تبیان، دستیار زندگی
در صورتی كه می‌خواهید تصویری را بصورت سیاه سفید چاپ كنید، تبدیل یك كپی از آن به سیاه و سفید یك ایده و نظر مناسب است. در نگاه اول، تبدیل یك تصویر به سیاه و سفید ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نحوه تبدیل تصاویر رنگی به سیاه و سفید

در صورتی كه می‌خواهید تصویری را بصورت سیاه سفید چاپ كنید، تبدیل یك كپی از آن به سیاه و سفید یك ایده و نظر مناسب است. در نگاه اول، تبدیل یك تصویر به سیاه و سفید آسان به نظر می‌رسد. به عبارت دیگر برای حذف رنگ‌های یك تصویر می‌توانید گزینه Image\Adjust\Desaturate را انتخاب ‌كنید. روش آسان‌تر چیست؟ در این كار عملی جلوه رنگ را بهینه می‌كنیم بطوریكه جزئیات به خوبی مشخص شده و مطمئن شوید كه موضوعات اصلی به خوبی مشخص هستند.

باز كردن یك فایل در فتوشاپ

 نحوه تبدیل تصاویر رنگی به سیاه و سفید

گزینه File\Open را برای باز كردن تصویر مورد نظرتان انتخاب كنید.

تبدیل تصویر به حالت Lab Color

 نحوه تبدیل تصاویر رنگی به سیاه و سفید

برای تبدیل تصویر به حالت Lab Color گزینه Image\Mode\Lab Color را انتخاب كنید. حالت Lab Color نسبت به دیگر مدل‌های رنگ بهترین ناحیه جلوه رنگ را در خود دارد.

فعال كردن Channel ها

 نحوه تبدیل تصاویر رنگی به سیاه و سفید

گزینه Window\Channels را برای باز كردن پالت Channels انتخاب كنید. آیكون چشم را برای غیرقابل مشاهده شدن كانال‌های a و b كلیك كنید و تنها كانال Lightness را فعال نگه دارید. در حالت رنگ‌بندی Lab Color كانال Lightness تمامی اطلاعات شدت نور تصویر را حفظ كرده و از اطلاعات رنگی دیگر جدا می‌كند و كنترل بیشتری برای شیوه توزیع سایه‌روشن تصویر به شما می‌دهد. سایر گزینه‌های سایه‌روشن نیز اطلاعات رنگ‌بندی را بصورت داده‌های سایه‌روشن نشان می‌دهد.

تغییر با منحنی

 نحوه تبدیل تصاویر رنگی به سیاه و سفید

گزینة Image\Adjust Curves را برای باز كردن كادر محاوره‌ای Curves انتخاب كنید. منحنی را بصورت مورد نظر و توضیح داده شده در كار عملی 3 تغییر داده و تنظیم نمائید.

كپی‌برداری از كانال

 نحوه تبدیل تصاویر رنگی به سیاه و سفید

در حالی كه كانال Lightness انتخاب شده است، منوی پالت Channels را انتخاب كرده و سپس Duplicate Channel را انتخاب نمائید. در كادر محاوره‌ای كه نمایان می‌شود فایل را نام گذاری كرده و از منوی كشویی Destination گزینه New را انتخاب نمائید. این كار كانال Lightness را در یك فایل جدید ذخیره می‌كند و می‌توانید در آینده تغییرات را در آن اعمال كنید.

بستن فایل اصلی

 نحوه تبدیل تصاویر رنگی به سیاه و سفید

فایل اصلی را با انتخاب گزینه File\Close ببندید. در كادر محاوره‌ای كه نمایان می‌شود گزینه Don’t Save را انتخاب كنید تا فایل اصلی بدون تغییر بسته شود.

 * توجه *

روش دیگر

بعنوان یك روش دیگر در تبدیل فایل به رنگ Lab همانطور كه در اینجا توضیح داده شد، می‌توانید فایل را در حالت RGB حفظ كنید. در این نمونه، هر كانالی را در پالت Channels كلیك كنید تا یك اجرای سایه روشن از هر كانال رنگ را مشاهده كنید. بر مبنای رنگ تصویر محدوده وسیعی از متغیرهای سایه روشن را مشاهده خواهید كرد.