تبیان، دستیار زندگی
استاد مطهری نقل می‎كنند كه: «... یادم هست در سال‎هایی كه در قم بودم در آنجا هم یك نمایش‎ها و شبیه‎های خیلی مزخرفی در میان مردم بود. سال‎های اول مرجعیت مرحوم آیت الله بروجردی (رضوان الله علیه) بود كه قدرت فوق‎العاده داشتند. قبل از محرم بود. به ایشان گفتم و
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جریان فتوای آیت الله بروجردی(ره)

آیة الله بروجردی

جناب آقای حاج حسن خلج می‎گوید:

من یادم هست كه نقل كرده‎اند برای من، كه از آیت الله بروجردی بزرگ كه در زمان خودشان بزرگترین مرجع شیعه بودند .

سوال كردند از آقا، نه سوال كردند، آقا را ترغیب و تشویق كردند به این كه شما فتوایی بدهید كه قمه‎زن‎ها قمه نزنند .

حضرت آیت الله بروجردی، ظهر عاشورا رفتند منبر، روضه خواندند، مردم گریستند بر سیدالشهدا، بعد گفتند از من خواستند كه بر حرمت قمه‎زنی فتوا بدهم، 365 روز سال را ما مرجع هستیم مردم تقلید می‎كنند، یك روزش امام حسین علیه السلام مرجع است، مردم از امام حسین تقلید می‎كنند.

تحلیل و نقد:

مطلبی كه جناب آقای خلج مطرح كرده‎اند با احتمال قریب، به یقین كذب محض است به چند دلیل:

1- چنین مطلبی از آیت الله بروجردی در كتاب‎ها و خاطرات مختلفی كه از ایشان نقل شده وجود ندارد.

2- جریانی وجود دارد كه دقیقا برعكس جریان فوق است و من احتمال می‎دهم كه همین جریان را تحریف كرده‎اند و برای جناب آقای خلج تعریف كرده‎اند و ایشان بدون این كه تحقیقی كرده باشند و یا حتی كمی در مضمون این جریان تاملی كرده باشند این جریان را نقل كرده‎اند.

اما آن جریان چه بوده است؟

افراد مختلفی جریانی كه در ذیل می‎آید را نقل كرده‎اند و ما از قول استاد مطهری در كتاب حماسه حسینی، ج 1، ص 185نقل می‎كنم .

استاد مطهری نقل می‎كنند كه: «... یادم هست در سال‎هایی كه در قم بودم در آنجا هم یك نمایش‎ها و شبیه‎های خیلی مزخرفی در میان مردم بود. سال‎های اول مرجعیت مرحوم آیت الله بروجردی (رضوان الله علیه) بود كه قدرت فوق‎العاده داشتند. قبل از محرم بود. به ایشان گفتم وضع شبیه‎خوانی ما این جور است. دعوت كردند، تمام رؤسای هیئت نزد ایشان آمدند. از آنها پرسیدند: شما مقلد چه كسی هستید؟ همه گفتند ما مقلد شما هستیم . فرمودند: اگر مقلد من هستید، فتوای من این است كه این شبیه‎هایی كه شما به این شكل در می‎آورید حرام است. با كمال صراحت به آقا عرض كردند كه آقا ما در تمام سال مقلد شما هستیم الّا این سه چهار روز كه ابداً از شما تقلید نمی‎كنیم . گفتند و رفتند و به حرف مرجع تقلیدشان اعتنا نكردند. این نشان می‎دهد كه هدف، امام حسین علیه السلام نیست. هدف، اسلام نیست. نمایشی است كه از آن استفاده‎های دیگری و لااقل لذتی می‎برند... .»

آیت الله طاهری خرم‎آبادی نیز در خاطرات خود به این جریان اشاره كرده كه می‎توانید به آدرس زیر مراجعه كنید:

http://www.irisn.com/ketabkhaneh/yazde/khaterate_ayatoallah_mohammad_yazdi_09.htm

در همین خاطره كه در سایت فوق آمده است آیت الله طاهری خرم‎آبادی نقل می‎كنند كه: «... یك با ر در اصفهان در خصوص قمه‎زدن، استفتایی طرح شد تا از طریق بنده به قم برده و جواب آن از حضرات آیات بروجردی، خوانساری، صدر و حجت گرفته شود. من هم غافل از این كه استفتاء مزبور دارای بعد سیاسی است، در كمال سادگی آن را به نزد علما بردم و جواب خواستم. قرار بر این شد كه آقایان بعدا پاسخ بدهند. من قضیه را پی‎گیری كردم و جواب‎ها را یك به یك دریافت نمودم كه البته بعضی از آنها سربالا بود .

در این میان مرحوم آیت الله بروجردی از پاسخگویی خودداری كردند و بنده در سوال اصرار ورزیدم و حتی یك بار پیشكار ایشان، حاج احمد به من پرخاش كرد و گفت: آقا به این گونه استفتائات پاسخ نمی‎دهند و چرا شما متوجه نیستید و هر روز مراجعه می‎كنید؟ من هم با لحن نسبتا تندی گفتم: چرا این را از اول نگفتید؟ من نمی‎دانستم كه پای مسائل سیاسی در بین است .

بعدها بیشتر واقف شدم كه پاسخگویی به سوالاتی از این دست بسیار حساس است و باید اطراف قضیه به دقت ملاحظه شود تا تبعات منفی به بار نیاید... .»

بنابراین ملاحظه می‎كنید كه وقتی آیت الله بروجردی حتی حاضر به پاسخ به استفتاء در مورد قمه‎زنی نیستند چطور ممكن است به این صراحت در ترویج قمه‎زنی آن هم روی منبر صحبت كنند .

نتیجه این كه جمله " 365 روز سال را ما مرجع هستیم مردم تقلید می‎كنند، یك روزش امام حسین مرجع است، مردم از امام حسین تقلید می‎كنند"؛ نه تنها از آیت الله بروجردی نیست بلكه جمله‎ایست كه روسای هیئت‎های مذهبی به خود آقا گفته‎اند كه منظورشان این بوده كه ما در این قضیه مقلد شما نیستیم .

3- جمله "365 روز سال را ما مرجع هستیم مردم تقلید می‎كنند، یك روزش امام حسین مرجع است، مردم از امام حسین تقلید می‎كنند"؛ از هر مرجعی گفته شود حرف بسیار زشت و توهین‎آمیز هم به مرجعیت و هم به امام حسین علیه السلام است، چرا كه این شبهه را القا می‎كند كه راه مراجع با راه امام حسین علیه السلام دو راه مجزا است و نظراتشان با هم فرق می‎كند و بدتر این كه سهم امام حسین علیه السلام از پیروی فقط یك روز در سال است. و من فكر نمی‎كنم هیچ مرجعی حاضر باشد چنین حرف زشتی را بر زبان آورد .

4- كجا و چه موقع امام حسین علیه السلام دستور و توصیه به قمه‎زنی داشته‎اند كه آیت الله بروجردی بخواهند بگویند كه در این زمینه امام حسین علیه السلام مرجع هستند و باید به نظر ایشان عمل كرد . اتفاقا همه دعواها همین جاست كه هیچ توصیه یا حتی تاییدیه دینی درباره قمه‎زنی از هیچ كدام از ائمه معصومین علیهم السلام وجود ندارد و اگر وجود می‎داشت آیا برخی از مراجع جرئت مخالفت با این توصیه‎ها را داشتند؟! مطمئنا خیر .

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.