تبیان، دستیار زندگی
برای دیدن و شناختن هر مسیری در زندگی، نیاز داریم به وجود یک نور.نوری که با روشنایی خود،راه را به ما نشان دهد و دقیقا بدانیم چه چیزهایی را در پیش رو داریم.اما توی این دنیای بزرگ و هزار رنگ،با هزار نوع نور مواجه هستیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هفتمین نور

برای دیدن و شناختن هر مسیری در زندگی، به وجود یک نور نیاز داریم . نوری که با روشنایی خود، راه را به ما نشان دهد و دقیقاً بدانیم چه چیزهایی را در پیش رو داریم.

خداوند دوازده نور برای ما فرستاده است که قابل قیاس با هیچ چیزی در این دنیا نیستند.خدای خوب ،انسانهایی را برای هدایت و راهنمایی ما آفریده که سرتاسر وجودشان نور است و روشنی.آنها از هر نوری تابنده تر و درخشان تر هستند.آنها با همه مردم به خوبی رفتار می کردند و انسانهای بزرگی بودند.

هفتمین نور

...اما هفتمین نور از این دوازده نور،امام کاظم علیه السلام هستند.ایشان در روز یکشنبه هفتم صفر سال 1208 هجری قمری در روستایی که نامش ابواء است، در منطقه ای میان مکه و مدینه، به دنیا آمدند. که آرامگاه مادر پیامبر (ص)،آمنه بنت وهب، هم آنجا می باشد.

پدر بزرگوارشان امام صادق (ع) و مادر گرامیشان "علیا مخدره حمیده مصفاه"است  که در سرزمین عجم به دنیا آمدند،اما در سرزمین های عرب ،رشد و پرورش پیدا کردند.

اصحاب امام به خاطر تقیه، گاهی از آن حضرت به عبد صالح و گاهی به فقیه و عالم، تعبیر می کردند.در میان مردم، ایشان به "باب الحوائج"معروف هستند و توسل به ایشان در رفع حاجات،خصوصاً درد چشم مجرب است.

نقش خاتم ایشان "حسبی الله"  و به روایتی "الملک لله وحده"بوده است.

هفتمین نور

امام صادق(علیه السلام)در شأن همسرشان حمیده فرمودند:"حمیده مانند شمش خالص طلا ،از ناپاکی ها و ناخالصی ها پاک است.فرشتگان او را همواره نگهداری کردند تا به من رسید. به خاطر کرامتی که خدا نسبت به من و محبت پس از من عنایت فرمود،حمیده بانویی حدیث دان  و آگاه بود.او همچون یک راوی مورد اطمینان بود.

اسم شریف آن حضرت موسی و کنیه مشهورش ابوالحسن و ابو ابراهیم و القاب آن جناب،کاظم و صابر و صالح و امین است و لقب مشهورش همان"کاظم"می باشد.

راستی دوست عزیز !تو معنای "کاظم" را می دانی؟معنای "تقیه"را چه؟خوشحال می شویم اگر معنای این دو کلمه را برای ما ارسال کنی و همچنین اگر در رابطه با معنی کاظم داستانی داری برای ما ارسال کن، تا با نام و مشخصات خودت،آن را در سایت قرار دهیم. از تو ممنونم.

آدرس ایمیل بخش کودک و نوجوان سایت تبیان:KIDS@TEBYAN.NET

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.