تبیان، دستیار زندگی
ماه 1383 از شهر دقیانوس چقدر می دانید؟ شهر دقیانوس در شمار پرجمعیت ترین شهرهای اسلامی سلجوقیان بوده است. یافته های باستان شناسی در دومین فصل كاوش در شهر تاریخی «دقیانوس» در شهرستان جیرفت نشان از وجود یك شهر پرجمعیت بزرگ اسل...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی و هنری 26 فروردین ماه 1383

از شهر دقیانوس چقدر می دانید؟

شهر دقیانوس در شمار پرجمعیت ترین شهرهای اسلامی سلجوقیان بوده است.

یافته های باستان شناسی در دومین فصل كاوش در شهر تاریخی «دقیانوس» در شهرستان جیرفت نشان از وجود یك شهر پرجمعیت بزرگ اسلامی با بیش از صد معبر و صد میدان گاه در جنوب شرقی كشور دارد.

به گزارش «میراث خبر»، شهر اسلامی دقیانوس كه در شمال شهرستان جیرفت جای گرفته است مربوط به دوره سلجوقیان بوده و با توجه به وسعت 12 كیلومتری جزو بزرگ ترین شهرهای اسلامی كشور محسوب می شده است.

«حمیده چوبك» سرپرست هیأت كاوش در شهر اسلامی دقیانوس در مورد یافته های دومین فصل كاوش گفت: «دراین فصل از كاوش درحدود 1300متر مربع از شهر دقیانوس از زیر خاك بیرون آورده شده است كه در این بررسی ها توانستیم بخشی از معابر عمومی شهر را به طول 20 متر و عرض 5/2 متر با سنگ فرش، كشف كنیم.

معابری كه در اطراف آن وجود دارد، پوشیده  شده از ساختمان هایی است كه بیشتر جنبه های استفاده عمومی داشته اند.»

وی گفت: « با توجه به گستردگی شهر دقیانوس كه در حدود 12 كیلومتر وسعت دارد و یافته های ما از نظر وجود معابر و محله ها در قسمت های مختلف شهر، به نظر می رسد كه در شهر دقیانوس بیش از یك صد محله و یك صد میدان گاه وجود دارد كه این تعدد محلات نشان از وسعت بسیار زیاد، گستردگی، جمعیت و رونق اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شهر دقیانوس در دوره سلجوقی دارد.»

حمیده چوبك همچنین در مورد دیگر یافته های این فصل كاوش در دقیانوس گفت: «در این فصل كاوش بررسی هایی نیز در قسمت گورستان شهر دقیانوس كه در دو كیلومتری مركز اصلی شهر جای گرفته انجام دادیم كه طی آن موفق شدیم سه نوع تدفین سردابه ای، تابوتی و تدفین معمولی را در این شهر تشخیص دهیم.»

وی همچنین در مورد تعدد اسكلت ها در گورستان شهر گفت: «در حدود 100 متر مربع از گورستان،ما به 10 گور برخورد كردیم كه این تعداد گور نشان از جمعیت بسیار زیاد شهر دقیانوس دارد.»

همچنین در این فصل كاوش، باستان شناسان در شهر دقیانوس موفق شدند حمام عمومی شهر را نیز با بیش از 12 اتاق شستشو، بخش سربینه و بخش شاه نشین كشف كنند.

در شهر تاریخی دقیانوس كه در شمال شهر جیرفت در استان كرمان جای گرفته است در مقیاسی حدود  چهارصد متر مربع از این شهر كاوشگران  توانستند بخشی از میدان گاه اصلی شهر و شكل كلی شهر را تشخیص دهند.

شهر اسلامی دقیانوس بیش از 12 كیلومتر وسعت دارد كه تاكنون طی كاوش های باستان شناسی تنها دو هزار متر مربع آن مورد بررسی قرار گرفته است و به اعتقاد باستان شناسان بررسی دقیق آن به بیش از صد سال كار مداوم نیازمند است.

شهر دقیانوس در زمان سلجوقی از قطب های تجاری و اقتصادی ایران با كشورهای شرق محسوب می شده است.

ماركوپولو جهان گرد مشهور ایتالیایی نیز در سفرنامه خود از شهر تاریخی دقیانوس به عنوان یك شهر بزرگ و پرشكوه یاد كرده است.

دومین فصل كاوش در شهر اسلامی دقیانوس كه بیش از یك ماه است آغاز شده تا پایان فروردین ماه ادامه دارد.