تبیان، دستیار زندگی
هنگام عكس گرفتن از طریق یك دوربین دیجیتالی یا اسكنر بطور تصادفی ممكن است نورها یا سایه‌های تصویر نامتناسب باشد. در یك ناحیه سایه روشن بهینه شده، تیرگی‌ها كاملاً ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهینه سازی ناحیه سایه روشن

هنگام عكس گرفتن از طریق یك دوربین دیجیتالی یا اسكنر بطور تصادفی ممكن است نورها یا سایه‌های تصویر نامتناسب باشد. در یك ناحیه سایه روشن بهینه شده، تیرگی‌ها كاملاً سیاه، روشنایی‌ها سفید و دیگر نماها نیز به خوبی توزیع شده‌اند. در فتوشاپ از طریق گزینه Levels می‌توان ناحیه سایه روشن را تنظیم كرد. نه تنها تنظیم ناحیه سایه روشن شما را از جزئیات و Contrast خوب تصویر مطمئن می‌كند، بلكه امكان تصحیح رنگ بخش‌های غیرضروری نیز وجود دارد. حتی اگر تصویر در نگاه اول خوب به نظر برسد، بهینه‌سازی می‌تواند بیشتر آن را بهبود بخشد.

فعال كردن پالت Info

بهینه سازی ناحیه سایه روشن

تصویری كه قصد تنظیم سایه روشن آن را دارید باز كنید و سپس گزینه Window\Info را انتخاب نمائید.

فعال كردن كادر Levels

بهینه سازی ناحیه سایه روشن

برای فعال كردن كادر محاوره‌ای Levels گزینه Image\Adjustments\Levels را انتخاب نمائید. همچنین می‌توانید از تركیب كلیدهای Ctrl + L در ویندوز استفاده كنید.

انتخاب نقطه سیاه

بهینه سازی ناحیه سایه روشن

آیكون Eyedropper سیاه را كه در گوشه راست پائین كادر محاوره‌ای Levels قرار دارد كلیك كنید. مكان نما را بر روی تصویر جابجا كنید. شكل نمایشگر ماوس به صورت یك قطره چكان تغییر می‌كند. با استفاده از مشاهده پالت Info تاریكترین قسمت تصویر را یافته و سپس نقطه سیاه را تعیین كنید.

انتخاب نقطه سفید

بهینه سازی ناحیه سایه روشن

آیكون Eyedropper سفید را كه در گوشه راست پائین كادر محاوره‌ای قرار دارد كلیك كنید. مكان‌نما را روی تصویر جابجا نمائید. شكل نشانه‌گر ماوس به صورت یك قطره چكان تغییر می‌كند. روشن‌ترین نقطه تصویر را یافته و سپس برای تعیین نقطه سفید، روی آن كلیك كنید.

كلیك OK

بهینه سازی ناحیه سایه روشن

برای اعمال تغییرات انجام شده، دكمة OK را كلیك نمائید. با تعیین نقاط سیاه و سفید تصویر، در واقع به فتوشاپ می‌گوئید كه تیره ترین سایه و نورانی‌ترین قسمت تصویر كجاست. انجام چنین كاری ناحیه سایه روشن تصویر را دقیق‌تر می‌كند. برای درك بهتر اثر تعیین این نقاط، می‌توانید هنگام تعیین نقطه سیاه محلی كه دقیقاً تیره نیست و برای تعیین نقطه سفید نیز محلی كه دقیقاً روشن نیست را در تصویر انتخاب كنید و تغییرات انجام شده روی عكس را با حالت قبل مقایسه نمائید.

 * توجه*

انتخاب مجدد نقاط تیره و روشن

فرض كنید هنگام جستجوی تصویر برای انتخاب نقطه سفید، پیكسلی كه دقیقاً روشن نیست را انتخاب كرده‌اید. در این وضعیت و برای تعیین پیكسل دیگری به عنوان نقطه سفید و اصلاح محل تعیین شده می‌توانید كلید Alt (در ویندوز) یا Option (در مكینتاش) را فشرده و در اینحالت نقطه جدید را انتخاب كنید. یا زمانیكه كلید Alt یا Option را پایین نگه داشته‌اید، دكمة Reset كه در قسمت بالای راست كادر محاوره‌ای Levels قرار دارد را برای بازگشت به حالت اولیه و اصل تصویر كلیك نمائید.