تبیان، دستیار زندگی
آیت‌الله وحید خراسانی در دیدار اعضای ستاد اجرایی کنگره بین المللی علامه بلاغی با اشاره به ابعاد شخصیتی این عالم بزرگ شیعی وی را یکی از رجال برجسته جهان اسلام دانستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت‌الله‌ وحید خراسانی

علامه بلاغی یکی از رجال برجسته اسلام بود

بلاغی

آیت‌الله وحید خراسانی در دیدار اعضای ستاد اجرایی کنگره بین المللی علامه بلاغی با اشاره به ابعاد شخصیتی این عالم بزرگ شیعی وی را یکی از رجال برجسته جهان اسلام دانستند.

به گزارش مرکز خبر حوزه، معظم‌له افزودند: علامه بلاغی از نظر علمی، اخلاقی و عملی یک عالم بزرگ بود که کمتر فردی را مثل او می توان یافت.

ایشان خاطرنشان کردند: بلاغی آن چنان قوی و هنرمند بود که در رشته های مختلف علوم دارای تسلط و تبحر بود، چنانچه در تفسیر، مفسر به تمام معنا، در فقه یک فقیه برجسته و در مباحث مربوط به یهود و نصاری با سیطره کامل به شبهات آنان پاسخ می داد.

آیت‌الله‌ وحید خراسانی یادآور شدند: آثار مرحوم بلاغی حاکی از خلوص نیت او و توجه و برکت امام زمان(عج) بوده است و برگزارکنندگان کنگره باید از این توفیق که نصیب آنان شده است خداوند را شاکر باشند زیرا اگر به آثار بلاغی توجه کنیم متوجه می شویم که وی تا چه اندازه صاحب دقت نظر و آگاه به مباحث بوده است و با چه هنرمندی به طرح مباحث می پرداخته است.

این مرجع تقلید گفتند: ایشان با هنرمندی تمام، تمامی مباحث مربوط به علم اجمالی را در یک و نیم صفحه مطرح می کند که این حاکی از احاطه و تبحر بر مباحث اصولی و هوش و دقت و ذکاوت این عالم وارسته است.

ایشان در ادامه به یادیگری زبان عبری توسط علامه بلاغی جهت پاسخ گویی به شبهات یهودیان علیه اسلام اشاره و گفتند: در شرایطی که عراق در وضعیت سختی به سر می برد و علمای نجف با مشقت بسیار روزگار می گذراندند، علامه بلاغی با سفر به بغداد و یادگیری زبان عبری تلاش کرد تا با مطالعه تورات و مکاشفات یوحنا و... به شبهات آنان پاسخ دهد.

معظم‌له افزودند: این تلاش هیچ گاه مسبوق به سابقه نبود که فردی با این درجه علمی و فکری و موقعیت در نجف زبان عبری را بیاموزد و حاکی از جهاد علمی او در راه دین و اسلام بوده است.

آیت‌الله  وحید خراسانی در قسمت دیگری از سخنان خود به «الهدی الی دین المصطفی» و «الرحله المدرسیه» اشاره نموده و یادآور شدند: این دو اثر که در خصوص شبهات نصاری و مادیون است به زیبایی توانسته پاسخ شبهات آنها را بدهد و باید گفت: مرحوم بلاغی به درستی یک آیت‌الله بود که باید با احیای آثارش قدر او را که مجهول مانده به نسل امروز بازگو کنیم.