تبیان، دستیار زندگی
سیژن را تا 30 درصد افزایش می‌دهد انجام تمرینات ورزشی منظم و مداوم در مدت 3 الی 6 ماه می‌تواند استقامت و انعطاف‌پذیری را در بدن افزایش داده و قدرت جذب اكسیژن مورد نیاز را 10 تا 30 درصد افزایش دهد. با تحرك جسمانی كافی و ورزش، ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

25/01/1383

تمرینات ورزشی جذب اكسیژن را تا 30 درصد افزایش می‌دهد

انجام تمرینات ورزشی منظم و مداوم در مدت 3 الی 6 ماه می‌تواند استقامت و انعطاف‌پذیری را در بدن افزایش داده و قدرت جذب اكسیژن مورد نیاز را 10 تا 30 درصد افزایش دهد.

با تحرك جسمانی كافی و ورزش، می‌توان سلامت خود را حفظ و ارتقا داد اما باید توجه كنیم كه هر تحركی، ورزش نیست. لذا فعالیت‌هایی كه باعث افزایش ضربان قلب، افزایش تعداد تنفس و جذب بیشتر اكسیژن می شود تحرك محسوب می‌شود كه علاوه بر حفظ سلامتی جسمانی، روانی و اجتماعی موجب پیشگیری از بیماریهای قلبی ـ عروقی، دیابت، چاقی، پوكی استخوان و كمردرد می‌شود.

همچنین با انجام تمرینات ورزشی، ماهیچه‌های قلب با قدرت زیاد منقبض شده و در نتیجه خون بیشتری به اندام‌های بدن فرستاده می‌شود و از رسوب چربی در رگ‌ها جلوگیری می‌شود. لذا با انجام تمرینات ورزشی (حداقل نیم ساعت در روز می‌توان از كاهش استقامت و انعطاف پذیری عضلات و مفاصل كه منجر به افزایش وزن و كمردرد می‌گردد جلوگیری نمود.

تحرك بدنی به فعالیتهایی گفته می‌شود كه در نتیجه تحرك عضلات بدن، باعث افزایش ضربان قلب، تعداد تنفس و جذب اكسیژن در فرد می‌شود اما ورزش مطلوب با مدت زمان حداقل نیم ساعت و با حداقل شدت برای آمادگی 70 درصد حداكثر ضربان قلب و 55 درصد حداكثر مصرف اكسیژن در فرد است.

یادآور می‌شود كه برای حداقل نیم ساعت، مدت زمان فعالیت بدنی روزانه، صبحها زودتر از خواب بیدار شده و برنامه پیاده‌روی یا نرمش صبحگاهی یا حركات سبك را قبل از صبحانه و شب‌ها قبل از شام انجام دهید.

شدت و مدت تمرینات نباید زیاد و طولانی باشد بنابراین با ایجاد دردهای عضلانی در نواحی مختلف بدن در ابتدای تمرینات، فعالیت خود را كاهش ندهید و بدانید كه این حالت با مرور زمان و بعد از گذشت 3 الی 4 روز رفع می‌شود لذا در طول تمرینات ورزشی به آهستگی و عمیق نفس بكشید كه این روش، بهترین راه تامین اكسیژن مورد نیاز بدن است و به منظور ایجاد انگیزه و علاقه در نوجوانان به ورزش و انجام فعالیت‌های بدنی، سعی شود جلسات تمرینات ورزشی را به صورت گروهی برگزار كنید.

همچنین، از انجام تمرینات ورزشی سنگین بعد از صرف غذا جلوگیری كنید زیرا انجام تمرینات باعث می‌شود كه هضم غذا به تاخیر افتاده و در فرد ایجاد اختلالات گوارشی نماید لذا توصیه می‌شود بعد از صرف غذا به ورزش‌های سبك مانند پیاده‌روی یا اسب سواری مبادرت كنید. با انجام تمرینات ورزشی از تجمع چربی در نقاط بدن كه در نتیجه سبب بد شكلی آن نواحی می‌شود جلوگیری كرده و به حفظ تركیب و زیبایی اندام می‌انجامد و ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، دویدن، دوچرخه سواری و بدنسازی در صورتی كه به صورت مستمر و به مدت 30 الی 45 دقیقه 3 بار در هفته انجام شود، می‌تواند فعالیت مناسب و پیشگیری كننده از پوكی استخوان باشد.

ورزش از غیرطبیعی یا كوچك و بد فرم شدن ماهیچه‌ها و عضلات، انحنای غیرطبیعی ناحیه پشت، ساییدگی و فرسایش مفاصل ستون فقرات جلوگیری می‌كند.