تبیان، دستیار زندگی
در كار عملی 2 نحوه بكارگیری كادر محاوره‌ای Levels برای تعیین نقاط سیاه و سفید در یك تصویر بررسی شد كه هدف از آن بهینه سازی ناحیه سایه روشن تصویر بود.برای افزایش ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نحوه بهبود Contrast از طریق منحنی

در كار عملی 2 نحوه بكارگیری كادر محاوره‌ای Levels برای تعیین نقاط سیاه و سفید در یك تصویر بررسی شد كه هدف از آن بهینه سازی ناحیه سایه روشن تصویر بود.برای افزایش Contrast یك تصویر نیز می‌توانید از كادر محاوره‌ای Curves استفاده كنید كه می‌توان جزئیات تصویر را با دقت بیشتری در آن نمایان كرد. در صورتی كه تصویر تیره و تاربه نظر برسد، استفاده از منحنی‌ها می‌تواند وضعیت آنها را بطور شگفت‌آوری بهبود بخشد. برخلاف فرمان Levels كه در كار عملی قبل مورد بررسی قرار گرفت و همچنین فرمان Shadow/Highlight كه در كار عملی بعد عنوان می‌شود كه بطور اتوماتیك میزان سایه روشن محیط را تعیین می‌كنند، استفاده از منحنی‌ها كنترل كاملی بر روی هر رنگ و هر محیط سایه‌روشن تصویر به شما می‌دهد.

فعال كردن پالت Info

نحوه بهبود Contrast از طریق منحنی

تصویری كه قصد ایجاد تغییر در آن دارید را باز كنید. سپس گزینه Window\Info را انتخاب كنید تا پالت Info فعال شود.

باز كردن كادر محاوره‌ای Curves

نحوه بهبود Contrast از طریق منحنی

گزینه Image\Adjustments\Curves را انتخاب كنید تا كادر محاوره‌ای Curves باز شود یا می‌توانید از تركیب كلیدهای

Ctrl+ M در ویندوز استفاده كنید.

تعیین نقاط سیاه و سفید

نحوه بهبود Contrast از طریق منحنی

برای تعیین نقاط سیاه و سفید تصویر از شیوه بیان شده در كار عملی 2 استفاده كنید. به جای قطره‌چكان‌های كادر محاوره‌ای Levels نیز می‌توانید از نمونه‌های موجود در كادر Curves بهره ببرید.

سایه‌های تیره

نحوه بهبود Contrast از طریق منحنی

در بخش چپ پائین خط مورب كادر محاوره‌ای Curves كلیك كنید تا یك نقطه در آن محل وارد شود. در صورت نیاز و برای

تیره شدن سایه‌های تصویر، آن نقطه را به پائین بكشید.

قسمت‌های نورانی

نحوه بهبود Contrast از طریق منحنی

در بخش راست بالای خط مورب كادر محاوره‌ای Curves كلیك كنید تا یك نقطه در محیط‌ روشن قرار گیرد.برای روشن‌تر شدن نقاط نورانی تصویر و افزایش میزان Contrast، به آرامی نقطه را به بالا بكشید.

مشاهده نتیجه

نحوه بهبود Contrast از طریق منحنی

نتیجه نهایی تنظیمات منحنی‌ها را با تصویر مرحله 1 مقایسه كنید. به وضوح و بهبود جزئیات دقت كنید.

 * توجه *

بررسی مقادیر ورودی و خروجی

در كادر محاوره‌ای Curves و برای درك دقیق اینكه دقیقاً چه تغییری در منحنی ایجاد می‌كنید به مقادیر Input و Output توجه كنید. مقدار Input به مقادیر پیكسل اصلی اشاره دارد. انتخاب مقدار 128 و بالا بردن آن تا 160 به این معنی است كه تمام پیكسل‌های با مقدار 128 به 160 افزایش پیدا می‌كنند. به علاوه تمام مقادیر اطراف مقدار ورودی روشن‌تر می‌شوند بطوریكه افكت نیز به نرمی اعمال می‌شود. برای اینكه افكت اعمال شده به تصویر طبیعی به نظر برسد، سعی كنید شیب زیاد به منحنی وارد نكنید.