازه 19? و در جهت عقربه‌های ساعت (CW) را داریم. OK را كلیك كنید تا تصویر بچرخد.

قرینه كردن عمودی تصویر

نحوه چرخش و قرینه كردن یك تصویر

گزینه Image\Rotate Canvas\Flip Canvas Horizontal را برای قرینه شدن تصویر بصورت عمودی انتخاب كنید.

قرینه كردن افقی تصویر

نحوه چرخش و قرینه كردن یك تصویر

گزینه Image\Rotate Canvas\Flip Canvas Vertical را برای قرینه شدن تصویر بصورت افقی انتخاب كنید.

مشاهده نتیجه

نحوه چرخش و قرینه كردن یك تصویر

همانطور كه در شكل زیر مشاهده می‌كنید، چرخش و گردش یك تصویر می‌تواند در نحوه نمایش آن مؤثر باشد. هر چند در واقع هیچ چیزی غیر از روش مشاهده تصویر تغییر نمی‌كند، ولی می‌توانید دریابید كه شیوه نمایش چقدر با اهمیت است.

 * توجه *

چرخاندن و قرینه كردن

هنگام چرخش یك تصویر، هیچ چیزی در خصوص تصویر تغییر نمی‌كند مگر جهت آن. اما استفاده از Flip همانند قرار دادن یك آینه در جلوی تصویر عمل می‌كند. مثلاً در هنگام قرینه كردن عمودی تصویر هر چیزی در سمت چپ به قسمت راست منتقل شده و بر عكس هر چیزی كه در سمت راست تصویر است به سمت چپ منتقل می‌شود. و در هنگام قرینه كردن افقی تصویر، هر چیزی در بالای تصویر است به پایین و برعكس هر چیزی كه در پایین تصویر است به بالای آن منتقل می‌شود. البته هنگام استفاده از افكت Flip دقت كنید كه هیچ متنی در تصویر وجود نداشته باشد.