تبیان، دستیار زندگی
موقع خرید به محیط‌ زیست توجه داشته باشیم: امروزه به دلیل بالا رفتن مشغله، کار در بیرون منزل و دور بودن مراکز خرید بیشتر افراد ترجیح می ‌دهند که تمام خرید خود را یک جا انجام دهند، شاید شما هم جزو این دسته از افراد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به کیسه‌های نایلونی بگویید نه!

پاکت مواد غذایی

موقع خرید به محیط‌ زیست توجه داشته باشیم:

امروزه به دلیل بالا رفتن مشغله، کار در بیرون منزل و دور بودن مراکز خرید بیشتر افراد ترجیح می ‌دهند که تمام خرید خود را یک جا انجام دهند، شاید شما هم جزو این دسته از افراد باشید و تمام ملزومات خانه خود را یکباره خرید کنید. در این صورت حتماً بعد از اینکه با دستان پر وارد آشپزخانه شدید و شروع به جابه‌جا کردن مواد غذایی و وسایل خریداری شده در کابینت‌ها کردید در آخر حجم بسیار بالایی نایلون روی دست‌تان می ‌ماند که نمی‌ دانید با آنها چه کار کنید.

شاید نایلون‌های تمیز را جدا کنید تا بعدها به جای کیسه زباله از آن استفاده کنید. شاید هم کیسه‌های نایلونی دیگر که به احتمال زیاد با خونابه گوشت ماهی آلوده شده‌اند یا به دلیل باز شدن در یکی از شیشه‌های مربا یا پاکت شیر قابل استفاده نیستند را دور بیندازید. اما آیا می ‌دانید که بیشتر این نایلون‌ها تجزیه ناپذیر هستند و هرگز به محیط زیست باز نمی‌ گردند؟ البته طبق تحقیقات انجام شده برخی از این نوع کیسه‌ها به وسیله باکتری‌ها تجزیه می ‌شوند اما شاید این عمل 200 تا 1000سال به طول بینجامد.

در دهه گذشته میوه ، سبزی‌ها ، مواد غذایی و دیگر اقلام مورد نیاز خانه در پاکت به مشتریان ارائه می ‌شد، حتماً شما هم پاکت‌های قهوه‌ای رنگ را به یاد دارید. البته صحیح است که استفاده از این پاکت‌ها نیز به دلیل اینکه از چوب تهیه می‌ شوند به شکل‌ دیگری به محیط زیست ضربه می ‌زند اما از آنجا که مرغوبیت این پاکت‌ها اهمیت چندانی ندارد، اغلب از ضایعات چوبی و کاغذهای بازیافت شده یا روزنامه‌های باطله برای تولید آنها استفاده می ‌شود.

محققان آمریکایی به آمار بسیار عجیبی دست یافتند. به طوری که طبق این آمار روزانه 23 میلیون عدد کیسه پلاستیکی به مشتریان عرضه می ‌شود و یا به بیان ساده‌تر، هر فرد به طور متوسط روزانه سه پلاستیک وارد چرخه محیط ‌زیست می ‌کند.

شاید مهمترین دلیلی که سبب استفاده هر چه بیشتر از کیسه‌های نایلونی شده است، قیمت ناچیز آنها در قیاس با کیسه‌های پارچه‌ای و کاغذی باشد، از این ‌رو سازمان محیط ‌زیست آمریکا پیشنهاد داد که مالیات‌ روی پلاستیک‌ها اعمال شود و تخمین ‌زده شد که این مسئله تا 50 درصد، مصرف پلاستیک را کاهش خواهد داد.

دکتر علی ‌اصغر فرشاد، عضو هیأت علمی دانشکده بهداشت پیشنهاد جالبی دارد. به اعتقاد وی، می ‌توان با هماهنگی‌ هر چه بیشتر ارگان‌های گوناگون در بازار میوه و تره‌بار و همچنین فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای، کیسه‌های پارچه‌ای زیبا و شکیلی را به صورت رایگان و یا با قیمت ارزان در اختیار مشتری‌ها قرار داد.

وی با اشاره به اینکه با تصویب این طرح، کیسه‌های نایلونی کمتر مورد استفاده قرار خواهد گرفت، تصریح می ‌کند که: "اگر کیسه‌ها مناسب با سلیقه خانم‌های خانه‌دار طراحی شود، مطمئناً از این طرح استقبال کرده و بی‌ تردید حتی بعد از ‌آلوده و کثیف شدن این کیسه‌ها با شست ‌و شوی دوباره از آنها بهره خواهند گرفت.

البته باید از فروشندگان میوه و تره‌بار نیز خواست که محصولات خود را از گل و لای پاک کنند تا خریدارها رغبت بیشتری به استفاده از ساک‌های پارچه‌ای داشته باشند."

به اعتقاد وی، خرید نایلون‌ها، ظروف یکبار مصرف و بطری‌های نوشابه می‌ تواند انگیزه خانواده‌ها را برای باز گرداندن پلاستیک و بازیافت آن افزایش دهد و بی ‌تردید در صورتی که محل خرید این ضایعات در دسترس کلیه افراد باشد شهروندان در این خصوص همکاری خواهند کرد.

دکتر فرشاد اضافه می ‌کند: "به کلیه افراد جامعه پیشنهاد می ‌کنیم که در صورت امکان نوشیدنی‌هایی را برای خرید انتخاب کنند که در ظروف فلزی یا شیشه‌ای بسته‌بندی شده باشد، در هنگام خرید دیگر مواد غذایی یا ملزومات خانواده نیز می ‌توان مارکی را انتخاب کرد که در کنار مرغوبیت از بسته‌بندی قابل حمل نیز برخوردار باشد. البته متأسفانه گاهی مشاهده می ‌شود که فروشندگان حتی در هنگام خرید تنقلاتی همچون پفک یا آدامس نیز به خریدار کیسه‌های نایلونی ارائه می ‌دهند."

مهندس دزفولی، مسئول پس‌ماندهای سازمان محیط ‌زیست کشور نیز درباره بازیافت ظروف نوشیدنی و کیسه‌های نایلونی می‌ گوید:

"بسته‌بندی‌های پلاستیکی مواد غذایی در صورتی که جمع‌آوری شود، قابل بازیافت است، البته بهتر است که شرکت تولیدکننده نوشیدنی‌ها نوع پلاستیک استفاده شده را روی بطری حک کند تا تفکیک و بازیافت آن راحت تر انجام شود. در این میان، مهمترین مشکل، شیوه جمع‌آوری و همکاری شهروندان در این خصوص است."

به اعتقاد وی، شهرداری می‌ تواند با توزیع کیسه‌های رنگی در میان خانواده‌ها و جمع‌آوری به موقع آنها، تبلیغات وسیع، ارائه بروشورهای جذاب با متن‌هایی کوتاه و مواردی از این قبیل، اقدام مناسبی را در خصوص جمع‌آوری هر چه سریع‌تر نایلون‌ها انجام دهد.

این کارشناس بهداشت محیط تأکید می ‌کند که: "آموزش به کودکان توسط مربیان بهداشت در مدارس و گنجاندن مطالب درسی در کتب مربوطه می ‌تواند راه‌ گشای دیگری برای این مشکل به شمار رود."

یادمان باشد که اگر به فکر سلامت خود و خانواده‌مان هستیم و می‌ خواهیم در محیطی سالم زندگی کنیم، از همین امروز موقع خرید کردن کیسه پارچه‌ای را همراه خود ببریم و سعی کنیم به نفع محیط ‌زیست وسایلی را خریداری کنیم که بسته‌بندی آنها حمل را ساده کرده و نیازی به استفاده از کیسه‌های نایلونی نداشته باشد.

افسانه حسن زاده

*مطلب مرتبط:

با انبوهی از زباله چه کنیم ؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.