تبیان، دستیار زندگی
هنگامیكه قصد انتخاب محیطی را دارید كه از رنگ آمیزی یكسانی تشكیل شده است، می‌توانید از ابزار Color Range استفاده كنید. این ابزار با استفاده از نوع رنگ انتخاب شده، ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نحوه انتخاب یك محدوده بر مبنای رنگ

هنگامیكه قصد انتخاب محیطی را دارید كه از رنگ آمیزی یكسانی تشكیل شده است، می‌توانید از ابزار Color Range استفاده كنید. این ابزار با استفاده از نوع رنگ انتخاب شده، تمام محدوده‌ای كه از آن رنگ تشكیل شده باشد را انتخاب می‌كند. كنترل‌های ناحیه رنگ نیز امكان انتخاب یك ناحیه را بطور دقیق می‌دهد.

باز كردن فایل

نحوه انتخاب یك محدوده بر مبنای رنگ

گزینه File\Open را برای باز كردن فایل مورد نظر انتخاب كنید. همچنین می‌توانید با انتخاب آیكون File Browser در نوار Options و دو بار كلیك بر روی تصویر، آن را باز كنید

انتخاب دستور Color Range

نحوه انتخاب یك محدوده بر مبنای رنگ

برای باز شدن كادر محاوره‌ای Color Range گزینه Color Range Selectرا انتخاب كنید.

ساختاربندی كادر محاوره‌ای

نحوه انتخاب یك محدوده بر مبنای رنگ

منوی كشویی Select را باز كرده و سپس Sampled Colors را انتخاب نمائید. در قسمت نوار لغزنده Fuzziness مقدار 40 را تعیین كنید. دكمه رادیویی Selection را انتخاب كرده و گزینه Selection Preview را در حالت None قرار دهید.

نمونه رنگ

نحوه انتخاب یك محدوده بر مبنای رنگ

مكان‌نما را بر روی تصویر جابجا كنید. به مكان‌نما دقت كنید كه چگونه شكل آن به یك قطره چكان تبدیل می‌شود. سپس بر روی رنگی كه می‌خواهید در آن محدوده انتخاب شود كلیك كنید. در این مثال، بر روی گلبرگگل كلیك می‌كنیم. پیش نمایش موجود در كادر Color Range میزان رنگ محل كلیك شده در تصویر را نشان می‌دهد. با تغییر مقدار نوار لغزنده Fuzziness می‌توانید میزان و محیط ناحیه انتخاب شده را تعیین كنید.

تنظیم نوار لغزنده Fuzziness

نحوه انتخاب یك محدوده بر مبنای رنگ

كاهش یا افزایش نوار لغزنده Fuzziness سبب بیشتر یا كمتر شدن ناحیه انتخابی می‌شود. گزینه‌های White Matte و یا Black Matte را از لیست Selection Preview كادر محاوره‌ای Color Range انتخاب كنید تا محیط انتخابی ارزیابی شده و تخمین زده شود.

افزودن رنگ‌های دیگر

نحوه انتخاب یك محدوده بر مبنای رنگ

از كادر محاوره‌ای گزینه Plus Eyedropper را انتخاب كرده و در تصویر كلیك كنید تا رنگ دیگری نیز به ناحیه انتخاب شده اضافه شود. OK را كلیك كنید تا كادر محاوره‌ای بسته شده و آن قسمت انتخاب شود. در صورتی كه قسمت انتخابی مناسب نیست، مقدار نوار لغزنده Fuzziness را مجدداً تنظیم كنید.

 *توجه *

پیش‌نمایش‌های تصویر

برای بررسی جزئیات بیشتر قسمت انتخابی، از لیست كشویی Selection Preview یكی از گزینه‌های Gray Scale، Black Matte، White Matte و یاMask Quick را انتخاب كنید تا نتیجه در پنجره اصلی تصویر دیده شود. گزینه GrayScale محیط انتخاب شده را بصورت سفید و محیط‌های غیرانتخابی را بصورت سیاه نشان می‌دهد. در صورت انتخاب Black Matte محیط‌های انتخاب شده بصورت معمولی و محیط‌‌های غیرانتخابی با رنگ سیاه نشان داده می‌شوند. انتخاب White matte نیز سبب می‌شود تا ناحیه انتخابی را در حالت معمولی و ناحیه غیرانتخابی را به رنگ سفید مشاهده كنید. انتخاب گزینه Quick Mask نیز بسته به نحوه انتخاب گزینه‌های Quick Mask Options یك پوشش بر روی محیط انتخابی یا محیط غیرانتخابی قرار می‌دهد. برای آنكه تمام محیط یك رنگ معین یا یك طیف معینی در یك تصویر انتخاب شود، رنگ مورد نظر را از منوی كشویی Select انتخاب كنید. همچنین برای آنكه در هنگام تبدیل یك فایل RGB به یك فایل CMYK دریابید كه كدام رنگ‌ها از دست می‌روند گزینه Out Of Gamut را انتخاب كنید.