تبیان، دستیار زندگی
هر چند action های موجود در فتوشاپ مناسب و قابل استفاده هستند، اما ممكن است در بسیاری از موارد نیاز به ساخت action هایی با امكانات دیگر داشته باشید. یك action باید به ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایجاد Action های سفارشی

هر چند action های موجود در فتوشاپ مناسب و قابل استفاده هستند، اما ممكن است در بسیاری از موارد نیاز به ساخت action هایی با امكانات دیگر داشته باشید. یك action باید به حد كافی عمومی باشد تا در وضعیت‌ها و حالت‌های مختلف و نیز در چندین تصویر به درستی كار كند. برخی اَعمال ویرایشی وجود دارند كه ممكن است در داخل action ها عمل نكنند.

فعال كردن پانل Actions

 ایجاد Action های سفارشی

در صورتی كه پانل Actions بطور جاری در برنامه فعال نیست، گزینه Window\Actions را انتخاب كنید تا پالت فعال شود.

در صورت لزوم و نیاز از وضعیت Button خارج شده و به حالت List بر‌گردید. (مرحله 2 در كار عملی 9)

ایجاد یك Action جدید

 ایجاد Action های سفارشی

برای باز كردن كادر محاوره‌ای New Action گزینه Action New را از منوی پالت Actions انتخاب كنید. یك نام برای action ای كه قصد ذخیره آن را دارید وارد كرده و مقدار Set را انتخاب كنید. با استفاده از منوی Set می‌توانید چنین action ساخته شده را با هم در یك گروه قرار دهید و نیز می‌توانید گروههای مختلفی داشته باشید. در صورتیكه هیچ گروهی از action ها را از قبل درست نكرده‌اید، گزینة Default Actions را انتخاب نمائید.

تعریف كردن Action

 ایجاد Action های سفارشی

برای تعریف Action ، دكمه Record موجود در كادر محاوره‌ای را كلیك كنید. در این حالت كادر محاوره‌ای New Action محو شده و امكان دسترسی به كلیه قسمتهای فتوشاپ را دارید. در این مثال ابتدا حالت رنگ بندی فایل را به Grayscale تغییر داده و سپس آن را نگاتیو می‌كنیم.

توقف ذخیره Action

 ایجاد Action های سفارشی

بعد از اجرای تمامی مراحل مربوط به action مورد نظر، از منوی پالت Actions گزینه Stop Recording را انتخاب كنید تا فرایند ذخیره action متوقف شود.

بررسی وضعیت قسمت‌های Action

 ایجاد Action های سفارشی

به پالت Actions رفته و سپس action جدید ایجاد شده را در لیست پیدا كنید. در مثلث جهت‌دار كلیك كرده تا لیست مراحل ذخیره شده آن action با جزئیات بیشتری نشان داده شود.

افزودن یك مرحله واسط

 ایجاد Action های سفارشی

در صورت نیاز می‌توانید مرحله‌ای را در میان بخش‌های مختلف یك action ذخیره شده وارد كنید، به عنوان مثال فرض كنید در قسمت Convert Mode می‌خواهید یك action دیگر اضافه كنید. ابتدا Convert Mode را انتخاب كرده و سپس از منوی پالت گزینه Insert Menu Item را انتخاب كنید. سپس نام فرمان مورد نظرتان را وارد كنید. فتوشاپ بطور اتوماتیك این فرمان را ذخیره كرده و آن را بعد از قسمت انتخاب شده اضافه می‌كند. همچنین می‌توانید گزینه Start Recording را انتخاب كرده و برای اضافه شدن مراحل بعد از قسمت انتخاب شده، فرامین را اجرا كنید.

* توجه *

Cut و كپی Action ها

در وضعیت ذخیره action ها، وظایف معین و خاصی ممكن است كنار گذاشته شوند برای حذف یك action گزینه Delete را از منوی پالت انتخاب كنید. در كادر محاوره‌ای كه نمایان می‌شود OK را كلیك كنید تا action مربوط حذف شود.همچنین امكان كپی و تكرار از یك action وجود دارد. Action مورد نظر را انتخاب كنید. سپس گزینه Duplicate را از منوی پالت انتخاب نمائید. مثلث بعد از action را انتخاب كنید تا باز شود و پارامترهای ضمیمه به آن را مشاهده كنید. برای تغییر در تنظیمات، action را دو بار كلیك كنید كه در نتیجه كادر محاوره‌ای مربوطه نمایان می‌شود. اطلاعات جدید را وارد كرده و سپس OK را كلیك نمائید تا action جدید ایجاد شود.