تبیان، دستیار زندگی
گزینه‌های تنظیم سفارشی ابزار در فتوشاپ امكان ذخیره تمامی تنظیمات متغیر ضمیمه شده به آن ابزار را فراهم می‌كنند. تعیین اندازه قلم‌موها، حالت‌های تلفیق و مخلوط كردن رنگ‌ها، ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نحوه ایجاد ابزار سفارشی از قبل تنظیم شده

گزینه‌های تنظیم سفارشی ابزار در فتوشاپ  امكان ذخیره تمامی تنظیمات متغیر ضمیمه شده به آن ابزار را فراهم می‌كنند. تعیین اندازه قلم‌موها، حالت‌های تلفیق و مخلوط كردن رنگ‌ها، میزان شفافیت و دیگر تنظیمات، تنها با یك كلیك ماوس بارگذاری و قابل استفاده هستند. به عبارت دیگر با استفاده از این ویژگی می‌توانید برای انجام كارهای خاص، قلم‌های سفارشی ایجاد كرده و برای دسترسی آسانتر آنها را در یك پالت شناور یا یك مجموعه ابزار قرار دهید.

انتخاب ابزار

نحوه ایجاد ابزار سفارشی از قبل تنظیم شده

ویژگی ذخیره تنظیمات، برای تمامی ابزار فتوشاپ قابل اعمال می‌باشد. ابزار مورد نظر را از جعبه ابزار انتخاب كنید. در این مثال ما ابزار Brush را انتخاب كرده‌ایم.

تعیین پارامترهای ابزار

نحوه ایجاد ابزار سفارشی از قبل تنظیم شده

تنظیمات ابزار را در نوار Options تغییر دهید. هر تغییری كه در نوار Options ایجاد می‌شود، را می‌توان برای آن ابزار ذخیره كرد.

فعال كردن پالت Tool Presets

نحوه ایجاد ابزار سفارشی از قبل تنظیم شده

برای باز كردن پالت Presets گزینه Window\Tool Presets را انتخاب نمائید. در این پالت امكان مشاهده تنظیمات از قبل ذخیره شده تمام ابزارها یا تنها ابزار انتخاب شده وجود دارد. در صورتی كه مایلید تنها تنظیمات ذخیره شده مربوط به ابزار انتخاب شده را مشاهده كنید، كادر مقابله‌ای Current Tool Only را كه در پائین پالت Tool Persets قرار دارد انتخاب كنید.

ذخیره تنظیمات

نحوه ایجاد ابزار سفارشی از قبل تنظیم شده

از منوی پالت، گزینه New Tool Preset را انتخاب كنید یا آیكون آن را كه در پائین پالت قرار دارد انتخاب كنید. در فیلد Name پنجره نمایان شده، یك نام برای تنظیمات خود وارد كنید. برای حفظ و نگهداری رنگ پیش زمینه جاری بعنوان بخشی از تنظیمات ذخیره شده، می‌توانید كادر مقابله‌ای Include Color را فعال كنید.

بار‌گذاری تنظیمات ذخیره شده

نحوه ایجاد ابزار سفارشی از قبل تنظیم شده

در پالت Tool Persets بر روی نوار مورد نظرتان كلیك كنید تا گزینه‌های تعیین شدة آن به ابزار انتخابی شما اعمال شود.

*توجه *

یك جعبه ابزار دیگر

در صورتی كه گزینه Curent Tool Only را بصورت غیرفعال ترك كنید، تمامی تنظیمات از قبل تعیین شده برای تمامی ابزارها در پالت Tool Pcesets قابل مشاهده خواهند بود. در این حالت می‌توانید به تنظیمات خاصی دسترسی داشته باشید، پارامترها و ابزارها را بطور درونی تغییر دهید. با انجام چنین كاری دیگر نیاز به انتخاب آن ابزار ندارید و می‌توانید تمامی ویژگیهای دیگر ابزارها را به ابزار انتخابی خود اعمال كنید.

ذخیره و بارگذاری تنظیمات

در برخی موارد پروژه‌های معین نیاز به ابزار از پیش تنظیم شده منحصر بفردی دارند. می‌توان مجموعه‌ای از تنظیمات از قبل تعیین شده را ایجاد كرده و آنها از طریق پالت Tool Presets و مواقع لزوم بارگذاری كرد. بدین منظور می‌توانید از فرامین Load ، Save یا Replace در منوی پالت Presets استفاده كنید. همچنین می‌توانید از منوی پالت، گزینه Preset Manager را انتخاب كرده تا كادر محاوره‌ای Preset Manager اجرا شود. در این قسمت می‌توانید تنظیمات از پیش تعیین شده ابزار را بارگذاری كرده تغییر نام داده یا حذف كنید.