تبیان، دستیار زندگی
هر نتیجه‌ای پاسخگو هستـم برانكو: قـربـانی ایـن ملـت فوتبـال دوست شویـد نشست معاون رییس جمهور و رییس سازمان تربیت بدنی با رییس فدراسیون فوتبال، كادر فنی و اعضای تیم ملی امید صبحسه شنبهدر سازمان تربیت بدنی برگزار شد. مهندس مهر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

27/01/1383

مهرعلیزاده: نسبت به هر نتیجه‌ای پاسخگو هستـم

برانكو: قـربـانی ایـن ملـت فوتبـال دوست شویـد

نشست معاون رییس جمهور و رییس سازمان تربیت بدنی با رییس فدراسیون فوتبال، كادر فنی و اعضای تیم ملی امید صبحسه شنبهدر سازمان تربیت بدنی برگزار شد.

مهندس مهرعلیزاده در این نشست با ارایه‌ی توضیحاتی پیرامون نتایج دو ماه گذشته‌ی تیم ملی امید كه عمدتا رضایتبخش نبوده است اظهار داشت: فكر می‌كنم بیشتر از مردم و من كه مسوولیت پاسخگویی را به عهده دارم، خود شما از شكست‌های تیم ملی امید ناراحت هستید. چرا كه هیچ جماعتی از ایرانیان نیستند كه برایشان به اهتزاز درآوردن پرچم ایران مهم نباشد. بچه‌های ایرانی همگی با غیرت و با همت هستند و مطمئنا دو شكست اخیر برای شما بسیار ناراحت كننده بوده است.

وی با بیان اینكه یكی از هنرهای انسان استفاده از تجربیات و شكست‌ها برای به دست آوردن موفقیت و پیروزی‌های بزرگ است گفت: بزرگان گفته‌اند مقدمه‌ی هر پیروزی شكست است بنابراین اگر شما در بازی‌های گذشته چند شكست در كارنامه‌ی خود داشته‌اید نباید آینده‌ی شما را به طور كل تحت تاثیر قرار دهد. چرا كه ما در توانمندی و قدرت شما برای به دست آوردن پیروزی‌های بزرگ شكی نداریم.

معاون رییس جمهور تاكید كرد: هر اتفاقی كه از گذشته تا امروز به وقوع پیوسته را باید از صفحه‌ی ذهنتان پاك كنید. شما بازیكنان تیمی هستید كه یك سال و نیم گذشته در مسابقات آسیایی بوسان حتی بدون حضور برخی چهره‌های شاخص و تنها با اتكا به غیرت و نیروی بدنی بالقوه‌ی خودتان توانستید در برابر 60 تا 70 هزار تماشاچی كره‌ای كه تیم خود را دو ساعت كامل تشویق می‌كردند پیروز شوید. اما با تمام شرایط آن زمان تیم ایران پیروز و قهرمان آسیا شد.

وی تصریح كرد: با توجه به اینكه تیم ملی امید فعلی بسیار كامل‌تر از مسابقات آسیایی بوسان است، امیدواریم دوباره بر تیم ملی كره با گل‌های بیشتر پیروز شوید. تردیدی ندارم كه شما می‌توانید در مسابقات آتی خود پیروز میدان باشید .چرا كه اگر اشكالی هم در روند كار تیم ملی امید وجود داشته است در بعد فنی و مدیریت كار در زمان برگزاری مسابقه و بعد از بازی بوده است و همگی می‌دانیم كه تیم ملی فعلی بسیار قوی است و از كارایی لازم برای پدید آوردن هر افتخار بزرگی برخوردار است.

رییس سازمان تربیت بدنی افزود: این ایمان قلبی من است و تنها برای خوش آمدن شما نیست. من سابقه‌ی ذهنی مثبتی نسبت به شما دارم هر چند كه تحلیل‌گران ورزشی در شرایط فعلی می‌گویند شانس ما برای رسیدن به مسابقات المپیك تنها ده درصد است. ولی با اعتقادی كه به تیم ملی امید و قدرت وجودی آنها دارم قطعا این تیم به راحتی می‌تواند پتانسیل ده درصد موجود را به صد در صد برساند.

وی با اشاره به اینكه برخی افراد از ما سوال می‌كردند كه چه اصراری دارید كادر فنی تیم ملی عوض شود توضیح داد: هنگامی كه ما مشكل كار را شناسایی می‌كنیم و از سوی دیگر این تیم از قدرت، توان و سابقه‌ی برد برخوردار است باید به برطرف كردن مشكل موجود پرداخت و تنها دلیل ما برای تغییر در كادر فنی نیز همین قضیه است. بنابراین هنوز هم ما در رساندن ده درصد توانایی خود برای حضور در المپیك به صد در صد توانایی باید امیدوار باشیم.

مهرعلیزاده تاكید كرد: گرچه در شرایط فعلی كار ما بسیار سخت‌تر از گذشته است اما یك قسمت كار هم به دعای مردم و ما بازمی‌گردد كه اگر تیم چین بتواند كره‌ی جنوبی را ببرد ادامه‌ی كار برای ما آسان‌تر خواهد شد.

وی به اعتقادی كه نسبت به تیم ملی امید در زمان مدیریت مهندس هاشمی‌طبا و در مسابقات المپیك سیدنی وجود داشته است اشاره كرد و گفت: شاید در آن زمان نسبت به تیم ملی امید آنچنان كه در شرایط فعلی روی آن حساسیت وجود دارد توجهی نشد. چرا كه تركیب تیم ملی آن زمان امید خاصی را در دل‌ها زنده نكرده بود. اما با حضور شما در مسابقات بوسان و تلاشی كه در یك سال و نیم گذشته انجام دادید و همچنین سرمایه‌گذاری‌های انجام شده طی سال‌های گذشته مسوولان و مردم نسبت به شما امیدواری زیادی دارند و توانایی شما برایشان ثابت شده است.

معاون رییس جمهور در زمینه‌ی شبهه‌ای كه برای برخی از اذهان عمومی نسبت به سرمایه‌گذاری روی بازیكنان تیم ملی ایجاد شده بود (سرمایه‌گذاری یعنی گرفتن بلیط هواپیما و ......) گفت: سرمایه‌گذاری یعنی شناخت بازیكنان از میان چند صدنفر بازیكن طی سال‌های گذشته تاكنون. طی این سال‌ها برای آوردن تك تك شما در تیم ملی شاید یك رقم میلیاردی صرف شده باشد . این امر جدای از سرمایه‌ی معنوی‌ كه نسبت به كیفیت كار خوبی كه از خود به جای گذاشته‌اید می‌باشد. بنابراین تیم ملی با شرایط فوق یك سرمایه‌ی اجتماعی است و ما مسوولان نیز باید نسبت به آن پاسخگو باشیم.

وی گفت: در شرایط فعلی تنها باید به فكر فردا و موقعیت بعدی باشیم و با توجه به اینكه یك كادر فنی جدید در راس تیم ملی امید قرار گرفته است بدون توجه به گذشته از ظرفیت‌های خود بالاترین استفاده را ببرید. از كادر فنی تیم ملی نیز می‌خواهم كه با ظرافت كامل برنامه‌های خود را در راس این تیم پیش ببرند و از برانكو ایوانكوویچ نیز توقع دارم كه با توجه به آشنایی‌اش با روحیه‌ی بازیكنان با جدیت و دقت كامل فعالیت كند چرا كه حساسیت كار در شرایط فعلی بالا رفته است.

رییس سازمان تربیت بدنی از كادر تیم ملی و مربیان قبلی تیم ملی امید تشكر كرد و گفت: قطعا می‌دانم كه هیچ شخصی قصد خراب كردن تیم ملی امید را نداشته است اما شاید در زمانی شرایط به گونه‌ای فراهم نباشد كه ما بتوانیم نتیجه‌ی ایده‌آل را بگیریم. در دنیا نیز همیشه كلمه‌ی پیروزی و شكست با یكدیگر بوده‌اند. اما طبق نتیجه‌گیری‌های به دست آمده مشكل كار به كادر فنی تیم ملی بازمی‌گشت كه ما نیز تصمیم به تغییر آن گرفتیم. بر این اساس طعم شیرین موفقیت زمانی دلچسب خواهد شد كه هدایت فعلی كادر فنی و غیرت بازیكنان تیم ملی امید بتواند از چنین وضعیت سختی به وضعیت مطلوب برسد. از سوی دیگر اگر هم نتوانستیم به مسابقات المپیك آتن راه یابیم( هر چند كه دوست ندارم باز هم كلمه‌ی نرفتن را بر زبان بیاورم) آرزومندم به عنوان یك هدیه‌ی ارزشمند پس از 28 سال جواز ورود المپیك را به مردم هدیه كنیم. اگر چنین شرایطی به وقوع نپیوست توقع دارم به عنوان تیمی كه همیشه در صدر هستید، قوی و با قدرت باشید و با حفظ موقعیت فوتبال ایران همچنان داعیه‌ی قهرمانی آسیا را در سر بپرورانید.

مهرعلیزاده با توجه به صحبت‌های حسین فركی سرمربی تیم ملی امید نسبت به امیدوار نبودن بازیكنان نسبت به آینده به آنها اظهار امیدواری داد: از شما می‌خواهم هر آنچه از گذشته در اذهان شما نسبت به باخت برابر تیم‌های چین و كره‌ی جنوبی وجود دارد را پاك كنید و تنها به فكر صحنه‌های موفقیت‌آمیزی كه در بوسان به دست آورده‌اید باشید. به عنوان مسوول ورزش كشور از شما توقع دارم كه از صفر شروع كنید و استرس را از خود دور نمایید. در این میان اگر شما از افكار عمومی و بازتاب رسانه‌های گروهی نسبت به هر نتیجه‌ای كه شما گرفتید هراس دارید؛ به شما قول می‌دهم كه من به عنوان مسوول ورزش كشور به افكار عمومی نسبت به كسب هر نتیجه‌ای پاسخگو هستم.

وی تاكید كرد: اگر تیم ملی امید سه بازی بعدی خود را با پیروزی پشت سر بگذراند و یا این كه نتایج تبدیل به شكست شود شما همانقدر برای من عزیز هستید كه در مسابقات آسیایی بوسان قهرمان شدید بنابراین با دقت و آرامش و بدون هیچ گونه استرسی به كار خود ادامه دهید.

این در حالی است كه در توانایی خود و كادر فنی تیم ملی با وجود فركی و برانكو كه هر دو را می‌شناسم شكی نداشته باشید. چرا كه من از نظر هدایت و ارنج تیم خیالم راحت است.

در ادامه‌ی این نشست برانكو ایوانكوویچ مشاور تیم ملی امید با تشكر از حمایت‌های مهندس محسن مهرعلیزاده به عنوان رییس سازمان تربیت بدنی از تیم ملی امید در جمع بازیكنان این تیم اظهار داشت: امیدوارم بازیكنان تیم ملی امید این قضیه را جدی بگیرند كه ما به همه‌ی آنها اعتقاد داریم. آنها توانایی بالقوه‌ی خود را در مسابقات آسیایی بوسان ثابت كرده‌اند و هر یك از بازیكنان در مسابقات لیگ باشگاهی نیز نقش محوری داشته‌اند بنابراین پتانسیل فوق نمی‌تواند با یك باخت تحت تاثیر قرار بگیرد.

وی افزود: بازیكنانی كه در مسابقات لیگ نقش محوری دارند سرمایه‌های بسیار خوبی برای ما به شمار می‌روند و همان طور كه مهندس مهرعلیزاده اشاره كردند تا زمانی كه حداقل شانس برای رسیدن به هدف نهایی وجود دارد باید با تعصب و انگیزه‌ی خاصی كه در وجود هر یك از شما می‌شناسیم نهایت تلاش را انجام دهیم.

مشاور تیم ملی امید تاكید كرد: تصور می‌كنم حمایتی كه سازمان تربیت بدنی در شرایط فعلی از تیم ملی امید به عمل آورده است می‌تواند به روحیه‌ی شما كمك بزرگی كند و حداقل انتظار ما از شما به نمایش گذاشتن توانایی شماست، حتی اینكه قربانی ملتی شوید كه تا این اندازه شما را دوست دارند.

حسین فركی سرمربی تیم ملی امید نیز با تاكید بر گفته‌های برانكو ایوانكوویچ و تایید رهنمودهای مهندس مهرعلیزاده گفت: به نوعی احساس می‌كنم مسوولیت سنگینی به عهده‌ی من است اما در حال حاضر كه در این موقعیت قرار دارم هیچ گاه به اعتبار خود فكر نكرده‌ام و تنها به عنوان یك سرباز دوست داشتم در اختیار فوتبال كشورم باشم. بر این اساس امیدوارم تیم ملی امید بتواند آن كار بزرگ را كه در مسابقات بوسان انجام داد دوباره تكرار كند. اما در باطن بازیكنان روحیه‌ی خوبی وجود ندارد آنها هنوز به گذشته بازمی‌گردند و از شكست در برابر چین و كره ناراحت هستند. اما فكر نمی‌كنم گذشته هیچ چیزی را برای آینده مشخص كند هر شكستی آغازی برای پیروزی‌هاست و بازیكنان ما بارها این قضیه را ثابت كرده‌اند و ما نیز از همه‌ی پتانسیل‌های موجود استفاده می‌كنیم تا به هدف اصلی برسیم.

یادآور می‌شود این نشست با حضور مهندس مهرعلیزاده معاون رییس جمهور و رییس سازمان تربیت بدنی، علی كفاشیان معاون ورزشی و امور فدراسیون‌ها، دكتر محمد دادكان رییس فدرسایون فوتبال، عیسی اسحاقی مشاور معاون رییس جمهور و رییس سازمان تربیت بدنی، كادر فنی تیم ملی و بازیكنان تیم ملی امید برگزار شد.